میدونی راز درست کردن کوفته تبریزی اصیل چیه که وا نمیره؟ همه ی فوت و فن و قلق های کوفته تبریزی رو برات گفتم، میتونی با رعایت چند تا نکته ساده بهترین کوفته تبریزی رو بپزی.

کوفته! چه اسم با مسمایی… همین اول کاری رازش رو بهت بگم؟ رازش توی اسمشه… یعنی انقدر باید بکوبیدش که منسجم بشه و وا نره.

کوفته تبریزی

مواد لازم برای تهیه کوفته

  • گوشت چرخ کرده 300 تا 400 گرم
  • برنج 5 قاشق غذا خوری
  • لپه 4 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • پیاز دو عدد متوسط
  • سبزی معطر 2 قاشق غذاخوری (توصیه من اینه که مرزه و ترخون باشه و گشنیز و جعفری. اگه یکی دو پر نعنا و شوید هم بریزید بد نیست. نعنا رو زیاد نریزید که تلخ میکنه.)
  • برای مواد میانیش هم به دلخواه میتونید آلو، زرشک یا گردو رو داشته باشید. هر کدوم رو که خواستید از قبل خیس بدید.
  • رب گوجه 4 قاشق غذا خوری
  • روغن و نمک و فلفل و زردچوبه و آب به مقدار لازم

من مقدار مواد رو به اندازه ای گفتم که خودم استفاده کردم و با این دستور دقیقا همین سه تا کوفته ای رو تحویل گرفتم که در عکس میبینید. پس اگر مقدار بیشتری میخواید مقدار رو خودتون تغییر بدید. البته به جز تخم مرغ که به ازای هر نیم کیلو گوشت یک تخم مرغ اضافه کنید.

۱. برنج و لپه را نیم پز و نیم کوب کنید

قبل از هرچیز اگر لازمه لپه رو خیس بدید. لپه ای که من داشتم دیر پز نبود و با برنج و مقداری آب گذاشتم با هم نیم پز بشه. توصیه ام به شما اینه که لپه رو جدا و برنج رو جدا نیم پز کنید.

بعد از اینکه نیم پز شدن با گوشت کوب اون ها رو نیم کوب کنید. پس اصلا لازم نیست از میکسر استفاده کنید. تنها باید کوبیده بشن.

برنج و لپه نیم کوب شده
برنج و لپه نیم کوب شده

۲. سس کوفته را آماده کنید

در حین خنک شدن برنج و لپه نیم کوب شده، یکی از پیاز ها رو رنده میکنیم و در مقداری روغن و زردچوبه تفت میدیم. بعد از اینکه پیازها کمی طلایی شدن رب رو اضافه میکنیم و باز کمی تفت میدیم و نمک و فلفل اضافه میکنیم.

حالا چهار تا پنج لیوان آب میریزیم و میذاریم کمی بجوشه. بعد هم شعله رو خیلی کم میکنیم و میذاریم سس به همون صورت روی گاز باشه.

سس مخصوص رب گوجه
سس مخصوص رب گوجه

۳. مواد کوفته را مخلوط کنید

یکی از پیاز ها رو با رنده متوسط (نباید درشت باشه) رنده میکنیم و آب اضافیش رو میگیریم. پیاز و گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه رو اونقدر ورز میدیم تا مواد کاملا به خورد هم برن.

حالا لپه و برنجی که نیم کوب کردیم به مخلوط گوشتمون اضافه میکنیم و باز ورز میدیم. ورز دادن این مقدار مواد حداقل ۱۰ دقیقه زمان نیاز داره.

نکته مهم در کوفته اینه که مواد کاملا به خورد هم برن و ورز داده بشن. اینطوری هم طعم بهتری داره و هم وا نمیره. وقتی مواد به خورد هم رفتن سبزی رو اضافه میکنیم و باز ورز میدیم.

در انتها هم تخم مرغ رو اضافه میکنیم و باز ورز میدیم… و باز ورز میدیم. چند باری هم مواد رو با دستتون بردارید و به داخل ظرف بکوبید.

کوفته رو اونقدر ورز بدید که مواد کاملا به خورد هم برن و به راحتی بتونید یک گلوله کاملا گرد باهاش درست کنید.

مخلوط ورز داده شده
مخلوط ورز داده شده

۴. گلوله های گرد درست کنید

با دستتون گلوله ی بزرگی درست کنید. داخلش رو آلو یا زرشک یا گردو بذارید و کاملا گردش کنید و به آرومی در قابلمه سس که روی حرارت ملایم هست قرار بدید.

بهتر اینه که کوفته ها کاملا در آب غوطه ور بشن. ولی من چون میخوام آب غلیظی داشته باشم خیلی این کار رو نمیکنم( چون نون رو تریت نمیکنیم اما اگه شما میخواید نون رو تریت کنید حتما مقدار آب رو بیشتر کنید.)

حرارت حرارت کوفته رو خیلی زیاد نکنید و درش رو نیم باز قرار میدیم به مدت حدود یک ساعت آماده میشه. بعد از نیم ساعت برید سراغش و کوفته ها رو کمی جا به جا کنید و بر گردونید. البته این کار رو هم خیلی آروم انجام بدید.
کوفته های آماده پخت
کوفته های آماده پخت
کوفته آماده
کوفته آماده

فوت فن و نکات پخت کوفته

چرا کوفته من وا میره؟ فوت و فن های کوفته زیاده و واقعا مثل ته چین از اون دسته غذاهاس که باید با تجربه و صبر و حوصله مهارت هاش رو یاد گرفت. ولی به طور کلی:

  1. لپه و برنج باید نیم پز باشه. نه اینکه کاملا بپزه و یا خام باشه.
  2. آب پیاز باید گرفته بشه.
  3. در هر مرحله از مخلوط کردن مواد اون ها رو کاملا ورز بدید. کوفته به طور کلی باید یک ربعی ورز بخوره و این مرحله مهمترین قسمت ماجراست.
  4. گلوله هاتون باید کاملا یک دست و گرد باشه و خیلی آروم وارد قابلمه بشه.
  5. حرارت قابلمه ای که آب رب در اون هست و کوفته ها رو میخواید داخلش بذارید باید کاملا پایین و ملایم باشه. اگر آب رب در حال قل زدن باشه کوفته وا میره.
  6. در کوفته رو اصلا نباید کیپ کنید چون وا میره. من خودم در پنج تا ده دقیقه اول اصلا درش رو نمیذارم و بعد از اون درش رو نصفه میذارم.
  7. به هیچ وجه تا یک ربع اول به کوفته ها دست نزنید چون هر تکون کوچیک ممکنه باعث ترک خوردنش بشه.
  8. یه نکته دیگه هم این که از همون ابتدا موادتون رو به تعداد جدا کنید و بعد گلوله کنید تا مثل کوفته من آخریش کوچیکتر از بقیه نشه.

اگه تجربه های دیگه ای از کوفته دارین میتونین با ما در میون بذارید تا همه استفاده کنیم.

4.1/5 - (2072 امتیاز)