عدس پلو از اون دسته از غذاهایی هست که خیلی راحت و بدون دردسر درست میشه. عدس منبع غنی آهن و پروتئین گیاهیه که برای بدن لازمه. اما به دلیل طبع سردی که داره، بهتره همراه با گرمی جات استفاده بشه به همین دلیل هست که در این غذا معمولاً کشمش و خرما هم سرو میشه. این بار من به جای استفاده از گوشت قرمز در تهیه عدس پلو از گوشت مرغ استفاده کردم که طعم متفاوت و البته خوشمزه ای داشت. در ادامه پیشنهاد امروز من رو با هم می بینیم.

عدس پلو با گوشت مرغ

عدس پلو با گوشت مرغ

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با مرغ

  • برنج 2 پیمانه
  • عدس 1 پیمانه
  • سینه مرف 1 عدد (پخته شده)
  • کشمش 1 پیمانه
  • خرما 10 عدد
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • زعفران 1/4 قاشق چایخوری
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

یکی دوساعت قبل از شروع به آشپزی برنج رو همراه با مقداری آب و نمک خیس می کنیم. همچنین عدس رو هم در ظرفی جداگونه همراه با مقداری آب خیس می کنیم. بعد از این مدت و برای شروع کار اول عدس خیس رو آبکش می کنیم و توی یک قابلمه همراه با مقداری آب روی حرارت ملایم می پزیم. در اواسط پختمون مقداری نمک بهش اضافه می کنیم و بعد اون رو مجدداً آبکش می کنیم. سپس توی یک قابلمه دیگه مقداری آب می ریزیم و روی شعله قرار می دیم. بعد از اینکه جوش اومد آب روی برنج رو خالی می کنیم و اون رو توی آب در حال جوش می ریزیم و همراه با مقداری زردچوبه و کمی زعفران برای ده تا دوازده دقیقه می پزیم.

پخت اولیه برنج همراه با کمی زردچوبه و زعفران

پخت اولیه برنج همراه با کمی زردچوبه و زعفران

بعد از این مدت عدس رو به برنج اضافه می کنیم. با همدیگه مخلوط می کنیم و بعد همراه با هم آبکش می کنیم.

اضافه کردن عدس پخته به برنج در حال پخت

اضافه کردن عدس پخته به برنج در حال پخت

سپس مخلوط برنج و عدس رو در قابلمه ‏ای حاوی مقداری روغن بریزید و میریزیم و اجازه می دیم  تا دم بکشه.

دم کردن مخلوط برنج و عدس پخته شده

دم کردن مخلوط برنج و عدس پخته شده

حالا تو یک ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم. پیاز هایی رو که خلالی کردیم رو به روغن داغ اضافه می کنیم و اجازه می دیم تا طلایی بشن. مرغ رو ریش ریش می کنیم و به پیاز داغمون اضافه می کنیم و یکی دو دقیقه با هم تفت می دیم،

اضافه کردن گوشت مرغ پخته و ریش شده به پیاز داغ

اضافه کردن گوشت مرغ پخته و ریش شده به پیاز داغ

بعد نمک و زردچوبه و فلفل رو بهش اضافه می کنیم و خوب با موادمون مخلوط می کنیم و بعد بقیه زعفرون رو که با یک قاشق غذاخوری آب جوش دم کردیم به مرغ اضافه می کنیم و دوباره خوب هم میزنیم و بعد شعله گاز رو خاموش می کنیم.

اضافه کردن ادویه به مخلوط گوشت مرغ و پیاز داغ

اضافه کردن ادویه به مخلوط گوشت مرغ و پیاز داغ

حالا کره رو توی یک ماهیتابه میریزیم و با شعله خیلی ملایم ذوبش می کنیم. یادمون باشه که دمای ذوب کره خیلی پایین تر از روغنه و به همون نسبت خیلی سریع تر می سوزه. حالا کشمش ها رو قبلاً با آب ولرم خیس کردیم و حالا آبکش کردیم رو به کره اضافه می کنیم و تا جایی که کمی پف کنن و رنگشون شفاف و براق بشه تفتشون می دیم.

تفت دادن کشمش همراه با کره

تفت دادن کشمش همراه با کره

بعد اون ها رو از تابه خارج می کنیم و حالا خرما ها رو تفت می دیم به همون صورت.

تفت دادن خرما

تفت دادن خرما

وقتی برنج و عدس دم کشید، اون رو داخل ظرف سرور می کشیم و بعد روی اون رو یک ردیف از مخلوط مزغ و پیاز داغ، یک ردیف کشمش و یک ردیف خرما تزیین می کنیم و باز به همین ترتین تکرار می کنیم و سپس سرو می کنیم.

غدس پلو با گوشت مرغ

عدس پلو با گوشت مرغ

نکاتی در مورد پخت عدس پلو

  • هیچ موقع هنگام خیس کردن عدس به اون نمک اضافه نمی کنیم چون کلاً در مورد حبوبات، خیساندن اون ها همراه با نمک، حبوبات رو سفت می کنه.
  • عدس پلو از او دسته از غذاهایی هست که با پیاز داغ بسیار لذیذ تر میشه پس اگر طعم پیاز داغ رو می پسندین از اون بیشتر استفاده کنین.
  • از تمامی قسمتهای مرغ در تهیه این غذا میشه استفاده کرد.
  • موقع تفت دادن کشمش به یاد داشته باشیم که تفت دادن بیش از حد اون باعث از بین رفتن اب میان بافتی کشمش میشه و اون رو خشک خواهد کرد..
4.1/5 - (135 امتیاز)