میخوام از آدنیوم براتون بگم. گیاهی با ساقه های گوشتی و آبدار که در زمان بلوغ و در فواصل خاصی از رشد به گل میشینه این گیاه به طور کلی به خاطر شکل و فرم جالب و منحصر به فردش و همینطور گلهای زیبا و رنگی که داره محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده، اما با وجود اینهمه زیبایی از خودش شیره سمی تولید میکنه که بسیار خطرناکه. پس اگه گیاه آدنیوم دارید و تصمیم به هرس کردن این گیاه دارید،یادتون نره از دستکش استفاده کنید. گیاه آدنیوم بخاطر نحوه رشد و شکل برگها مورد بسیار مناسبی برای پرورش بن سای برای علاقه مندان این گیاه هست. برگهای آدنیوم پهن و چرمی هستند و تنه گیاه حالت خاص و جالبی داره. یکی از دلایل جالب بودن این گیاه کلفت و قطور بودن تنه گیاه هست.

بنسای آدنیوم

بنسای آدنیوم

برای نگهداری از آدنیوم صد در صد باید شرایط نگهداری از اون رو بدونید پس با من همراه باشید.

به آدنیوم ها چه میزان آب بدهیم؟

از اونجایی که این گیاه هم مثل کاکتوسها آب رو درون بافتهای خودش ذخیره میکنه پس میزان نیازش به آب هم مثل کاکتوسهاست. یعنی باید صبر کنید تا زمانیکه سطح خاک تا عمق سه سانتی متری خشک بشه و بعد از اون به گیاه آب بدید. یادتون باشه اگه به آدنیوم بیش از حد آب بدید مثل کاکتوسها ریشه و ساقه گیاه به سرعت پوسیده میشه و گیاه به سرعت از بین میره. درسته که آبدهی زیاد به گیاه باعث پوسیدگی گیاه میشه اما خشکی خاک گیاه هم باعث رکود و عدم گلدهی گیاه خواهد شد و همینطور تنه گیاه چروکیده و خشک میشه و به دنبال اون برگهای آدنیوم خواهد ریخت.

سرحال بودن آدنیوم به علت روش صحیح آبدهی

سرحال بودن آدنیوم به علت روش صحیح آبدهی

گیاه آدنیوم به غبار پاشی نیاز داره اما این غبار پاشی شامل برگهای گیاه میشه و نه تنه گیاه. پس روی تنه و ساقه ی گیاه آب نپاشید. شاید بگید توی فصل تابستون و با وجود هوای گرم باید چطور به این گیاه آب داد؟ باید بگم که شما حتی میتونید به گیاهتون هر روز آب مورد نیاز رو برسونید و گیاه رو آبدهی کنید اما باید حتما قبل از آبدهی خاک گیاه رو چک کنید.

تنوع رنگی بالای گلهای آدنیوم

تنوع رنگی بالای گلهای آدنیوم

میزان نور مورد نیاز آدنیوم ها

اگه دلتون میخواد گیاه آدنیومتون به گل بنشینه، نور آفتاب رو به گیاهتون برسونید. مکانهای کم نور و آپارتمانی باعث میشه ساقه های گیاه بلند و باریک و علفی شکل بشن و گیاه هم نتونه به گل بنشینه.

علفی و دراز شدن آدنیوم بر اثر کمبود نور

اگه میگم نور آفتاب رو به گیاهتون برسونید منطورم نور آفتاب کم جون زمستونه نه آفتاب پر قدرت و سوزان تابستون. پس شما در فصل تابستان آدنیومتون رو با کمی فاصله از پنجره جنوبی قرار بدید، بطوری که یکی دوساعت آفتاب به گیاه برسه و در ادامه ی روز هم نور غیر مستقیم رو داشته باشه. که در واقع به این شرایط مکانی، سایه آفتاب میگن. این شرایط بهترین موقعیت برای آدنیوم در فصل تابستان هست. یادتون باشه این گیاه هرچقدر بزرگتر باشه، نیاز نوری بیشتری خواهد داشت. در ضمن با قرار دادن آدنیوم پشت پنجره گیاه به مرورزمان به سمت آفتاب متمایل میشه. پس شما برای جلوگیری از کج شدن گیاه هر هفته گیاه رو 45 درجه بچرخونید.

آدنیومها در شرایط مناسب سایه آفتاب

آدنیومها در شرایط مناسب سایه آفتاب

گلدهی آدنیوم در شرایط نوری مناسب

گلدهی آدنیوم در شرایط نوری مناسب

خاک مورد نیاز آدنیوم

خاک مورد نیاز آدنیوم خاکی سبک با زهکش مناسب هست. اگه علاقه به تهیه خاک برای آدنیومتون دارید، میتونید این خاک رو از مخلوطی از پرلایت و شن و قلوه سنگهای ریز انتخاب کنید. برای کاشت این گیاه از گلدان سرامیکی استفاده کنید.  برای کوددهی این گیاه هم از کود کامل فسفات البته با نصف غلظت ممکن و بصورت ماهانه استفاده کنید.

آدنیوم هاپشت پنجره شرقی

آدنیوم هاپشت پنجره شرقی

گل آدنیوم

گل آدنیوم

4.2/5 - (61 امتیاز)