شله زرد علاوه بر این که یه دسر گرم سنتی برای انواع نذری ها و مراسمات مذهبی هست، یه دسر عالی ختک برای مهمانی ها هم میتونه باشه. شاید خیلی از شماها هم مثل من شله زرد رو سرد دوست داشته باشید.

در هر صورت طعم و عطر بی نظیری داره. در این مطلب طرز تهیه شله زرد رو با نسبت های مناسبی میگم خدمتتون که برای هر مقدار که خواستید میتونید همین نسبت ها رو چند برابر کنید.

شله زرد نذری
شله زرد نذری

شله زرد به عنوان یک دسر خوشمزه

قبلا هم در مطالب مختلف از دسر صحبت کردیم و ویژگی هاش رو بیان کردیم. شله زرد یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دسر هست. البته کمی سنگینه و بهتره به مقدار کم سرو بشه. ولی از نظر موادی که در اون به کار میره مثل زعفران و خلال بادام و پسته بسیار مغذی هست و همچنین طعم فوق العاده ای داره.

شله زرد
شله زرد

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج 1 پیمانه
  • آب 6 پیمانه
  • شکر 2 پیمانه
  • خلال بادام 1/4 پیمانه
  • کره 50 گرم
  •  زعفران آسیاب شده و دم شده نصف استکان
  • گلاب 1/2 پیمانه
  • هل ساییده 1/4 قاشق چایخوری
  • دارچین و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

با این مقدار مواد 4 پیاله شله زرد خواهید داشت.

مراحل تهیه شله زرد

شله زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نیم دونه و حتما ایرانی باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره.

من نیم دونه نداشتم و از برنج کامل استفاده کردم. فقط برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین.

برنجی رو که از شب قبل خیس کردیم با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار میدیم تا بپزه. حرارت رو بعد از به جوش اومدن ملایم کنید تا برنج به آرومی بپزه و خودش رو باز کنه. خیلی مهمه که کاملا پخته بشه و وا بره.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

بعد از حدود یک ساعت که برنج کاملا پخت، شکر رو اضافه میکنیم.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم شله زردمون جا بیفته. در این حین باید شله زرد رو هم بزنید که ته نگیره و همچنان حرارت باید ملایم باشه.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب و هل رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله زرد رو از روی شعله بردارید.

در مرحله ی آخر خلال بادام هایی که از قبل خیس کردید هم اضافه کنید. البته میتونید خلال بادوم رو فقط برای تزیین استفاده کنید.

فوت و فن های تهیه شله زرد

  • نکته برای پخت شله زرد اینه که شکر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
  • در آخرین مراحل احساس کردید آبش کمه میتونید مقداری آب بهش اضافه کنید و اگر هم رقیق بود بذارید تا آب اضافیش بخار بشه. ولی اگه حرارت ملایم باشه در طول پخت، این مقدار آب مناسبه.
  • از اونجایی که شکر با حرارت دیدن کمی آب میندازه بلا فاصله بعد از اضافه کردن شکر مقداری از آب شله زرد بیشتر میشه، پس این نکته هم حتما در نظر داشته باشید و قبلش آب اضافه نکنید.
  • میزان غلظت شله زرد باید انقد باشه که اگر مقدار کمی ازش توی بشقاب ریختید کاملا پخش نشه و کمی قوام داشته باشه.
  • وقتی شله زرد رو برای دسر استفاده میکنید بهتره سرد سرو بشه.

نکات شله زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش.

حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدیدو حتی برای مقدار کم هم شله زرد بهتری بهتون میده.

برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

تزیین شله زرد
تزیین شله زرد

تزیین شله زرد

برای تزیین شله زرد میتونید از پرک یا خلال بادام و پسته و دارچین و همچنین گل سرخ استفاده کنید. چون طبع کلی شله زرد به خاطر برنج سرده، گرمای دارچین معتدلش میکنه.

4/5 - (945 امتیاز)