اگر شما هم مثل من به مباحث مربوط به کیک و شیرینی و عموماً قنادی علافه مند باشین حتماً در جریان هستین که برای تهیه یک کیک با کیفیت باید بیس یا پایه اصلی اون کیک بسیار با کیفیت و عالی باشه. اگر در تست کردن کیک های تر بازاری دقت کرده باشین، یکی از مهمترین عواملی که در شیرینی فروشی های خوب رعایت میشه، توجه به کیفیت مواد اولیه و تازگی اون ها و طبخ کیک هست. طعم کیکی که زیر لایه خامه ای حس میشه، باید تازه، نرم و اسفنجی باشه. در ادامه ی مباحث مربوط به کیک و شیرینی امروز تصمیم گرفتم یک کیک اسفنجی بسیار خوب بافت و سبک برای تهیه کیک هایی که قرار هست خامه کشی بشن و یا حتی با فراستینگ های متنوع سرو بشن رو در در ادامه همراه با نکاتش در اختیارتون قرار بدم تا ان شاءالله اگر در تجربه های جدی تر کیک پزی ازش استفاده کنین.

کیک اسفنجی ویکتوریا

کیک اسفنجی وانیلی

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی وانیلی مناسب خامه کشی

  • آرد مخصوص شیرینی پزی 1 پیمانه
  • شکر نرم و دانه ریز 1/2 پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • بکبنگ پودر 1 قاشق مرباخوری
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری
  • روغن 1/4 پیمانه
  • آب 4 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک اسفنجی پایه

برای تهیه این کیک اولین نکته این هست که مواد اولیه باید تازه و با کیفیت باشن و اینکه در زمان تصمیم به تهیه مواد اولیه همگی هم دما با محیط باشن. فر رو باید در ابتدای کار روشن و روی دمای 175 درجه سانتیگراد تنظیمش کنیم تا گرم بشه. آرد رو همراه با بکینگ پودر با هم مخلوط و یا به اصطلاح ویسک می کنیم و بعد حتماً و حتماً حداقل 2 بار از الک رد می کنیم. الک دهی باعث هوادهی بین ذرات آرد خواهد شد که در کیفیت کیکمون تاثیر گذاره. مخلوط آرد و بکینگ پودر رو بعد از الک کردن فعلاً کنار فرار میدیم.

الک کردن آرد و بکینگ پودر

الک کردن آرد و بکینگ پودر

حالا باید سفیده و زرده های تخم مرغ ها رو با دقت از هم جدا کنیم چون در تهیه این کیک سفیده و زرده به صورت جداگانه همزده میشن. سفیده ها رو از زرده جدا می کنیم و در ظرف جدا گانه ای می ریزیم. اگر قسمتی از زرده هنگام جدا کردن داخل ظرف سفیده بیفته متاسفانه موقع همزدن سفیده ها فرم نخواهند گرفت.

جدا کردن سفیده از زرده

جدا کردن سفیده از زرده

سپس زرده ها که به طور کامل از سفیده جدا شدند رو هم به یک کاسه جداگانه منتقل می کنیم.

منتقل کردن زرده ها به ظرف جداگانه

منتقل کردن زرده ها به ظرف جداگانه

نکته مهم دیگه ای در تهیه کیک های حساس که معمولاً سفیده و زرده به صورت جداگانه هم زده میشن تمیزی و خشکی پره های همزن هست. یعنی پره های همزنمون موقعی که قرار هست سفیده ها رو هوادهی کنیم باید حتماً کاملاً تمیز و خشک باشه.

تمیز و خشک بودن پره های همزن

تمیز و خشک بودن پره های همزن

بعد از اطمینان از همه موارد مهم، شروع به کار می کنیم و سفیده های تخم مرغ رو با دور سریع همزن اونقدر هم می زنیم که ابتدا به صورت حباب حباب در بیاد و کم کم شروع به حجم گرفتن بکنه.

همزدن سفیده ها با سرعت تند همزن

همزدن سفیده ها با سرعت تند همزن

همزدن سفیده ها رو تا جایی ادامه میدیم تا مانند خامه فرم گرفته بشه و اصطلاحاً به مرحله سافت پیک و قله نرم برسه به طوریکه اگر کاسه حاوی سفیده فرم گرفته رو برگردونیم، از ظرف نریزه. توی تصویر زیر من ظرف سفیده رو کاملاً برعکس کردم!

فرم گرفتن سفیده ها و رسیدن به مرحله قله نرم

فرم گرفتن سفیده ها و رسیدن به مرحله قله نرم

حالا نوبت زرده ها میرسه اما شکر باید نرم و دونه ریز باشه و اگر نیست، باید اون رو آسیاب کنیم. شکر رو کم کم به زرده ها اضافه میکنیم و با دور متوسط همزن اونقدر به هم بزنیم که حجم بگیره و کاملاً به رنگ روشن در بیاد.

اضافه کردن تدریجی شکر دانه ریز به زرده ها

اضافه کردن تدریجی شکر دانه ریز به زرده ها

حالا وانیل رو به مخلوط تخم مرغ و شکرمون اضافه میکنیم و باز برای 40 تا 50 ثانیه به همزدنمون ادامه میدیم.

اضافه کردن وانیل به زرده ها

اضافه کردن وانیل به زرده ها

حالا همزن رو خاموش کرده و روغن مایع رو اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن روغن با لیسک مواد رو کاملاً با هم فولد میکنیم.

اضافه کردن روغن مایع به مخلوط زرده و شکر

اضافه کردن روغن مایع به مخلوط زرده و شکر

حالا آرد رو در دو تا سه مرحله به مخلوط زرده ها اضافه میکنیم و هر بار خیلی خوب و کامل مواد رو با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن آرد الک شده به مخلوط زرده ها در سه مرحله

اضافه کردن آرد الک شده به مخلوط زرده ها در سه مرحله

در خلال اضافه کردن آرد، آب رو هم به مخلوطمون اضافه می کنیم و عمل مخلوط کردنمون رو ادامه میدیم. تو این مرحله شاید بافت مایه کیک کمی منسجم به نظر برسه ولی با اضافه کردن سفیده این موضوع حل خواهد شد.

اضافه کردن آب مایبن اضافه کردن آرد

اضافه کردن آب ماببن اضافه کردن آرد

وقتی از مخلوط شدن کامل آرد مطمئن شدیم، سفیده فرم گرفته رو به صورت یکجا اضافه می کنیم.

اضافه کردن سفیده تخم مرغ به مخلوط

اضافه کردن سفیده تخم مرغ به مخلوط

برای هم زدن سفیده و فولد کردن مواد با هم فقط و فقط از حرکت دورانی یا پارویی استفاده میکنیم و اصلاً با حرکات تند و نامرتب مواد رو با هم مخلوط نمیکنیم تا پف سفیده از بین نره!

فولد کردن سفید با مخلوط به صورت دورانی

فولد کردن سفید با مخلوط به صورت دورانی

بعد از اینکه مایه کیکمون به صورت کامل با هم ترکیب و یکنواخت شد، اون رو داخل قالبی که از پیش آماده کرده بودیم می ریزیم.

ریختن مایه کیک داخل قالب

ریختن مایه کیک داخل قالب

برای تهیه کیک های اسفنجی می بایست چیزی حدودا 1/3 قالب رو خالی نگه داریم تا پف کامل کیک در زمان پخت صورت بگیره و مواد کیک از قالب سر ریز نکنه.

خالی گذاشتن یک سوم قالب

خالی گذاشتن یک سوم قالب

قالب رو داخل فر از پیش گرم شده در طبقه وسط فر و به مدت 35 تا 40 دقیقه قرار میدیم و هرگز در فر رو قبل از نیم ساعت اول باز نمی کنیم. چون در غیر اینصورت زحماتمون از بین خواهد رفت! بعد از پخت کامل و تمیز دراومدن خلال چوبی قالب رو از فر خارج می کنیم و 10 دقیقه در دمای محیط قرار میدیم.

آزاد کردن اطراف کیک با چاقو

آزاد کردن اطراف کیک با چاقوبعد از 10 دقیقه با کمک یک چاقوی نازک و تیز دیواره های کیک رو از قالب جدا کرده و کمربند قالب رو باز میکنیم و کیک رو روی توری خنک کننده کیک قرار میدیم تا کاملاً هوا ازش رد بشه. همون طور که در تصویر می بینیم کیک هم سطح کاملاً یک دست و صاف داره و هم بافت اسفنجی و ابری داره.

سطح صاف و بافت اسفنجی و ابری کیک

سطح صاف و بافت اسفنجی و ابری کیک

این کیک به همین صورت و فقط با پاشیدن مقداری پودر قند به اندازه کافی سبک و خوش بافت هست که در کنار یک فنجان چای، تبدیل به یک عصرونه هیجان انگیز بشه. در غیر اینصورت و برای خامه کشی بهتر هست به دلیل زمان بر و با حوصله کار کردن، کیک رو از یک روز قبل تهیه کنین، دور تا دورش رو با محافظ غذا بپوشونین و داخل یخچال قرار بدین و روز بعد مراحل خامه کشی و تزئینتون رو انجام بدین. ان شاءالله بتونین یک کیک عالی و با کیفیت تهیه کنین و ازش لذت ببرین.

کیک اسفنجی ویکتوریا 1

کیک اسفنجی وانیلی

4.2/5 - (208 امتیاز)