شخصا توی شیرینی هایی که دم عید خیلی باب میشه و خودم هم چندین ساله که از اولین گزینه هام برای پختنه، شیرینی مربایی هست. در این مطلب یه دستور عالی از شیرینی مربایی رو براتون میذارم که بافت نرم و فوق العاده ای داره و وقتی با مارمالاد ترکیب میشه، مقداری از مارمالاد رو جذب خودش میکنه و بافت و طعمش بی نظیر میشه.

شیرینی مربایی

شیرینی مربایی

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی

  • آرد  300 گرم
  • پودر قند 50 گرم
  • روغن جامد 150 گرم (روغن جامد های معمولی در بازار رو حرارت بدید تا ذوب بشه، بعد بذارید در یخچال تا خنک بشه)
  • عسل یا شربت بار 1 ق غذاخوری
  • نشاسته ذرت 3 قاشق جایگزین آرد
  • تخم مرغ 1 عدد
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • مارمالاد یا ژل بریلو
مواد لازم برای تهیه شیرینی مشهدی

مواد لازم برای تهیه شیرینی مشهدی

مراحل تهیه شیرینی مربایی

قبل از هر چیز طبق معمول تاکید میکنم حتما مواد خشکتون رو دو سه بار الک کنید. در ابتدا روغن و پودر قند رو باهم میزنیم تا کرمی رنگ بشه. بعد عسل یا شربت بار رو بهشت اضافه میکنیم. در ادامه تخم مرغ و وانیل رو اضافه میکنیم و اونقدری هم میزنیم که مواد یکدست بشه.

مرحله بعدی اضافه کردن مواد خشکمون هست. حدود 3 قاشق از آرد رو بر میداریم و به جاش نشاسته ذرت اضافه میکنیم. این کار به نرم شدن شیرینی کمک میکنه. خوبه که نوک قاشق چایخوری نمک هم به مواد اضافه کنید. حالا مواد خشک رو کاملا مخلوط میکنیم و به مواد تر اضافه میکنیم و کمی ورز میدیم تا خمیر به دست نچسبه. دقت کنید که آرد اضافی به خورد خمیر ندید.

خمیر شیرینی مربایی

خمیر شیرینی مربایی

حالا خمیر رو برای یکی دو ساعن داخل یخچال استراحت بدید.

بعد از استراحت در یخچال

بعد از استراحت در یخچال

بعد از اینکه از یخچال خارج کردید، خمیر رو بین دو کیسه فریزر پهن کنید و با وردنه خمیر رو باز کنید و با قالب مناسب قالب بزنید. نصفی از شیرینی ها رو ساده قالب بزنید و نصف دیگه رو با ماسوره یا هر چیز دیگه ای سوراخ دار کنید که بعدا مارمالاد از روی شیرینی مشخص بشه.

قالبی که من برای شیرینی ها استفاده کردم

قالبی که من برای شیرینی ها استفاده کردم

شیرینی ها رو روی کاغذ روغنی در سینی فر بچینید و در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه (اگه فر برقی هست حدود 160 کافیه) اجازه بدید حدود 10-15 دقیقه بپزه. وقتی زیر شیرینی ها شروع به تیره شدن کرد، از فر خارج کنید.

قالب زدن شیرینی ها

قالب زدن شیرینی ها

آماده ی رفتن در فر

آماده ی رفتن در فر

اجازه بدید شیرینی ها کمی خنک بشه و بعد از سینی خارج کنید. حالا میتونید روی شیرینی های ساده مارمالاد بریزید و شیرینی های سوراخ دار رو روی اون ها بذارید.

شیرینی مربایی

شیرینی مربایی

برای تزیین میتونید قبل از استفاده از مارمالاد، روی شیرینی های سوراخ دار رو  با برش به عسل یا شربت بار آغشته کنید و بعد با ترافل یا رنده شکلات، کنجد، پودر نارگیل، پودر پسته و بادوم روی شیرینی ها رو بپوشونید. میتونید مثل من روی شیرینی های سوراخ دار پودر قند الک کنید یا با شکلات بن ماری تزیینشون کنید.

روش تهیه شیرینی مربایی

روش تهیه شیرینی مربایی

خلاصه این شیرینی خیلی جای مانور داره و باهاش میشه شکل های خیلی متنوعی از شیرینی رو تهیه کرد.

بعد از از اینکه بین شیرینی ها مارمالاد زدید، بهتره یه روز توی یخچال بمونه. یعنی اگه تحمل کنید و داغ داغ شیرینی ها رو تموم نکنید، بعد از یک روز مارمالاد ها تا حدی به خورد شیرینی میرن و طعمشون عالی تر میشه.

این دستور حدود 40 تا بیسکوییت میده که میشه 20 تا شیرینی مربایی.

منبع:

دستور رو چند سال پیش از وبلاگ هانی شف دیده بودم که حالا هرچی میگردم پیداش نمیکنم.

4.1/5 - (23 امتیاز)