روزها خیلی سریع در حال سپری شدن هستند و ما هر روز به عید نزدیک تر می شیم. روزهای نزدیک به عید با دغدغه ها و پرکاری های زیادی رو به رو هستیم. خیلی از ما ها که می خوایم شیرینی های عیدمون رو تو خونه تهیه کنیم به دنبال شیرینی های خوشمزه و در عین حال ساده هستیم. یکی از اون شیرینی های خوشمزه و بی دردسر و البته مناسب برای پذیرایی از مهمون هامون در عید نوروز یه نوع شیرینی گردویی خوش طعم هست که به “اُسکار” معروفه. در ادامه این مطلب چگونگی تهیه اش رو با هم خواهیم دید.

شیرینی گردویی اُسکار

شیرینی گردویی اُسکار

مواد لازم برای تهیه شیرینی اسکار

  • آرد 2 و 1/2 پیمانه
  • شکر 3/4 پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • اسانس وانیل چند قطره
  • کره 110 گرم
  • گردو خرد شده 1 پیمانه
  • چیپس شکلات به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی اُسکار

خب مثل همیشه اول مواد رو بیرون از یخچال قرار می دیم تا با محیط هم دما بشن. مخصوصا کره که کاملاً باید نرم باشه. سینی مخصوص فر رو کاغذ روغنی میندازیم و کنار می ذاریم و فر روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم میکنیم. حالا برای شروع سفیده ها رو از زده ها جدا می کنیم. کره رو داخل کاسه می ریزیم و با همزن ابتدا یک الی دو دقیقه با دور متوسط همزن هم میزنیم تا رنگش کمی روشن تر بشه.

همزدن کره نرم شده

همزدن کره نرم شده

سپس شکر رو کم کم به کره اضافه می کنیم و باز هم با دور متوسط به همزدن مخلوط ادامه میدیم تا مواد کاملاً روشن بشن.

اضافه کردن شکر به صورت تدریجی

اضافه کردن شکر به صورت تدریجی

بعد زرده های تخم مرغ رو یکی یکی اضافه می کنیم و هر بار حدوداً 1 دقیقه به همزدن ادامه میدیم. تو این مرحله باید یک مخلوط کشدار و به رنگ روشن داشته باشیم.

اضافه کردن زدره های تخم مرغ

اضافه کردن زدره های تخم مرغ

بعد از اینکه زرده ها خوب به خورد مواد رفت و ما یک مخلوط یکدست پیدا کردیم وانیل رو اضافه میکنیم. من از اسانس وانیل استفاده کردم که بوی قوی تری داره اگر در دسترس شما نبود از همون پودر وانیل استفاده کنین و حتی می تونین از نوک قاشق چایخوری پودر هل سائیده هم استفاده کنین. بعد از این مرحله نوبت اضافه کردن ارد میرسه. آردی که از قبل الک شده و حالا در دو الی سه مرحله به مخلوطمون اضافه می کنیم.

اضافه کردن مرحله مرحله آرد به مخلوط

اضافه کردن مرحله مرحله آرد به مخلوط

هر بار که آرد رو اضافه می کنین با پایین ترین دور همزن، مواد رو با هم مخلوط می کنیم تا آردمون تموم بشه. بعد از تموم شدن آرد و هم زدن مخلوط، ما باید یه خمیر به صورت تقریباً پودر داشته باشیم.

خمیر نیمه اماده شیرینی قبل از ورز دادن

خمیر نیمه آماده شیرینی قبل از ورز دادن

بعد از این مرحله خمیر رو فقط با نوک انگشت هامون و در حد یکدست شدن مواد ورز می دیم. به یاد داشته باشین خمیر هایی که در اون ها از کره استفاده میشه با ورز دادن زیاد حالت خودش رو از دست میده و به روغن میوفته و بعد از پخت ما شیرینی خشک و بی کیفیت خواهیم داشت.

خمیر آماده شده بعد از ورز دادن

خمیر آماده شده بعد از ورز دادن

حالا به اندازه یک گردوی کوچیک از خمیر جدا می کنیم و توی دستمون به شکل یک توپ درش میاریم.

درست کردن توپ های کوچیک از خمیر

درست کردن توپ های کوچیک از خمیر

همون طور که مشاهده می فرمایید، خمیرمون خیلی لطیف و بدون ترک خواهد بود. توپک های آماده شده رو داخل سفیده هایی که مقداری با چنگال یا همزن دستی زدیموشون تا از لختگی در بیان می غلتونیم.

غلتاندن توپ های خمیری در سفیده تخم مرغ

غلتاندن توپ های خمیری در سفیده تخم مرغ

و بعد اون ها یکی یکی داخل گردو هایی که خرد کرده بودیم می غلتونیم. گردو ها رو خیلی ریز خرد می کنیم ولی نه اونقدر که کاملاً پودر شده باشن، به این دلیل که قراره موقع میل کردن شیرینی تردی گردو رو زیر دندون احساس کنیم.

غلتاندن توپ های آغشته به سفیده تخم مرغ در گردو های خرد شده

غلتاندن توپ های آغشته به سفیده تخم مرغ در گردو های خرد شده

وقتی کار پوشش دهی همه توپک هامون تموم شد، با یک ابزار یا سیخ چوبی مرکز توپ ها رو کمی به داخل فشار میدیم و برای پر کردنش از چیپس های شکلاتی نسوز استفاده می کنیم.

چیس شکلاتی

چیس شکلاتی

چیپس ها اگر سایزش بزرگ باشه یک دونش کافیه. حتی می تونین از انواع مرباها یا مارمالاد ها استفاده کنین. اون ها رو با کمی فشار انگشت درون سوراخی که درست کردیم فیکس می کنیم.

قرار دادن چیس های شکلاتی در مرکز خمیر شیرینی

قرار دادن چیس های شکلاتی در مرکز خمیر شیرینی

حالا سینی رو داخل فر قرار می دیم و درجه رو روی 160 درجه تنظیم می کنیم و برای 20-25 دقیقه زمان میدیم تا زیر شیرینی ها طلایی بشه. سپس از فر خارج می کنیم تا کاملاً خنک بشن. بعد از کاغذ جداشون می کنیم. برای نگهداری داخل ظروف درب دار نگهدای می کنیم یا روی ظرف سرو رو سلفن می کشیم. با این مقدار از مواد اولیه ما حدودا 30 عدد شیرینی خواهیم داشت.

شیرینی گردویی اُسکار

شیرینی گردویی اُسکار

4.2/5 - (21 امتیاز)