تا چند سال پیش سالاد ها نقش کوچکی در سفره یا میز غذا رو بر عهده داشتند و شاید فکر اینکه روزی برسه که خودشون به تنهایی یک وعده غذایی شمرده بشن کار سختی بود. اما زمان زیادی نکشید که سالاد دیگر فقط  یک نوع پیش غذا یا همراه غذا نبودند و حرفی برای گفتن داشتند. ترکیب های سالم تر و البته کم کالری تر اون ها باعث شد تا در دنیای صنعتی و کم تحرک امروز که همه از افزایش کالری روزانشون فراری هستند به این ترکیبات جادویی پناه ببرند تا افزایش احتمالی وزن بیشتر در امان باشن. امروز قراره با هم طرز تهیه یک سالاد سیب زمینی خوش آب و رنگ رو با هم ببینیم و به سفره هامون دعوتش کنیم.

سالاد سیب زمینی

سالاد سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه سالاد سیب زمینی و عدس

  • سیب زمینی پخنه شده متوسط 4 عدد
  • عدس پخته شده 1/5 پیمانه
  • پیازچه 150 گرم
  • گوجه گیلاسی 1/3 پیمانه
  • پیاز داغ 1/3 پیمانه
  • سس مایونز یا ماست چکیده ترش 1 پیمانه
  • آبلیمو تازه دو قاشق سوپخوری
  • نمک، قلقل، پودر آویشن و پودر نعنا خشک به میزان لازم

مراحل تهیه سالاد سیب زمینی و عدس

همونطور که در مواد اولیه گفته شد ما به 4 عدد سیب زمینی پخته شده احتیاج داریم. سیب زمینی ها رو بعد از اینکه به خوبی شستیم همراه با آب نمک برای 15 دقیقه می پزیم و بعد از پخت آبکش کرده و اجازه میدیم تا خشک بشه. سپس اون رو به قطعات مکعبی شکل به اندازه یک در یک سانتیمتر تقسیم می کنیم.

سیب زمینی پخته و مکعبی خرد شده

سیب زمینی پخته و مکعبی خرد شده

و همچنین عدس پخته شده که اون رو از قبل خیس می کنیم و بعد همراه با نمک کاملاً می پزیم و سپس آبکش کرده تا آب اضافیش گرفته بشه.

عدس پخته شده

عدس پخته شده

پیازچه رو هم به خوبی شسته و ضدعفونی کرده و بعد از خشک شدن به صورت حلقه ای برش می دیم.

پیازچه خرد شده

پیازچه خرد شده

توی این ترکیب این سالاد از گوجه گیلاسی هم استفاده میکنیم. استفاده از این گوجه های مینیاتوری بشتر به دلیل زیبایی بیشتر هست پس اگر به این نوع گوجه دسترسی نداشتیم هم می تونیم اون رو حذف کنیم و هم اینکه از نوع معمولی گوجه استفاده کنیم به شرطی که فقط از قسمت فیله و گوشتی گوجه فرنگی استفاده کنیم.

گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی

طرز تهیه سس سالاد سیب زمینی

و برای تهیه سس هم به جای سس مایونز همون طور که در مواد اولیه ذکر کردم می تونیم از ماست که بهتره برای داشتن طعم بهتر از نوع چکیده اون استفاده کنیم به همراه آبلیموی تازه استفاده کنیم و کمی نمک و ادویه های دلخواهمون رو بهش اضافه کنیم تا سالاد رو به خوبی مزه دار کنه.

سس مایونز و آبلیمو

سس مایونز و آبلیمو

در ترکیب این سالد از پیاز داغ هم استفاده می کنیم، پیاز داغی که بعد از سرغ کردن اون ها روی دستمال کاغذی مخصوص آشپزی قرار میدیم تا روغن اضافیش کاملاً گرفته شده باشه و ترد و کرانچی شده باشه. من سیب زمینی ها رو هم همراه مقداری نعنا خشک پودر شده داخل یک ظرف جدا گانه مخلوط کردم تا خوش طعم تر بشه و عطر نعنا رو هم به خودش بگیره.

بشقاب آماده سالاد سیب زمینی

بشقاب آماده سالاد سیب زمینی

حالا نوبت ترکیب کردن مواد با هم میرسه، به این صورت که تمام ومواد سالاد رو داخا یک کاسه بزرگ و مناسب با هم ترکیب و سپس سس رو اضافه کرده و چاشنی آبلیمو رو بهش اضافه می کنیم و بعد خیلی خوب همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم تا همه مزه ها به خورد هم برن و سالاد به خوبی مزه دار بشه.

اضافه کردن سس مایونز و آبلیمو تازه به مخلوط سالاد

اضافه کردن سس مایونز و آبلیمو تازه به مخلوط سالاد

حالا برای سرو کردن اون رو داخل ظرف مورد نظر می کشیم و همراه با سبزی های معطر و برش های پیازچه و گوجه و حتی تربچه حلقه ای شده تزیین کرده و آماده پذیرایی می کنیم.

خیلی خوبه این سالاد مفید خوشمزه رو در سبد غذاییتون قرار بدین چرا که سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین B6  است. یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد B6 مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. B6 برای ورزشکارن بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می کنه. پس بهترهست تا حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. B6 در جلوگیری از سرطان نیز مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته ای کنند.

سالاد سیب زمینی 3

سالاد سیب زمینی

2.7/5 - (3 امتیاز)