پبرومیا هندوانه ای گیاهی آپارتمانی با نگهداری آسونه. برگ های گرد با خطوط سفید و سبز داره که بسیار شبیه به پوست هندوانه اس و به همین دلیل هم به این اسم معروف شده. در این مطلب نکات مهم نگهداری و تکثیر این گیاه زیبا رو براتون میگم که به سادگی میتونید توی آپارتمانتون نگه داری کنید.

اولین عامل مهم برای انتخاب هر گیاهی نور مناسبه.

پپرومیا هندوانه ای

پپرومیا هندوانه ای

نور مناسب پپرومیا هندوانه ای

این گیاه به دلیل اینکه برگ های ابلق داره و زیباییش هم به همین دلیله، برای ما حفظ این حالت خیلی اهمیت داره. پس باید در محیطی قرار بگیره که نور کافی اما غیر مستقیم داشته باشه. نور زیاد و مستقیم به ویژه در ظهرهای داغ باعث سوختگی نوک برگ ها میشه. نور کم و ناکافی هم باعث میشه گیاه حالت ابلقشو از دست بده و دیگه جذابیت سابق رو نداشته باشه. در نتیجه بهترین مکان برای قراردهیش نزدیک پنجره ی جنوبیه.

پپرومیا هندوانه ای

پپرومیا هندوانه ای

نحوه ی آبیاری پپرومیا هندوانه ای

پیرومیا هندوانه ای به آبیاری منظم احتیاج داره. البته این به معنی خیس و غرقابی بودن همیشگی خاک نیست! اگه خاک مرتب خیس باشه برگ ها زرد میشن و به تدریج ریشه و قسمت پایینی ساقه پوسیده میشه و گیاهمون از بین میره. همچنین خشکی دادن به گیاه باعث میشه که برگ ها حالت آویزون پیدا کنن و دچار خشکی بشن.

بهترین زمان برای آبیاری وقتیه که سطح خاک خشک شده باشه. پس هیچ وقت برای گیاهتون در هفته زمان آبیاری تعیین نکنید(مثلا هفته ای دوبار یا…) معیار آبیاری رو رطوبت سطح خاک قرار بدید. این گیاه بسیار رطوبت دوسته به همین دلیل برای کاشت در تراریوم استفاده میشه.

نگهداری پیرومیا هندوانه ای

نگهداری پیرومیا هندوانه ای

چطور رطوبت مورد نیازش رو تامین کنیم؟

بهترین روش استفاده از دستگاه بخور سرده اما اگه تو خونتون این دستگاه رو ندارید میتونید از غبارپاشی(اسپری آب روی برگ ها) استفاده کنید اما دقت کنید که زیاده روی در این کار یا در حضور نور آفتاب باعث سوختگی برگ ها میشه. همچنین اگه روزی چند بار تکرار کنید احتمال شیوع بیماری های قارچی بالا میره و روی برگ ها لکه های قهوه ای ایجاد میشه.

روش بهتر استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدونه.

یعنی شما یه ظرف رو پر از آب و سنگ میکنید و گلدونو روی سنگ قرار میدید. دقت کنید کف گلدون به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبته نه جذب آب!

اگه گیاه از کف آب بکشه دچار پوسیدگی میشه اما اگه روی سنگ قرار داشته باشه اون آب تبخیر میشه و رطوبت رو در اختیارش میذاره.

پیرومیا هندوانه ای

پیرومیا هندوانه ای

دمای مناسب برای رشد پیرومیا هندوانه ای

این گیاه هوای سرد و خیلی گرم رو تحمل نمیکنه یعنی باید در حالت میانه باشه. در دمای کمتر از 15درجه و بیشتر از 30درجه قرار ندید. در دمای حدود 25درجه بهترین رشد رو داره.

پپرومیا هندوانه ای

پپرومیا هندوانه ای

خاک مناسب برای رشد پیرومیا هندوانه ای

به خاک سبک با زهکش بالا احتیاج داره(زهکشی یعنی توانایی عبور آب و باقی نموندن آب در اطراف ریشه). میتونید مقداری خاک برگ، پیت ماس و پرلیت رو به خاک معمولی اضافه کنید تا بستر مناسب براش فراهم بشه.

پیرومیا هندوانه ای خاک کمی اسیدی رو میپسنده که وجود پیت ماس به اسیدی شدن کمک میکنه. ماهی یک بار در فصل رشد با نصف غلظت نوشته شده روی بسته ی کودهای زینتی گیاه رو تغذیه کنید.

پپرومیا هندوانه ای

پپرومیا هندوانه ای

تکثیر پیرومیا هندوانه ای

از طریق قلمه ی برگ یا ساقه اضافه میشه اما یه مقدار زمانبره. برای این کار یک برگ رو تا نیمه داخل خاک فرو ببرید یا یک ساقه رو از دو سانتی متری خاک برش بدید و در خاک قرار بدید.

برای قلمه زنی از بستر پرلیت و پیت ماس استفاده کنید.

3.7/5 - (15 امتیاز)