این کاکتوس های خوش آب و رنگ که جون میدن برای ساخت یک گیاه واریوم (حتما ببینید)  برای خیلی از ما جذاب هستن ولی گاهی نگهداری از اونها نیاز به رعایت نکاتی داره خیلی ساده اما حیاتی برای کاکتوس ها و گیاهان آبدار که قبلا هم در مورد اونها (در مطلب تکثیر و قلمه زدن) صحبت کردیم. خیلی از دوستان دونفره سوالاتی کرده بودند که سعی میکنم در این مطلب به اونها پاسخ داده بشه و کاکتوس های سرحال و زیبایی داشته باشید.

نگهداری کاکتوس

نگهداری کاکتوس

در نگهداری گیاهان ریلکس باشید!

این یکی از اصولی که خودم کشف کردم چون هر وقت گیاهی به دستم می رسید انقدر حساس و پیگیر بودم که هر چند ساعت بهشون آب میدادم و جابجاشون میکردم!!! کاکتوس ها هم مثل همه گیاهان نیاز به صبوری شما دارند مخصوصا در آب دادن و مکان نگهداری.

چه زمان و چه میزان آب برای کاکتوس ها مورد نیاز است؟

اگر ریلکس هستید ادامه بدیم! اصل دوم این هست: “تا زمانی که خاک کاکتوس خشک نشده به آن آب ندهید.” خیلی دقت کنید چرا که آب زیاد به دو دلیل اساسی گیاه شما را ازبین خواهد برد، اول اینکه ریشه گیاه شما در آب زیاد میپوسه و دوم اینکه باعث رشد قارچ و بیماری های گیاهان میشه.

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس

با این توضیحات منتظر خشک شدن کامل خاک گیاه بمونید و که با وجود آب و هوای متفاوت احتمالا هر ۳ تا ۷ روز به طول خواهد انجامید.

  • توجه داشته باشید سعی کنید آب را به خاک گیاه بدید و کمتر بر روی شاخه و برگ بریزید.
  • گلدون گیاه حتما باید سوراخ هایی در بخش زیرین برای خروج آب اضافه داشته باشه تا از جمع شدن آب، پوسیدگی و خفگی ریشه جلوگیری کنه.
  • در فصل سرما مقدار آبدهی به گیاهان را کم کم کاهش بدید و بسیار مراقبت کنید در شب های سرد خاک گلدون یخ نزند.

مکان مناسب برای دریافت نور مورد نیاز گیاهان آبدار کجاست؟

کاکتوس ها نیاز به دریافت نور زیاد دارند البته نه همیشه به صورت مستقیم، انواع زیادی از اونها مخصوصا گیاهان آبداری که برای زیبایی استفاده میشن باید در محیط های پر نور مثل پشت پنجره های جنوبی و پرنور را میپسندند که هم نور مستقیم و در باقی ساعات نور غیرمستقیم را دریافت کنند. قفسه های دکوری کنار دیوار که نور طبیعی زیادی ندارند خوب نیستند!

گیاهان آبدار

گیاهان آبدار

  • میتونید زمانی که مهمون دارین برای زیبایی اونها رو به داخل خونه بیارین و دوباره به محل اصلی برگردونید.
  • گیاهان آبدار سبز رنگ (بدون رنگ های قرمز و قهوه ای) برای نگهداری در منزل بهتر هستند.

خاک و گلدون برای نگهداری پایدار کاکتوس چیست؟

برای تعیین خاک مناسب خیلی میشه حرف زد ولی خلاصه و خودمونی بگم که استفاده خاک مخلوط شده با خاک برگ + شن بهترین برای نگهداری گیاهان آبدار هست یا اینکه خیلی راحت از گل فروشی ها یک بسته مخصوص گیاهتون خریداری کنید که قیمت زیادی هم نداره و میتونید حداقل ۱۵ گلدون کوچیک را پر کنید.

یادتون باشه که گلدون ها زیرشون راهی برای خروج آب اضافی داشته باشن تا از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری به عمل بیاد.

گل دهی کاکتوس

گل دهی کاکتوس

* یکی از دوستان سوال کرده بودن که چرا کاکتوسشون گل نمیده؟ باید بگم یکی از دلایل مهم بهم خوردن سیستم فصلی گیاه هست کاکتوس ها نیاز دارن در فصل سرما به خوبی در محیط سرد قرار بگیرن تا در فصل رشد گل بدهند.

در آخر بد نیست اشاره کنم گیاهان هم به خوبی به ریتم آبدهی، نورگیری و شرایط دمایی عادت میکنند پس یک ریتم منظم برای نگهداری از آنها در پیش بگیرید. :)

4.5/5 - (12 امتیاز)