قورمه سبزی اگه خوب جا افتاده باشه و سبزی هاش درست انتخاب شده باشه بی شک بهترین غذای خونه خواهد بود.

مطمئنا خیلی از شما دوستان گل هم با من موافقید، چرا که حتما بین خودتون یا مادرتون و یا نزدیکانتون کدبانو هایی رو دارید که این خورشت رو در حد عالیش درست میکنن و با عطری که توی خونه میپیچه همه رو به سمت آشپزخونه میکشونن.

قورمه سبزی
قورمه سبزی

در این مطلب آموزش مرحله به مرحله قورمه سبزی، این خورشت لذیذ رو برای اون دسته از عزیزانی که در تهیه اش مشکل دارن قرار میدم.

البته که خیلی از شما کدبانو های با سلیقه خیلی خیلی بهتر این خورشت رو تهیه میکنید و خوشحال میشیم از راهنماییهاتون هم استفاده کنیم.

طرز تهیه قورمه سبزی رو قبلا در سایت داشتیم ولی در این مطلب به صورت مصور و مرحله به مرحله قرار میدیم.

 مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

  • گوشت (من گوساله استفاده کردم) 300 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • لوبیا قرمز 200 گرم
  • سبزی قورمه(تره و گشنیز و جعفری به یک اندازه، شنبلیله و اسفناج  1/3 مقدار تره ) خرد و سرخ شده 400 گرم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه
  • 2 پارچ آب (16 لیوان)
مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی
مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی

مامان عزیز من همیشه سبزی قورمه سبزی رو به مقدار زیاد سرخ میکنه و فریز میکنه تا همیشه آماده داشته باشه. البته که همیشه منبع تهیه سبزی قورمه من هم مادر عزیزمه که البته به نظر من خوشمزه ترین ترکیب سبزی قورمه اس.

شاید یک بار موقع سرخ کردن سبزی قورمه عکس گرفتم و مطلبی جداگونه در موردش گذاشتم. ولی بد نیست همینجا هم یه توضیحی در موردش بدم و جزئیاتش رو تا حدودی برای شما عزیزان هم شرح بدم.

سبزی قورمه در نقاط مختلف کشورمون در جزئیات متفاوته و اون به این دلیله که در هر نقطه سبزی های خاصی وجود داره که با ذائقه افراد اون منطقه جور تر هست.

به طور عمومی و حدودی سبزی قورمه شامل تره و گشنیز و جعفری به یک مقدار + اسفناج و شنبلیله ثلث مقدار قبلی هست. ولی از اونجا که ما شمالی هستیم، چوچاق به دلیل عطری که داره به مقدار کم توی همه غذاهامون هست + مقدار کمی نعنا و البته چند پر شوید! که مامان گلم میریزه.

مقدار خرد کردن و سرخ کردن سبزی قورمه به ذائقه خونوادگی شما و البته میزان اهمیت سلامت غذا بستگی داره. ما سبزی قورمه رو کاملا خرد میکنیم و تا حد زیادی هم سرخ میکنیم. البته نه به مقداری که سبزی کاملا سیاه بشه.

ولی نظرم اینه که سبزی قورمه تا کاملا سرخ نشه قورمه سبزی جا اقتاده ای نمیده. البته که هرچی کمتر سرخ بشه سلامتش بیشتره و خیلی بهتره کامل سرخ شده رو برای مهمونی هایی که میدیم استفاده کنیم و برای مصرف خونه زیاد سرخ نکنیم. در هر صورت این شد سبزی قورمه.

مراحل تهیه قورمه سبزی

لوبیا ها رو از قبل چند ساعتی خیس بدید. پیاز رو خرد میکنیم و در مقداری روغن با زردچوبه تفت میدیم. کمی که سبک و طلایی شد گوشت ها رو با فلفل سیاه اضافه میکنیم و دو سه دقیقه ای تفت میدیم.

البته میتونید به جای این مرحله از گوشت قورمه آماده که خاتون عزیز قبلا قرار دادند استفاده کنید و پیاز داغ رو بهش اضافه کنید.

تفت دادن گوشت ها با پیاز
تفت دادن گوشت ها با پیاز

بعد از اینکه گوشت تا حد مناسبی تفت خورد دو پارچ آب گرم اضافه میکنیم و زیر قابلمه رو هم زیاد میکنیم تا به قل زدن بیفته. بعد هم زیرش رو متوسط میکنم تا کم کم بپزه.

بعضی ها در این مرحله زعفران دم کرده رو هم اضافه میکنن تا گوشت طعم دار بشه که من استفاده نکردم.

من معمولا اگه لوبیام خوب خیس خورده باشه هم زمان با گوشت میذارم تا بپزه. اگه فکر میکنید لوبیاتون دیر پزه به صورت جدا گونه بذارید نیم پز بشه و بعد به گوشت اضافه کنید.

قبل اضافه کردن سبزی
قبل از اضافه کردن سبزی

بعد از حدود 1 ساعت که گوشت و لوبیا نیم پز شدند (عکس بالا) سبزی ها رو اضافه میکنیم.

بعد اضافه کردن سبزی
بعد اضافه کردن سبزی

از اونجا که رابطه خوبی با پوست لیمو عمانی ندارم و به نظرم خورشت رو کمی تلخ میکنه معمولا پوست و تخم لیمو عمانی رو جدا میکنم و پالپ های خشک رو با سبزی ها به قورمه سبزی اضافه میکنم.

لیمو عمانی رو با سبزی ها اضافه میکنیم
لیمو عمانی رو با سبزی ها اضافه میکنیم

بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم قورمه سبزی جا میوفته.

قورمه سبزی جا افتاده

نشونه جا افتادن قورمه سبزی اینه که آب و دونش از هم جدا نباشه. وقتی هم که روی برنج میریزید آبش نره کف ظرف و دون و سبزی ها روی برنج بمونه. آب قورمه سبزی باید تا حد زیادی خشک بشه.

پس اگه دیدید گوشت و لوبیا پخته و هنوز قورمه سبزیتون آب زیادی داره، زیرش رو زیاد کنید تا آبش بخار بشه. در انتها هم پنج دقیقه ای زیرش رو خیلی کم کنید که روغن بندازه.

مقدار روغنی که برای سرخ کردن سبزی ها و تفت دادن گوشت استفاده کردید تا حدی روی خورشت پیدا باشه.

قورمه سبزی جا افتاده
قورمه سبزی جا افتاده

این خورشت خوشمزه رو با برنج سرو میکنیم.

4.1/5 - (884 امتیاز)