سلام

اینم یه پست ماه رمضونی دیگه که بهتون قول داده بودم. حلوا هویج رو قبلا چندین بار با آرد برنج درست کرده بودم و خیلی دوستش میداشتیم. میتونید دستورش رو در اینجا ببینید. این بار حلوا هویج رو با آرد گندم درست کردم و میتونم بهتون بگم عالی شد. در ادامه دستورش رو با جزییات براتون توضیح میدم و میگم که بافتش با مدل آرد برنجیش چیه و هرکدوم به درد چه جور تزیینی میخوره.

اگه کلا تاحالا حلوا نپختید توصیه میکنم حتما قبلش مطلب طرز تهیه حلوا رو که مفصل هست بخونید.

مواد لازم

  • آرد نول 1 پیمانه
  • روغن نصف پیمانه
  • شکر 2 پیمانه (میتونید 1/5 پیمانه بریزید)
  • آب و گلاب و زعفران مجموعا 2 پیمانه
  • هل نصف قاشق چایخوری
  • نمک یک پنس

دستور سریع

  1. حدود 3 عدد هویج متوسط رو بذارید توی مقداری آب و اجازه بدید با حرارت ملایم بپزه. بعد هم کاملا پوره کنید. هرچی پوره هویج تون یکدست تر باشه حلوای بهتری خواهید داشت.
  2. برای شریت هم شکر رو با آب میذاریم روی حرارت تا یکدست بشه. بعد گلاب و زعفران رو اضافه میکنیم و خاموش میکنیم و میذاریم کنار (در مورد اندازه ها پایین تر توضیح میدم).
  3. آرد رو در ماهیتابه تفت بدید تا کمی رنگش تغییر کنه. تیره و روشن بودن آرد سلیقه ای هست و همینکه بوی خامیش بره برای حلوا کفایت میکنه. بقیه اش مربوط به تیره و روشن بودن رنگ حلواست.
  4. روغن رو به آرد اضافه کنید و در حد 4-5 دقیقه تفت بدید.
  5. آرد رو از روی حرارت بردارید و هویج پوره شده رو بهش اضافه کنید و بلافاصله شربت رو بهش اضافه کنید و هم بزنید و مجدد بذارید روی حرارت ملایم و باز هم بزنید. حدود 10 دقیقه ای لازمه حلوا رو هم بزنید تا از ظرف جدا بشه و منسجم بشه.
مراحل حلوا

مراحل حلوا

حلوا هویج با آرد گندم چه فرقی با حلوا هویج با آرد برنج داره؟

تفاوتی که حلوا هویج آرد برنج با آرد گندم داره خیلی زیاده. هم در بافت با هم متفاوت هستن و هم در طعم و هر دو شون خوشاینده. بافت حلوا هویج با آرد برنج پوک تر و شکننده تر هست و با آرد گندم خمیری تر و کش دار هست. طعمشون هم ورژن آرد گندمش تا حدی نزدیک به حلوای معمولی هست ولی با آرد برنج کمی طعمش متفاوت تره.

تزیین حلوا هویج

حلوا هویج با آرد گندم به دلیل چسبنده و کشدار بودنش خیلی مناسب ماسوره زدن هست که باهاش میتونید انواع تزیینات رو انجام بدید. ورژن آرد برنجش اما بیشتر مناسب موارد قالبی یا تزیینات ساده تر هست.

حلوا هویج

حلوا هویج

نسبت آب و گلاب و زعفران

توصیه ی من اینه که با توجه به اندازه های این دستور 1 لیوان آب بریزید و 1 لیوان گلاب و 2-3 ق غ زعفران دم کرده ی غلیظ. اما میتونید گلاب رو کمتر کنید و به آب اضافه کنید.

پوره کردن هویج

مهمه که هویج کاملا پوره بشه. من با دستگاه غذا ساز هویج پخته شده رو پوره کردم و کمی از شهد رو هم توش ریختم که روان تر بشه و بهتر پوره بشه. اگه دستگاه نداشتید هم بهتره اول هویج پخته شده رو رنده کنید و بعد با گوشتکوب بکوبید تا یکدست بشه.

پوره هویج

پوره هویج

بعد از اضافه کردن شهد چقد روی حرارت بمونه؟

مرحله ی آخر که همین مرحله اس در بافت حلوا تاثیر زیادی داره. کمی بعدش دست درد خواهید داشت که میتونید از آقایون خونه کمک بگیرید. حدود 10 دقیقه ای هم بزنید. اونقدری که حلوا از کف ماهیتابه جدا بشه و دیگه بهش نچسبه و منسجم و یکدست بتونید حالت گهواره ای تکونش بدید و توی ماهیتابه قل بخوره.

قبل و بعد از هم زدن روی حرارت

قبل و بعد از هم زدن روی حرارت

4.2/5 - (19 امتیاز)