خیلی ها ممکنه خورشت کرفس رو دوست نداشته باشن یا اینکه از اسم کرفس فراری باشن و تصور کنند خورشتش اصلا طعم خوبی نداره. برعکس تصور این عزیزان، خیل ها هم معتقدند این خورشت از لذیذ ترین و خوشمزه ترین غذاهاست. خلاصه که از اون خورشت های دوقطبی هست که کاریش هم نمیشه کرد. در این مطلب به طور مفصل تهیه این خورشت خوشمزه رو توضیح دادم که به روش های مختلفی تهیه میشه. اگه از مدل نعنا جعفری و سبزی دارش امتحان کردید، میتونید یک بار هم مدل ربی ش رو امتحان کنید که در توضیحات تکمیلی گفته شده.

خورشت کرفس

خورشت کرفس

مواد لازم

  • گوشت گوسفند 3٠٠ گرم
  • كرفس شسته شده و خرد شده ٤٠٠ گرم
  • پياز 1 عدد
  • سبزی خورشت کرفس(جعفری150 گرم و نعنا 50 گرم)
  • نمك و فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
  • آبغوره یا آبلیمو
  • 2-3 لیوان آب

دستور سریع

  1. برگ های کرفس رو از ساقه هاش جدا کنید. ساقه هاش رو به ضخامت یک بند انگشت خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدید. برگ های کرفس رو به همراه نعنا و جعفری خرد میکنیم و به همراه ساقه ها تفت بدید.
  2. در ظرف دیگه ای پیاز رو نگینی خرد کنید و در مقداری روغن با زردچوبه تفت بدید.
  3. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد گوشت ها رو اضافه کنید و کمی فلفل سیاه بزنید. به تفت دادن ادامه بدید تا رنگ گوشتها تغییر کنه.
  4. کرفس و سبزی تفت داده شده رو به گوشت اضافه کنید و حدود 2-3 لیوان آب بریزید و شعله رو کم کنید و اجازه بدید حدود 2 ساعت به آرامی بپزه. نیم ساعت آخر پخت نمک رو اضافه کنید.
  5. چاشنی آبلیمو یا آبغوره یا ترکیب هر دو رو در آخر پخت خورشت اضافه کنید.

سبزی های خورشت

این خورشت سبزی اصلیش همون کرفس هست که از برگهاش هم استفاده میشه. ولی برای طعم بهتر خورشت، از نسبت 1 به 3 نعنا و جعفری هم استفاده میشه. که همه سبزی ها رو خرد میکنیم و در روغن سرخ میکنیم. اگه بخواید سبزی این خورشت رو آماده توی فریزر داشته باشید میتونید به نسبت درست تهیه کنید و سرخ کنید و در فریزر نگهداری کنید. دقت داشته باشید که مقدار بیشتر نعنا باعث میشه خورشتتون به تلخی بزنه.

خورشت کرفس بدون نعنا جعفری رو چطور درست کنیم؟

یکی از کارهایی که باعث میشه این خورشت خیلی خوشمزه تر بشه، اضافه کردن سبزی قورمه به جای نعنا و جعفری هست که طعمش رو عالی میکنه.

همچنین میتونید فقط از خود کرفس و برگهای کرفس استفاده کنید یا حتی از برگ های کرفس هم استفاده نکنید و تنها ساقه های کرفس رو در خورشت بریزید و مراحل اضافه کردن سبزی های دیگه رو حذف کنید و به جاش مقداری رب گوجه تفت داده شده به خورشت اضافه کنید.

چطور خورشت لعابدار بشه؟

ماهیت کرفس اینه که لعاب نداره. برای اینکه این خورشت آبکی نباشه چند راه هست. اگه از نعنا جعفری به عنوان سبزی خورشت استفاده میکنید باید مقدار آبی که در خورشت استفاده میکنید کم باشه و نهایتا خورشت رو کم آب بردارید که در اصطلاح آب و دونش جدا نباشه.

راه دیگه اینه که مقداری تره برای لعاب خورشت، به نعنا و جعفری اضافه کنید. نسبت اضافه کردن تره هم بهتره کمی بیشتر از نعنا باشه.

راه سوم اینه که از سبزی قورمه استفاده کنید که توش تره و اسفناج داره که لعاب میندازن توی خورشت.

گوشت گوسفندی یا گوساله؟

مثل همه خورشت های ایرانی، استفاده از گوشت گوسفند باعث میشه خورشتتون لذیذ تر باشه. استفاده از ماهیچه گوسفند این خورشت رو عالی میکنه. اما اگه از چربی فراری هستید یا طعم گوشت گوسفند رو نمیپسندید از گوشت گوساله استفاده کنید. اگه از گوشت گوساله استفاده کردید بهتره کمی اجازه بدید تا گوشت بپزه، بعد کرفس و سبزیجات رو به خورشتتون اضافه کنید.

چاشنی خورشت

بهترین چاشنی برای خورشت کرفس آبلیمو یا آبغوره هست. آبغوره به لذیذ تر شدن این خورشت کمک میکنه ولی میتونید از ترکیب هر دو استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که در این خورشت از لیمو عمانی استفاده نمیشه.

کرفس رو چطور پاک کنیم؟

برای خورشت کرفس حتما از کرفس های جوان تر استفاده کنید. روش پاک کردن کرفس هم به این صورت هست که ابتدا برگهاش رو از ساقه ها جدا میکنیم و بعد از شستشو، خرد میکنیم. ساقه های کرفس هم ریشه هایی داره که قبل از خرد شدن باید گرفته بشه. از انتهای ساقه کرفس ریشه ها رو بکشید تا کاملا جدا بشن. این ریشه ها اگه جدا نشن، توی خورشت کمی سفت هستن و زیر دندون میان.

فریز کردن کرفس و سبزی

اگه این خورشت رو زیاد دوست دارید و درست میکنید پیشنهاد میکنم سبزی ها و کرفسش رو به مقدار زیاد بخرید و فریز کنید. کرفس ها بعد از شستن و خرد کردن میتونید خام فریز کنید یا اینکه در روغن تفت بدید و بعد فریز کنید که کاملا آماده باشه.

سبزی ها و برگ کرفس رو هم باهم خرد کنید و در روغن تفت بدید و بعد فریز کنید. یا اینکه خرد شده و خام بسته بندی و فریز کنید.

استفاده از کنگر و ریواس در خورشت کرفس

بعضی ها از کنگر و ریواس در این خورشت استفاده میکنند. کنگر رو مثل کرفس خرد کنید و کمی تفت بدید و به همراه کرفس به خورشت اضافه کنید. اما اگه از ریواس استفاده میکنید، حدود 10-15 دقیقه ی آخر به خورشت اضافه ش کنید چون بسیار لطیفه و خیلی سریع میپزه. فقط به ترشی ریواس توجه داشته باشید که بهتره از مقدار آبلیمو یا آبغوره ی خورشت کم کنید.

4.1/5 - (184 امتیاز)