فرمول تهیه یک خمیر پیتزا خونگی و فوری با بافت ترد و پفکی برای هر چند نفر حتی وقتی میخوای از فست فودی هم بهتر باشه کار سختی نیست.

اگه خمیری که برای پخت پیتزا تهیه میکنید نتیجه دلخواهتون رو بده علاوه بر جذابیت ظاهری و به طعم پیتزا ی شما کمک خیلی زیادی میکنه.

در این مطلب آموزش تهیه یک خمیر پیتزای عالی رو میذارم که به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن تهیه میشه.

خمیر پیتزا
خمیر پیتزا

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

این مقدار مواد برای یک عدد پیتزا ی بزرگ کافیه. اگه قصد دارید تعداد بیشتری پیتزا تهیه کنید مواد رو دو یا چند برابر کنید.

ماده اولیهمقدار لازم
آرد سفیدیک پیمانه (همون یه لیوان معمولی خودمون)
روغن زیتون یا مایع1 قاشق غذا خوری
شکر۱/۲ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری1 قاشق چایخوری
نمک1 قاشق چایخوری
آب ولرمنصف پیمانه + یکی دو قاشق غذاخوری اضافه
این مقدار مناسب برای یک پیتزا بزرگ دونفره است.
مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا
مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا

مراحل تهیه خمیر پیتزا ساده

این خمیر پیتزا ساده ترین خمیری هست که میتونید تهیه کنید. قدم به قدم مراحل رو براتون توضیح میدم.

۱. مخلوط کردن مواد خشک

به این صورت که آرد رو داخل ظرف گودی میریزیم. اگه آرد رو الک کنید طبعا نتیجه بهتری هم میگیریم. همچنین آردی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنیم همون آرد سفید سه صفر یا چهارصفر هست که برند های مختلفش توی بازار هست.

آرد رو داخل کاسه میریزیم و وسطش رو گود میکنیم.
آرد رو داخل کاسه میریزیم
خمیر مایه پودر خمیر مایه رو میتونید مستقیما توی آردتون استفاده کنید. البته باید از تازه بودن و عمل اومدن خمیرمایه مطمئن باشید.اگه مطمئن نیستید، بهتره خمیر مایه رو توی مقداری از آب ولرمی که توی دستور هست و مقداری از شکر عمل بیارید.

من از تازه بودن و عمل اومدن خمیر مایه ای که استفاده کردم مطمئن بودم. پس مستقیم روی آرد میریزیم و با آرد مخلوطش میکنیم.

نمک و شکر رو هم به مواد خشکمون اضافه میکنیم و همگی رو مخلوط میکنیم تا همه مواد یکنواخت داخل آرد پخش بشن.

خمیر مایه رو وسط آرد میریزیم
خمیر مایه رو وسط آرد میریزیم

۲. اضافه کردن مواد تر

آبی که برای خمیر پیتزا استفاده میکنید حتما باید ولرم باشه. اونقدری که اگه انگشتتون رو توی آب بردید نسوزین و احساس سردی هم نکنین. (دقت کنید اصلا داغ و یا خیلی گرم نباشه!)

وسط آرد رو گود میکنیم و نصف پیمانه آب رو کم کم به مواد خشکمون اضافه میکنیم و با قاشق هم میزنیم تا حالت خمیری پیدا کنه. روغن زیتون رو هم اضافه میکنیم و باز مخلوط میکنیم.

اگه احساس کردید میزان آبش کم هست یک قاشق به خمیرتون آب اضافه کنید. اگه بازم خشک بود یک قاشق دیگه آب اضافه کنید. اگه تمام آب رو یکباره روی خمیر بریزید ممکنه خمیر شل بشه و نیاز به آرد پاشی مجدد پیدا کنید که در نهایت ممکنه توی کیفیت خمیرتون تاثیر بذاره. پس آب رو کم کم اضافه میکنیم تا خمیر شکل بگیره.

آب ولرم رو کم کم به مواد خشک اضافه میکنیم
آب ولرم رو کم کم به مواد خشک اضافه میکنیم
مراحل تهیه خمیر پیتزا
مراحل تهیه خمیر پیتزا

۳. ورز دادن

حالا نوبت ورز دادن هست. خمیر رو روی سطح صافی که کمی هم زیرش رو آرد پاشی کردید قرار بدید و با کف دست شروع به ورز دادن کنید. نکته ای که اینجا میتونم بهتون بگم اینه که خمیر رو با نوک انگشتانتون ورز ندید چون احتیاج به آرد پیدا میکنه.

هرجا که احساس کردید خمیر به دستتون میچسبه کمی دستتون رو با روغن چرب کنید و به ورز دادن ادامه بدید. هرچی خمیر آردش کمتر باشه و سبکتر باشه کیفیت بهتری توی پخت خواهد داشت. حدود 5 دقیقه ورز دادن این خمیر کافیه.

داخل کاسه ی چرب شده قرار میدیم
داخل کاسه ی چرب شده قرار میدیم

دیواره ها و کف ظرف گودی رو با روغن زیتون چرب میکنیم و خمیر رو داخل ظرف میذاریم و روش یه پارچه ی تمیز که خیلی کم هم نم دار هست میندازیم (به این دلیل که روی خمیر بعد از ور اومدن خشک نشه).

روی ظرف رو با پارچه ای نم دار و تمیز میپوشونیم
روی ظرف رو با پارچه ای نم دار و تمیز میپوشونیم

حالا ظرف رو در جایی که کمی گرم باشه قرار میدیم تا عمل بیاد و حجمش زیاد بشه. حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت ور اومدن این خمیر طول میکشه که میتونید توی این زمان مواد روی پیتزاتون رو آماده کنید.

خمیر پیتزا
خمیر پیتزا

بعد از ور اومدن و زیاد شدن حجم خمیر، اون رو روی سطح صافی پهن میکنیم و یک دقیقه ای ورز میدیم که پف اضافیش بخوابه. بعد هم به ضخامت نیم تا یک سانت پهنش میکنیم و پنیر و مواد پیتزا رو روش میریزیم.

۴. پخت در فر

این خمیر حدود 20-25 دقیقه به همراه مواد روش توی فر از قبل گرم شده با دمای 180-200 درجه سانتی گراد میپزه و اگه ضخامت خیلی زیادی نداشته باشه اصلا احتیاجی نیست که قبل از اینکه مواد رو روش بریزید جداگونه داخل فر بپزیدش.

نکته های مهم برای تهیه خمیر پیتزا

  • مقدار هایی که در این مطلب گفتیم دقیق و امتحان شده هستن و اگه دقیق استفاده بشن نتیجه خیلی خوبی خواهد داد.
  • مقدار آب در هیچ خمیری ثابت نیست و با تجربه و آزمون و خطا میتونید به مقدارها مسلط بشید.
  • مهم اینه آرد بیش از اندازه به خورد خمیر نره و در اصطلاح خمیر سنگین نشه.
  • موقع ورز دادن بهتره به جای آرد پاشی گهگاهی دستتون رو چرب کنید که خمیر به دستتون نچسبه و تا زمانی که واقعا لازم نبود آرد اضافه نکنید.
  • از تازه بودن خمیر مایه مطمئن بشید چون اگه خمیر مایه عمل نیاد همه زحماتتون به هدر میره. برای اطلاعات بیشتر در مورد نکات مربوط به خمیر مایه به این لینک مراجعه کنید.
  • همونطور که بالا هم گفتم میتونید مستقیما پنیر و مواد پیتزا رو روی خمیر پهن کنید و داخل فر بپزید.

خمیر پیتزا ایتالیایی و خمیر پیتزا آمریکایی چه فرقی دارن؟

چیزی که من فهمیدم فرق این دو خمیر پیتزا در ضخامت اونهاست و نه در دستور تهیه ی خمیر (البته در تاپینگ تفاوت های زیادی دارند).

خمیر پیتزا ایتالیایی نازک پهن میشه و بعد از پخت مثل یک پوسته ی نازک زیر پنیر هاست و خمیر پیتزای آمریکایی با ضخامت زیاد پهن میشه و مثل نان ضخیمی هست که روش پنیر ریخته شده.

خمیر پیتزا آمریکایی اگه خواستید برای پیتزای آمریکایی خمیر رو با ضخامت زیاد پهن کنید، بهتره قبل از اینکه مواد رویی پیتزا رو روی خمیر بریزید، خمیر رو ۲۰-۲۵ دقیقه در فر بپزید و بعد از فر خارج کنید و مواد رویی و پنیر بریزید روش و مجدد بذارید در فر تا پنیر ها ذوب بشن.

خمیر پیتزای فوری

خمیر پیتزای فوری یعنی اینکه خمیر احتیاجی به استراحت نداشته باشه. چون در مواد اولیه این خمیر از خمیرمایه استفاده شده، برای به دست اومدن بافت متخلخل باید استراحت کنه. اما اگه عجله دارید میتونید بدون استراحت هم این خمیر رو بپزید. نگران نباشید٬ نان پیتزای خوشمزه ای خواهید داشت.

راه دوم هم اینه که یه خمیر پیدا کنید که خمیر مایه نداشته باشه. پیشنهاد میکنم پاراگراف زیر رو بخونید.

خمیر پیتزا بدون خمیرمایه

خمیرهایی که بدون خمیر مایه تهیه میشن بافت متفاوتی نسبت به خمیر های با خمیرمایه دارن. اما من قبلا دستور خمیر پیراشکی گذاشتم که برای پیتزا هم مورد استفاده اس و یه بافت ترد و طعم خیلی خوبی برای پیتزا داره و به خمیر مایه هم هیچ نیازی نداره.

4.1/5 - (1383 امتیاز)