منم مثل خیلی از شماها تا چند سال پیش هیچ شناختی از گل و گیاه نداشتم. رشته تحصیلی سخت و خشکی مثل حسابداری رو داشتم که هیچ حس مثبتی رو بهم القا نمیکرد. اما با عشق، تمام فوت و فن های نگهداری از گل و گیاه رو یاد گرفتم تا بتونم به زندگیم انرژی مثبت رو وارد کنم. امروز تصمیم دارم یه در جدید از طبیعت رو بهتون نشون بدم. یکی دیگه از گلهای بهاری گل مینای چمنی هست. گلی پرپر و زیبا با تنوع رنگی زیاد و باب طبع هر ایرانی. گلی که به راحتی میتونید توی تراس و باغچه و حتی در فضای منزلتون ازش نگهداری کنید و از رنگهای شادش انرژی لازم رو بگیرید.

گل مینای چمنی قرمز

گل مینای چمنی قرمز

از اونجایی که گل مینا انواع مختلفی داره و توضیح دادن در مورد تمامی این گیاه در یک مطلب نمیگنجه. من تصمیم گرفتم یکی از زیباترین میناها رو که نوع چمنی میناست انتخاب کنم. گلی زیبا و ظریف با نگهداری آسان.

نور مورد نیاز گل مینای چمنی

گل مینای چمنی نور کامل رو خیلی دوست داره و شما میتونید این گل رو در فضای داخلی ساختمان و پشت پنجره نگهداری کنید. این گیاه زیبا در مکان سایه آفتاب و یا آفتاب ملایم رشد بسیار خوبی داره. اما دقت کنید در آفتاب ملایم، نه آفتاب مستقیم و داغ. اگه آفتاب مستقیم به این گیاه برسه به سرعت از بین خواهد رفت. پس اگه قراره گیاه رو در حیاط منزلتون پرورش بدید و یا نگهداری کنید مکان سایه آفتاب رو انتخاب کنید. تقریبا میشه گفت این گیاه سرما رو به گرما ترجیح میده. این گیاه برخلاف ظاهر ظریفش بسیار مقاومه بطوری که در شهرهای برفگیر بعد از مدفون شدن زیر برف زمستانی با اومدن بهار باز هم شادابی خودش رو بدست میاره و به زندگی ادامه میده. پس با لذت گل مینا رو توی تراس یا حیاط منزلتون نگهداری کنید.

خاک مورد نیاز گل مینای چمنی چیست؟

یکی از مزیت های نگهداری آسان از گل مینای چمنی خاک سبک اون هست. این گیاه رو فقط در خاک سبک با گلدانی با زهکش مناسب قرار بدید و نگرانی نداشته باشید چون بهترین خاک رو براش انتخاب کردید. این خاک سبک مخلوطی از خاک برگ و کوکوپیت و پیت ماس هست. برای اطلاعات بیشتر در مورد خاکها به این لینک مراجعه کنید.

راستی از بابت آفت خیالتون راحت باشه، این گیاه هیچ آفتی نداره.

خاک مورد نیاز مینای چمنی

خاک مورد نیاز مینای چمنی

آبدهی به گل مینای چمنی

این گیاه عاشق رطوبته و آب رو خیلی دوست داره .اما شمادر آبدهی به گیاه زیاده روی نکنید تا ریشه گیاه بسرعت لهیده نشه. میتونید یک روز در میان گیاه رو سیر آب کنید اما روزانه دو بار گیاه رو کاملا غبارپاشی کنید. این روش از نگهداری بهترین جواب ممکن رو برای گیاه داره و در واقع همون روشی هست که خودم از این گیاه مراقبت میکنم.

مینای چمنی سفیدو قرمز با گلدانهای جدید

مینای چمنی سفیدو قرمز با گلدانهای جدید

روش های تکثیر مینای چمنی

این گل زیبا و سرحال و مقاوم رو میتونید از سه روش تکثیر کنید که در ادامه براتون میگم.

تکثیر از طریق بذر

با استفاده از بذر گیاه میتونید مینای چمنی رو تکثیر کنید. اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید بذر گیاه رو تهیه کنید و در اواسط زمستان در محیط های بسته مثل گلخانه ها در ظرف های مخصوص کشت بذر بکارید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی میکنید، در اواسط تابستان بذرهاتون رو در ظرف مخصوص کشت در گلخانه بکارید و در اوایل پاییز بوته های تازه متولد شده رو به خارج از گلخانه و فضای باز منتقل کنید. فراموش نکنید که اگر بذرها رو در ظرف مخصوص کشت بذر نکاشتید بین هر بذر 15 سانتی متر فاصله بزارید. یادتون باشه که شما میتونید یک اتاقک شیشه ای یا پلاستیکی کوچک به عنوان گلخانه گوشه حیاط یا تراستون داشته باشید.

خزانه گلهای مینای چمنی

خزانه گلهای مینای چمنی

تکثیر از طریق تقسیم بوته

در روش دوم شما میتونید از طریق تقسیم بوته گیاه رو تکثیر کنید که بسیار راحته و شما میتونید در زمان تعویض گلدان گیاه رو از ریشه به تعداد دلخواه تقسیم کنید.

تکثیر از طریق پاجوش های گیاه

شما میتونید از طریق پاجوشهای گیاه، گیاه رو تکثیر کنید. در این روش برای تکثیر در فصل بهار یا پاییز از پاجوش های گیاه استفاده کنید و در بستر اصلی کشت یا گلدان جدید حاوی خاک مناسب گیاه قرار بدید.

تعویض گلدان گیاه مینا چمنی

مثل بقیه گیاهان گیاه رو با زدن چند ضربه دست به ته گلدان از گلدان قبلی خارج کنید. کف گلدان جدید و زهکشی شده، مقداری از خاک مناسب گیاه رو بریزید گیاه رو منتقل کنید و اظرافش رو از خاک مناسب پر کنید.

برای ایجاد سوراخ و زهکش کف گلدان میتونید از یک پیچ گوشتی دوسو استفاده کنید.

ایجاد زهکش با استفاده از پیچ گوشتی دوس

ایجاد زهکش با استفاده از پیچ گوشتی دوسو

پیچ گوشتی رو به طرفین بچرخونید

پیچ گوشتی رو به طرفین بچرخونید

مقداری از خاک رو کف ظرف بریزید

مقداری از خاک رو کف ظرف بریزید

در این مرحله میتونید گیاه رو تقسیم و تکثیر کنید

در این مرحله میتونید گیاه رو تقسیم و تکثیر کنید

گیاه رو منتقل کنید و اطرافشو پر کنید

گیاه رو منتقل کنید و اطرافشو پر کنید

3.8/5 - (6 امتیاز)