آش ترخینه یه آش سنتی کرمانشاهای هستش که ماده ی اصلی تشکیل دهنده اش هم ترخینه است، ترخینه از ترکیب بلغور جو یا گندم با دوغ تشکیل شده که به مدت طولانی با هم پختن. میتونیم ترخینه رو به صورت آماده خریداری کنیم و همراه انواع سبزیجات و حبوبات باهاش آش تهیه کنیم. این آش خیلی سریع حاضر میشه و فوق العاده مقوی و خوشمزه است. در این مطلب طرز تهیه آش ترخینه با شلغم رو بهتون آموزش میدم که مخصوص زمستونه و مفید برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی …

آش ترخینه و شلغم

آش ترخینه و شلغم

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه

  • ۳ عدد ترخینه
  • ۲۰۰ گرم اسفناج
  • ۲ قاشق غذاخوری سیرداغ
  • ۵ عدد شلغم کوچک یا ۳ عدد بزرگ
  • نعناداغ به مقدار لازم
  • پیازداغ به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه آش ترخینه و شلغم

مواد لازم برای تهیه آش ترخینه و شلغم

مراحل تهیه آش ترخینه و شلغم

برای شروع باید حدود یک ربع ترخینه هارو خیس کنین تا خودشون رو وا کنن اگه مقداری یخ داخل آب بریزین برای زودتر باز شدن ترخینه ها بهتره. برای ۳ عدد ترخینه حدود ۵ لیوان آب کافیه.

خیس کردن ترخینه

خیس کردن ترخینه

بعد از گذشت یک ربع ترخینه ها خودشون رو باز میکنن میتونین با کمک یه قاشق چوبی و فشار به ترخینه ها به زودتر باز شدنشون کمک کنین.

باز شدن ترخینه

باز شدن ترخینه

شلغم هایی که رنده یا خیلی ریز خرد کردین رو به ترخینه اضافه کنین. چون ترخینه خودش نمک داره بهتره شلغم هارو رنده کنین تا ناپز نشن و زود بپزن یا در صورت خرد کردن ریز باشن.

اضافه کردن شلغم خام

اضافه کردن شلغم خام

اسفناج خام خرد شده و سیر داغ رو هم اضافه کرده و موادو هم بزنین و شعله ی گاز رو روشن کنین و بذارین آش برای حدود یه ربع الی نیم ساعت بپزه. در قابلمه رو نیم لا بذارین تا آش سر نره. حتما گاهی آش رو هم بزنین تا ته نگیره.

اضافه کردن اسفناج و سیر

اضافه کردن اسفناج و سیر

بعد از گذشت این مدت زمان نعنا داغ رو هم اضافه کنین و بذارین آش جا بیوفته. آش رو گاهی هم بزنین.

اضافه کردن نعنا داغ

اضافه کردن نعنا داغ

آش ترخینه خیلی زود آماده میشه و غلظتش هم بسته به سلیقه خودتون داره اگر با این مقدار آب به نظرتون سفت شد میتونین بهش آب اضافه کنین و اگه به نظرتون رقیق بود میتونین بذارین رو حرارت بمونه تا غلیظ بشه.

این آش به نمک احتیاج نداره چون ترخینه به اندازه کافی نمک داره.

جا افتادن آش

جا افتادن آش

حالا آش خوشمزه و مقوی شما حاضره … نوش جون

2.6/5 - (13 امتیاز)