برای همه ما شیرینی نخود چی یادآور خاطرات خوب در بهترین روز های سال یعنی عید نوروز هست و قطعاً شیرینی این روز های خاص و دوست داشتنی رو برامون دوچندان میکنه. چه بهتر که بتونیم این شیرینی نوستالوژیک و سنتی ایرانی رو تو خونه درست کنیم و کم کم برای عید نوروز و پذیرایی از عزیزانمون آماده بشیم. 

شیرینی نچوچی

شیرینی نچودچی

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

  • آرد نچودچی مرغوب ۵۰۰ گرم
  • کره  یا روغن صاف قنادی ۲۵۰ گرم
  • پودر قند یا شکر ۲۰۰ گرم
  • زعفران ساییده و حل شده ۱ قاشق غذاخوری
  • هل ساییده ۱ قاشق چایخوری
  • پودر یا خلال پسته برای تزیین
  • هل ساییده

طرز تهیه شیرینی نخودچی

کار رو با هم زدن کره یا روغن شروع می کنیم. اگر از روغن صاف قنادی یا کره استفاده کردین، حتماً اجاره بدین تا در محیط آشپزخونه نرم بشه. سپس اون رو داخل کاسه ای مناسب می ریزیم و با همزن یکی دو دقیقه هم میزنیم.

کره یا روغن نرم شده

کره یا روغن نرم شده

وقتی که هم زدیم تا کمی یکنواخت شد، پودر قند یا شکر دانه ریز رو اضافه میکنیم و حدوداً ۴ تا ۵ دقیقه با هم زن می زنیم تا پودر قند کاملاً به خورد کره یا روغن بره.

اضافه کردن پودر قند یا شکر به کره یا روغن جامد

اضافه کردن پودر قند یا شکر به کره یا روغن جامد

همونطور که حتماً می دونین، همزدن خوب و کافی کره، باعث هوادهی مناسب توی بافتش میشه و ما در نتیجه یک شیرینی لطیف و با کیفیت تر خواهیم داشت. پس از همزدن پودر قند یا شکر با کره یا روغن جامد، آردنچودچی رو که قبلاً الک کردیم کم کم اضافه میکنیم و با لیسک مخلوط می کنیم.

اضافه کردن تدریجی آرد نچودچی چی به مخلوط کره یا روغن با پودر قند

اضافه کردن تدریجی آرد نچودچی چی به مخلوط کره یا روغن با پودر قند

وقتی همه آرد به خورد کره یا روغن رفت، زعفران دم کرده رو بهش اضافه می کنیم. (میزان غلظت زعفران در رنگ شیرینی نقش موثر داره)

کردن زعفران دم کرده به مواد

کردن زعفران دم کرده به مخلوط

و بعد هل ساییده شده رو اضافه میکنیم و با لیسک همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم تا کاملاً یکدست بشن.

اضافه کردن پودر هل به مواد

اضافه کردن پودر هل به مواد

وقتی مخلوطمون خمیری شکل و منسجم شد، باید اون رو دوبار از چرخگوشت رد کنیم تا یک خمیر لطیف و نرم بشه.

رد کردن خمیر شیرینی از چرخگوشت

رد کردن خمیر شیرینی از چرخگوشت

سپس خمیر رو جمع می کنیم و داخل زیپ لاک و یا سلفن قرار می دیم طوری که هوا بهش نرسه و بیست و چهار ساعت بهش اجازه می دیم تا در دمای آشپزخونه استراحت کنه.

خمیر آماده استراحت یک روزه

خمیر آماده استراحت یک روزه

بعد از اینکه خمیر استراحت کافی کرد، ابتدا فر رو روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. سینی فر رو کاغذ روغنی می اندازیم و به کمک وردنه اون رو به ضخامت نیم تا یک سانت باز می کنیم. (اگر میزان مواد رعایت شده باشه و از استراحت کافی کرده باشه، هیچ مشکلی در باز کردن و قالب زدن نخواهیم داشت.

باز کردن و قالب زدن خمیر

باز کردن و قالب زدن خمیر

اگر دوست نداشتین از قالب استفاده کنید، به اندازه یک فندق درشت، از خمیر جدا و تو دستتون گرد کنین و روی سینی فر بچینین و روش رو مهر بزنین. پودر با خلال پسته تزیین می کنیم و داخل فر قرارش می دیم.

خمیر های آماده برای قرار گرفتن در فر

خمیر های آماده برای قرار گرفتن در فر

شیرینی ها رو 15 تا 25 دقیقه با دمای 170 درجه سانتیگراد و تا موقعی که زیرشون کمی طلایی بشه قرار می دیم. بعد از خارج کردن سینی تا موقعی که شیرینی ها کاملاً خنک نشدن به هیچ وجه بهشون دست نمی زنیم. سپس اون رو داخل ظرف سرو می چینیم.

شیرینی نچودچی خانگی

شیرینی نچودچی خانگی

4.2/5 - (65 امتیاز)