شیرینی برنجی عضو جدانشدنی سینی شیرینی های پذیرایی نوروزه و به دلیل بافت عالی و طعم دلچسبش مورد علاقه خیلی هاست. در این مطلب آموزش مرحله به مرحله تهیه این شیرینی خوشمزه رو میذارم. در این دستور از روغن حیوانی کرمانشاهی استفاده شده که خب عطر و طعمش رو خیلی بهتر از ورژن های دیگه ی این شیرینی میکنه.

طرز تهیه شیرینی نون برنجی

طرز تهیه شیرینی نون برنجی

طرز تهیه شیرینی برنجی

طرز تهیه شیرینی برنجی

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی

  • روغن کرمانشاهی (جایگزینش روغن جامد معمولی میشه) 80 گرم
  • پودر قند 30گرم
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • آرد برنج 130 گرم
  • پودر هل نصف قاشق چایخوری
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری

روش تهیه شیرینی برنجی

ابتدا روغن جامد رو در ظرف گودی میریزیم و با همزن اونقدری هم میزنیم تا بافت نرم و یکدستی به خودش بگیره. بعد پودر قند رو اضافه میکنیم.

هم زدن کره و پودر قند

هم زدن کره و پودر قند

روغن و پودر قند رو اونقدر میزنیم که کمی رنگش روشنتر بشه. بعد زرده تخم مرغ رو اضافه میکنیم و مجددا با همزن میزنیم.

اضافه کردن زرده تخم مرغ

اضافه کردن زرده تخم مرغ

هل و گلاب رو اضافه میکنیم و باز هم میزنیم. بعد از اینکه مواد کاملا مخلوط شدن، آرد برنج رو که چندین بار الک کردیم اضافه میکنیم.

اضافه کردن هل و گلاب

اضافه کردن هل و گلاب

میزان استفاده از آرد برنج در دستور شیرینی برنجی متفاوته و این به دلیل تفاوت کیفیت مواد اولیه و میزان جذب رطوبت آرد برنج هست. من حدود یکی دو قاشق بیشتر از دستور آرد اضافه کردم.

اضافه کردن آرد برنج

اضافه کردن آرد برنج

در نهایت خمیر باید طوری باشه که به دست نچسبه اما خیلی مهمه که آرد اضافی هم به خورد خمیر نره. بهتره قاشق قاشق آرد رو اضافه کنید و با نوک انگشتانتون به آرامی ورز بدید تا مطمئن بشید خمیرتون سنگین و خشک نمیشه.

خمیر شیرینی برنجی

خمیر شیرینی برنجی

این خمیر رو زیاد ورز ندید چون ممکنه به روغن بی افته. در همین هد که به دستتون نچسبید کافیه. بعد هم در کیسه پلاستیکی بذارید و توی یخچال حدود 12-24 ساعت بهش استراحت بدید.

به خمیر استراحت میدیم

به خمیر استراحت میدیم

مهر زدن شیرینی برنجی

بعد از اینکه زمان استراحت خمیر تموم شد حدود یک ساعت قبل از استفاده، از یخچال خارجش کنید تا کمی نرم شه. بعد هم که خمیر رو از پلاستیک خارج کردید احتمالا خیلی پودریه و شکل پذیر نیست. آروم آروم خمیر رو با نوک انگشتانتون ورز بدید تا کم کم نرم بشه. همینکه بشه خمیر رو گلوله کرد کفایت میکنه.

مهر زدن شیرینی ها

مهر زدن شیرینی ها

خمیر رو به شکل گلوله های کوچیک در بیارید و توی سینی فر، روی کاغذ روغنی با فاصله بچینید. بعد هم مهر بزنید. دقت کنید که فاصله شیرینی ها نهایتا باید یک سانت باشه که موقع پخت به هم نچسبه. بعد هم روی شیرینی ها تخم خرفه میپاشیم.

روی شیرینی ها تخم خرفه میپاشیم

روی شیرینی ها تخم خرفه میپاشیم

بعد هم سینی رو در فر از قبل گرم شده با دمای 150 درجه سانتی گراد میذاریم تا حدود 15 دقیقه بپزه. علامت پخته شدن این شیرینی اینه که زیرش کمی قهوه ای بشه.

قبل از پخت

قبل از پخت

نون برنجی بعد از پخت

نون برنجی بعد از پخت

نکات کلیدی پخت شیرینی برنجی

  • مهمترین نکته شیرینی های خونگی استفاده از مواد اولیه با کیفیت هست. مطمئن بشید که آرد برنجتون از برنج ایرانی تهیه شده و حتی اگه امکانش رو دارید خودتون برنج رو آرد کنید.
  • آرد برنج و پودر قند رو چند بار الک کنید. و حتی بهتره آرد برنج رو با تنظیف الک کنید. هرچی آردتون لطیف تر باشه بافت شیرینی بهتر میشه.
  • نیازی نیست از کره یا روغن صاف قنادی استفاده کنید. بهترین بافت این شیرینی با روغن جامد بدست میاد که من برای سلامت بیشترش از روغن حیوانی کرمانشاهی استفاده کردمو
  • خمیر رو زیاد ورز ندید.
  • دمای فر رو با فر خودتون تنظیم کنید. اگه فرتون برقی هست احتمالا  140 درجه سانتی گراد کفایت میکنه.
  • بعد از پخت به هیچ وجه به شیرینی ها دست نزنید تا خنک بشن. به این دلیل که وقتی این شیرینی داغه با کوچکترین حرکتی کاملا پودر میشن و شکلشون رو از دست میدن.
  • این دستور حدود 40 عدد شیرینی برنجی به شما میده. برای اولین بار همین مقدار رو تهیه کنید که روش کار دستتون بیاد. بعد با توجه به نیازتون میتونید دستور رو چند برابر کنید.
  • این شیرینی تا دو ماه در ظرف در بسته در محیط ختک ماندگاری داره. میتونید توی یخچال نگهداری کنید و به اندازه نیازتون در ظرف بچینید.
بافت نان برنجی

بافت نان برنجی

4.2/5 - (20 امتیاز)