برای کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارن و یا به هر دلیلی علاقه ای به گوشت قرمز ندارند، جایگزین کردن گوشت های سفید اهمیت بیشتری پیدا می کنه. به همین دلیل برای مصرف مناسب اون بهتره تنوع دستورات تهیه غذاهایی که با گوشت سفید رو به برنامه غذایشون اضافه کنند. مثل غذایی که قراره امروز با هم طرز تهیه اش رو تجربه کنیم. یک غذاهی خوشمزه و آسون که با دستور ساده ای که داره میتونه گزینه مناسبی هم برای مواقعی که خیلی وقت گیر نیست و در عین حال خوشمزه هم هست.

استامبولی مرغ و گشنیز

استامبولی مرغ و گشنیز

مواد لازم برای تهیه استامبولی مرغ و گشنیز

  • مرغ 400 گرم
  • برنج 3 پیمانه
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • آبلیمو 1 قاشق سوپخوری
  • گشنیز پاک و خرد شده 1/2 پیمانه
  • گوجه فرنگی بزرگ 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • فلفل دلمه ای رنگی نگینی خرد شده 2 قاشق سوپخوری
  • آب 3 لیوان
  • رب گوجه فرنگی نصف قاشق غذا خوری
  • روغن برای سرخ کردن
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر زنجبیل به میزان لازم

مراحل تهیه استامبولی مرغ و گشنیز

بهتر هست قبل از شروع به تهیه، برنج رو از دو تا سه ساعت قبل با مقداری نمک خیس کنیم تا موقع پخت سریعتر و با کیفت تر به پخت برسه و هم مزه دار شده باشه. همچنین تکه های مرغ رو با کمی نمک، زردچوبه، فلفل و پودر زنجبیل آغشته می کنیم و برای یکساعت داخل یخچال قرار میدیم تا مزه درا بشه.

مزده دار کردن مرغ

مزده دار کردن مرغ

برای شروع کار مقدار کمی روغن رو داخل قابلمه یا تابه مناسب، میریزیم و مرغ هایی که حالا مزه درا شدند رو داخل روغن تا زمانی تفت میدیم که رنگ مرغ تغییر پیدا کنه.

سرخ کردن مرغ ها

سرخ کردن مرغ ها

وقتی مرغ ها تفت داده شدند اون ها رو از ظرف خارج می کنیم و داخل همون روغن پیاز ها رو اضافه می کنیم. وقتی پیازها عسلی رنگ شدن سیر خرد شده رو اضافه می کنیم و با پیاز تفت میدیم تا عطر سیر بلند بشه.

تفت دادن سیر همراه پیاز

تفت دادن سیر همراه پیاز

حالا نوبت اضافه کردن فلفل دلمه ای میرسه. اینکه از فلفل دلمه ای رنگی استفاده کنیم بیشتر برای زیبایی بیشتر هست پس موقعی که به نوع رنگیش دسترسی نداشتیم میتونیم فلفل دلمه ای سبز استفاده کنیم. دوستانی که مزه های تند رو میپسندن می تونن از فلفل چیلی یا هالوپینو هم استفاده کنند.

اضافه کردن فلفل دلمه ای

اضافه کردن فلفل دلمه ای

یک تا دو دقیقه فلفل رو تفت می دیم و حالا گشنیز رو اضافه می کنیم. قرار نیست گشنیز سرخ بشه پس از تفت دادن زیادش پرهیز می کنیم. خواص سبزیجاتی که در تهیه غذاهامون به کار می بریم این هست بدون حرارت زیاد طبخ بشن و گرنه قسمت زیاد و ارزشمند مواد مغزی و املاح مفیدشون رو از دست میدن.

اضافه کردن گشنیز

اضافه کردن گشنیز

بلافاصله پوره گوجه فرنگی رو اضافه می کنیم. برای راحت پوره کردن گوجه ها از بلندر استفاده کنین تا خیلی سریع پوره بشه. گوجه فرنگی رو همراه با بقیه سبزیجات تفت میدیم تا رنگش باز بشه و خوشرنگ تر بشه. اگر رنگ گوجه فرنگی به اندازه کافی خوب بود نیازی به اضافه کردن رب گوجه فرنگی نیست و در غیر اینصورت و برای خوش رنگ تر شدن سسمون، رب رو هم اضافه می کنیم.

اضافه کردن پوره گوجه فرنگی

اضافه کردن پوره گوجه فرنگی

حالا آبلیمو رو که مثل همیشه تاکید می کنم از تازه اون استفاده کنین رو اضافه می کنیم.

افزودن آبلیمو تازه

افزودن آبلیمو تازه

اجازه میدیم تا سس به جوش بیاد و بعد تکه های مرغ رو که تفت داده بودیم، اضافه می کنیم. سعی می کنیم تا مرغ رو کاملا با مواد سس آغشته کنیم.

اضافه کردن مرغ های تفت داده شده

اضافه کردن مرغ های تفت داده شده

و بعد آب رو اضافه می کنیم. اندازه آب در غذاهای مثل ایتامبولی ها یا انواع دمی ها نباید بیشتر از مقداری باشه که بعد از اضافه کردن برنج اون رو خمیر کنه. چون معمولاً این غذاها به دلیل وجود سسی که برنج میان اون طبخ میشه آب دار هستن و نیازی به آب اضافه و جدا چلوکش کردن برنج نیست.

افزودن آب به سس

افزودن آب به سس فرنگی

و نهایتاً برنج رو اضافه می کنیم و همه مواد رو با هم مخلوط می کنیم. نمک غذا رو اندازه می کنیم و اجازه میدیم تا با حرارت ملایم برنج همراه با بقیه مواد بپزه.

اضافه کردن برنج به سس استامبولی

اضافه کردن برنج به سس استامبولی

همراه با پخت مواد، آب استامبولی کم کم تموم میشه، اگر برنج هنوز نیاز به پخت داشت و هنوز شکفته نشده بود، نصف لیوان آب دیگه اضافه کنین ولی در غیر اینصورت مقداری روغن روی غذا ریخته و درب قابلمه رو با کمک دم کنی میپوشونیم و زیر حرارت رو کم می کنیم تا طبخ غذا کامل بشه. بعد از پخت استامبولی رو داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و کمی گشنیز خرد رو استامبولی می پاشیم و غذا رو سرو می کنیم.

استامبولی مرغ و گشنیز

استامبولی مرغ و گشنیز

4/5 - (10 امتیاز)