سمبوسه به این شکلی که در این مطلب تهیه میشه شکل عمومی سمبوسه اس که میتونه با سبزیجات متنوعی تغییر پیدا کنه و طعم های متفاوتی داشته باشه.

به طور کلی از سبزیجات و سیب زمینی و پیاز داغ برای تهیه این سبک سمبوسه استفاده میشه. در این مطلب آموزش کامل تهیه ساده ترین نوع سمبوسه با مراحل پیچیدنش رو به طور کامل خواهیم دید.

سمبوسه
سمبوسه

مواد لازم برای تهیه سمبوسه

  • سیب زمینی 2 عدد متوسط
  • پیاز دو عدد متوسط
  • سبزی (گشنیز و جعفری) کمی
  • روغن یا کره
  • نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه مواد میانی سمبوسه

معمولا برای پخت سیب زمینی پوست سیب زمینی ها رو میگیرم و به شکل آبگوشتی خرد میکنم و با مقدار خیلی خیلی کمی آب میذارم تا روی حرارت ملایم با نمک بپزه.

اینطوری تا وقتی که بپزه آبی که همراهش ریخته بودیم هم خشک میشه و سیب زمینی حالت پفکی تری پیدا میکنه.

البته اگه خواستید مشکلی پیش نمیاد که با پوست به شکلی که عموما پخته میشه سیب زمینی ها رو بپزید. فقط اگر از این روش استفاده کردید حتما باید آبی که برای پختن استفاده کردید خشک بشه و سیب زمینی پوره شده حالت آبکی نداشته باشه.

سیب زمینی ها که در حال پختن هستن، پیاز رو خلالی خرد میکنیم و با زردچوبه در روغن یا کره ای که داشتیم سرخ میکنیم.

پیاز باید رنگ قهوه ای طلایی پیدا کنه و درونش هم پخته باشه. از روی حرارت برش میداریم و بعد که سیبزمینی ها پخته شد پوره شون میکنیم و به پیاز سرخ شده اضافه میکنیم و سبزیجات خرد شده رو هم بهش اضافه میکنیم.

سبزیجات در مرحله ای اضافه میشن که هیچ حرارتی روشن نباشه. این باعث میشه تازگی خودشون رو حفظ کنن.

مواد داخل سمبوسه
مواد داخل سمبوسه

در مورد سبزیجات سمبوسه باید بگم خودم ترکیب گشنیز و جعفری رو خیلی با این مواد دوست دارم  ولی بنا به ذائقه و شم آشپزیتون میتونید هر سبزیجاتی که به نظرتون خوب و سازگار میاد اضافه کنید.

مثلا شوید یا سبزیجات معطر هم بد نمیشه. میتونید هم از مقداری سیزی کوکو استفاده کنید.

مواد سمبوسه همین ترکیب پیاز سرخ شده، سیبزمینی پوره شده و سبزیجات خرد شده و نمک و فلفل هست.

مراحل پیچیدن سمبوسه

نان لواش رو به صورت عمودی از وسط برش بزنید به طوریکه مستطیلی با عرض کم  و طول زیاد داشته باشید. میتونید سایزش رو کوچک تر هم بکنید. مخصوصا اگه بخواید از سمبوسه برای فینگرفود استفاده کنید میتونید سایز رو نصف این اندازه کنید.

مواد رو در گوشه اولش بریزید و به شکل مثلثی تا بزنید و اونقدر تکرار کنید تا به انتهای نان برسید. فقط خیلی مهمه که قسمتی از نان که مواد داخلشه باز نباشه که موقع سرخ شدن بیرون بریزه.

مراحل پیچیدن سمبوسه
مراحل پیچیدن سمبوسه

انتهای اضافی نان رو برش میزنیم. برای اینکه آخرین تا باز نشه موقع سرخ شدن به یه چسب نیاز داریم. من از مخلوط آرد و آب که کمی هم آبکی باشه به عنوان چسب استفاده کردم. سفیده تخم مرغ یا حتی آب خالی هم جواب میده.

آرد و آب
آرد و آب
سمبوسه ها آماده سرخ شدن
سمبوسه ها آماده سرخ شدن

روغن رو در ماهیتابه میریزیم و سمبوسه ها رو روی حرارت متوسط از هر دو طرف سرخ میکنیم. به شکلی که نسوزه ولی نان کاملا ترد باشه. این غذا روغن زیادی میبره. ولی شما خیلی بهش بها ندید و روغن خیلی زیادی مصرف نکنید. در انتها هم با حوله های مخصوص روغن اضافیش رو بگیرید.

طرز تهیه سمبوسه
طرز تهیه سمبوسه
سمبوسه
سمبوسه
4.2/5 - (813 امتیاز)