شله زرد یکی از اصیل ترین و خوش طعم ترین دسر های ایرانی هست که بیشتر در ایام خاص و مناسبت های مذهبی استفاده میشه، اگرچه میتونه به عنوان یک دسر سنتی در همه ایام سال زینت بخش سفره هامون باشه. درسته که تهیه این دسر پر طرفدار آنچنان دشوار نیست، ولی نکته های کوچکی داره که با رعایت کردن اونها، یک شله زرد بی نقص و خوشمزه تر خواهیم داشت. پس در ادامه با طرز تهیه شله زرد سنتی ما همراه باشین.

شله زرد

شله زرد

مواد لازم برای تهیه شله زرد سنتی

  • برنج نیم دانه ایرانی ۱ پیمانه
  • شکر ۳ پیمانه
  • خلال بادام ۳/۴ پیمانه یا ۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • آب ۷_۸ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • گلاب ۱/۲ لیوان
  • هل ساییده ۱/۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه شله زرد سنتی مرحله به مرحله

همونطور که مواد لازم اشاره کردم، برای پخت یک شله زرد با کیفیت باید از برنج ایرونی استفاده کنیم و اون هم به دلیل کیفیت و طعم عالی برنج وطنی خودمون هست و نکته دوم هم استفاده کردن از برنج نیم دونه هست، این برنج ها رو به راحتی از فروشگاه های فروش مواد غذایی میشه تهیه کرد. در واقع این نوع برنج از خرد شدن برنج ها در حین فرآیند عمل آوری برنج هست. اما نهایتاً اگر هوس شله زرد کردیم و برنج نیم دونه هم نداشتیم، قطعاً میشه از برنج کامل استفاده کنیم به شرط اینکه از حداقل یک شب قبل از پخت برنج رو با آب و حتی همراه با گلاب خیس کنیم. خیس کردن برنج برای مدت کافی بسیار مهم هست.

برنج نیم دان خیس داده شده

برنج نیم دان خیس داده شده

وقتی زمان کافی سپری شد و برنج کاملاً خیس خرد به صورتی که با قرار دادن بین انگشتهامون، خرد میشد، آب رو داخل قابلمه مناسبی ریخته و اجازه میدیم تا جوش بیاد سپس برنج رو آبکش میکنیم و به آب در حال جوش اضافه میکنیم. برنج همراه با آب شروع به پختن میکنه و اصطلاحاً شکفته میشه. زیر شعله رو روی ملایم قرار میدیم تا برنج به آرومی همراه آب پخته بشه.

شکفتن برنج ها نی پز شده

شکفتن برنج ها نیم پز شده

موقعی که برنج در حال پخت هست، نشاسته موجود توی خودش رو پس میده که به صورت کف سفید رنگی روی سطح آب دیده میشه. حتماً حتماً این کف رو به وسیله یک ملاقه مرتب از روی برنج میگیریم و دور میریزیم. این عمل در کیفیت پخت شله زردمون تاثیر گذار هست.

گرفتن کف روی برنج

گرفتن کف روی برنج

وقتی برنج کاملاً پخت نوبت اضافه کردن، شکر میرسه. میزان شکر معمولاً ۲/۵ تا ۳ برابر میزان برنج هست. با این حال، اگر شله زرد قراره برای شما سرو بشه با اندازه ذائقه خودتون شکر رو اضافه کنین. قبل از اضافه کردن شکر مطمئن میشیم که برنج کاملاً پخته شده.

اضافه کردن شکر به برنج پخته

اضافه کردن شکر به برنج پخته

بعد از اینکه شکر کاملاً حل شد، شله زرد کم کم شروع به غلیظ شدن میکنه و اصطلاحاً لعاب میندازه. از اینجا به بعد باید مرتب شله زرد رو هم بزنیم وگرنه خیلی زود، ته میگیره. حالا زعفران رو از قبل دم کردیم اضافه میکنیم.

دم کردن زعفران

روش های مختلفی برای دم دادن زعفران وجود داره، ساده ترینش این هست که زعفران رو داخل هاون یا زعفران ساب، می ساییم و داخل یک استکان یا فنجان شیشه ای ریخته و بعد بهش آب جوش اضافه میکنیم و روش رو با یک نعلبکی قرار میدیم و برای چند دقیقه صبر میکنیم تا دم کشیده بشه. میزان زعفران به شعله زرد بستگی به خودمون داره، یعنی بخواهیم تا چه اندازه رنگش زرد باشه.

اضافه کردن زعفران دم کرده

اضافه کردن زعفران دم کرده

بعد از اضافه کردن زعفران، باز هم مرتب شله زرد رو هم میزنیم، و بعد کره رو اضافه میکنیم و باز هم هم میزنیم.

مرتب به هم زدن شله زرد

اضافه کردن کره و مرتب به هم زدن شله زرد

حالا دیگه شله زرد ما باید تقریباً آماده باشه، بهتر هست کمی از شله زرد رو داخل یک ظرف بکشین و اون رو تست کنین و ببینین و اندازه ها درست هست یا نه و به غلظت کافی رسیده. ده دقیقه پایانی پخت، گلاب رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن گلاب به شله زرد

اضافه کردن گلاب به شله زرد

من برای استفاده از هل فقط اون رو با دست فشار دادم تا کمی باز بشه، چون میخواستم شله زرد فقط عطرش رو بگیره و موقع سرو کردن، دونه های هل رو خارج کردم، اما میشه هل رو هم سایید و پودرش رو به شله زرد اضافه کرد.

اضافه کردن هل

اضافه کردن هل به شله زرد

و بالاخره خلال بادام رو اضافه میکنیم. بعد از اینکه خوب هم زدیم، زیر شعله رو خیلی خیلی کم میکنیم، از شعله پخش کن هم میتونیم استفاده کنیم و روی درب قابلمه رو دم کنی بکشیم و اجازه بدیم تا شله زرد ۲۰ دقیقه دم بکشه.

ریختن خلال بادام

ریختن خلال بادام

با رعایت همه نکته ها و قسمت پایانی پخت، میتونیم یک شله زرد خیلی با کیفیت داشته باشیم و شله زرد ما دیگه آب نمیندازه. بعد از پخت کامل، شله زرد رو داخل ظرف های مورد نظرمون ریخته و صبر میکنیم تا کمی خنک بشه و رویه ببنده. حالا به سلیقه خودمون با پودر دارچین و خلال پسته و بادام یا غنچه گل محمدی اون رو تزیین میکنیم. ان شاءالله از میل کردن این دسر خوشمزه و خوش رنگ و بو لذت کافی ببرین.

شله زرد

شله زرد سنتی

4.1/5 - (136 امتیاز)