وقتی سبزی تازه رو میشوریم و بیشتر از مصرف روزانمون هست و میخوایم برای چند روزمون سالم بمونه و پلاسیده نشه میتونیم از کیسه سبزی استفاده کنیم و چون درش هم محکم بسته میشه امکان پلاسیده شدن سبزی ها کمتر هست. حتی میتونیم برای زرشک تازه هم از این کیسه استفاده کنیم. درست کردنش فوق العاده ساده هست و میتونید با یه پارچه گلدار درست کنید تا جذابتر بشه، در ادامه مطلب همراهم باشید.

کیسه سبزی

کیسه سبزی

وسایل مورد نیاز برای دوخت کیسه سبزی

  • پارچه دو طرح
  • تور متری
  • نایلون نازک متری
  • آستری
  • قیچی
  • چرخ خیاطی
وسایل موردنیاز

وسایل موردنیاز

مراحل دوخت کیسه سبزی

اول پارچه ها رو به اندازه ای که میخوایم برش میزنیم، سایز کار میتونه متفاوت باشه، اما اگر بخوایم سایز کیسه رو مطابق با آموزش پیش ببریم باید از پارچه ای گلدار یک مستطیل به ابعاد 60 در 30 و از پارچه ی راه راه مستطیلی به ابعاد 60 در 10 برش بزنیم. برای وصل کردن این دو تا پارچه به هم راسته ی پارچه ها رو روی هم میذاریم و برای جذاب تر شدن کارمون بین دو پارچه تور میذاریم. باید لبه صاف تور روی لبه صاف دو تا پارچه قرار بگیره. بعد از گذاشتن تور و پارچه ها شروع میکنیم به دوختن.

گذاشتن تور بین کار

گذاشتن تور بین کار

پارچه بالایی رو برمیگردونیم و قسمت درز رو اتو میکشیم تا کاملا صاف بشه و تور رو به هر جهتی که میخوایم باشه به همون جهت قرار میدیم و روش رو اتو میکنیم.

اتوکردن درز

اتوکردن درز

بعد از دوختن پارچه ی گلدار به راه راه  ابعادش رو اندازه میگیریم چون از هر طرف یک سانت داخل دوخت میره.(حدودا اندازش شاید بشه 60 در 38). از قسمت عرض پارچه 6 سانت کم میکنیم یعنی اگر عرض کار 38 باشه 6 سانت کم کنیم میشه مستطیلی به ابعاد 60در32. مطابق با ابعادی که در آوردیم آستری و نایلون رو برش میزنیم و نایلون رو میذاریم روی پارچه آستری و با سوزن به هم فیکس میکنیم.

بریدن نایلون واستری

بریدن نایلون و استری

پارچه طرح دار رو از قسمت عرض 6 سانت بزرگتر از آستری برش زدیم از لبه کار 6 سانت میایم پایین و آستری و نایلون رو که با سوزن به هم فیکس کرده بودیم رو به پشت پارچه گلدارمون میدوزیم.(الان پارچه و آستری از سه طرف با هم میزونن و لب به لب هستن فقط از قسمت بالا 6 سانت اختلاف دارن)

فاصله6سانتی

فاصله6سانتی

پارچه رو برمیگردنیم اون 6 سانتی که از پارچه گلدارمون اضافه بود رو دولا میکنیم سرش حدود نیم سانت به داخل تا میکنیم و روش رو میدوزیم.

دولاکردن

دولاکردن

برای اینکه محکم تر باشه و لبه کارمون به راحتی باز نشه با یک فاصله کمتر کنار دوخت قبلی رو میدوزیم.

دوردیف دوختن

دو ردیف دوخت

آستری و نایلون رو از پارچه گلدار باز میکنیم.

باز کردن استری ونایلون از پارچه گلی

باز کردن استری ونایلون از پارچه گلی

موقع باز کردن آستری از پارچه گلدار باید راسته ی پارچمون رو به ما باشه، حالا از وسط تا میکنیم و لبه ها روی هم قرار میگیره.

روی هم گذاشتن دو لبه

روی هم گذاشتن دو لبه

دور تا دور کارمون رو میدوزیم به جز اون 6 سانت از پارچه گلدار که دولا کردیم و روش رو دوختیم  که الان بعد از دولا کردن شده 3 سانت اون قسمت دوخته نمیشه بعلاوه پایین نایلونی که توی تصویر با فرستادن قیچی داخل کار مشخص کردم.

دوختن دور کار

دوختن دور کار

از قسمتی نایلونی که باز گذاشتیم کار رو برمیگردونیم.

برگردوندن کیسه

برگردوندن کیسه

حالا قسمتی که باز بوده رو به داخل تا میکنیم و روش رو با چرخ میدوزیم.

دوختن قسمتی که باز گذاشتیم

دوختن قسمتی که باز گذاشتیم

حالا آستری رو داخل کیسه میفرستیم.

فرستادن استری داخل کیسه

فرستادن استری داخل کیسه

لبه ها که باز مونده رو به داخل میفرستیم و روش رو با دست کوک های ریز میزنیم.

پس دوزی لبه باز

پس دوزی لبه باز

با پارچه یک بندینک درست میکنیم، برای درست کردنش هم یه مستطیل باریک به طول 80 و عرض 5 سانت برش میزنیم لبه های دو طرف رو یه کوچولو تا میزنیم و روی هم میذاریم و روش رو میدوزیم.

برای فرستادن داخل کیسه هم از سنجاق قفلی استفاده میکنیم، سنجاق رو به یک سر بندینک استفاده میکنیم  و  از داخل یک سوراخ رد میکنیم آروم آروم جلو میریم تا سر بندینک در بیاد.

بندینک

بندینک

کیسه سبزیمون آماده شد.

کیسه سبزی

کیسه سبزی

4.1/5 - (41 امتیاز)