نمیدونم تو این یکی دو هفته اخیر تا چه حد به گلخانه ها سر زدید و نزدیک شدن بهارو لمس کردید. اما میخوام بهتون مژده اومدن گلهای بهاری، اونم قبل از اومدن فصل بهارو بدم. گلهایی که با وجود فصلی بودنشون زیبایی خاصی دارن و یجوری نوید بهارو میدن. یکی از این گلهای قشنگ گل پامچاله که با اسمش هم روی زبونا و هم توی شعر ها آشنا شدین. پامچال فصلیه و همیشه گل نداره، اما بهارو جذاب میکنه.

گل پامچال , زیبای بهار

گل پامچال , زیبای بهار

یه باور توی وجود خیلی از مردم هست که گلهای فصلی ارزش خرید رو ندارن به این دلیل که این گلها بسیار زود طراوت خودشون رو از دست میدن. شکوفه این گلها خیلی زود میریزه و در آخر خشک میشن. اینکه این نوع از گیاهان فصلی هستن و همیشه گل ندارن درسته اما من به شما راهنمایی های لازم رو میکنم تا بتونید عمر گلهای پامچالتون رو بیشتر کنید و بوته ی گل رو تا سال آینده حفظ کنید. قدم اول برای نگهداشت هرچه بهتر گیاه شناخت نیاز های اون گیاهه که من همه نیازهای گل پامچال رو بهتون میگم.

گل پامچال قرمز

گل پامچال قرمز

نور مورد نیاز پامچال گل پامچال

بهترین نور برای گل پامچال نور غیر مستقیم فیلتر شده هست. منظورم از فیلتر شده همون نور پشت پنجره یا درب ورودی حیاط منازل هست. نور شدید پنجره جنوبی یا آفتاب به برگهای گل  بشدت آسیب میرسونه و گیاه رو میسوزونه. پس اصلا گیاه رو در آفتاب نذارید. هرچقدر هوای اطراف و محیط قرار گیری گیاه خنک تر باشه و از وسایل گرمایشی منزلتون دورتر باشه رشد بهتری خواهد داشت و همینطور ماندگاری گلها بالاتر خواهد رفت.

میزان آبدهی به گل پامچال

این گل علاقه بسیار بسیار زیادی به آب داره. پس هر چقدر دوست دارید بهش آب بدید. روزانه یک لیوان کامل آب رو حتما به گلتون بدید تا هیچ زمان خشکی خاک رو احساس نکنه. یادتون باشه خشکی خاک و بی آبی مساویه با مرگ گل پامچال. آب پاشی و غبار پاشی رو هم فراموش نکنید. گیاه رو به طور مداوم غبار پاشی کنید. هر چقدر رطوبت نسبی بیشتری به گیاه شما برسه رشد گیاه و همینطور موندگاری گیاه بشتر و بیشتر خواهد شد.

خاک مورد نیاز گل پامچال

بهترین خاک برای نگهداری گل پامچال خاک سبک با قدرت جذب رطوبت بالا و همینطور زهکش مناسبه. این خاک مخلوطی از خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت و خاک تورب یا همون پیت ماس هست. محیط خاک هر چقدر اسیدی تر باشه رشد گیاه پامچال هم بیشتر میشه. (در مورد ویژگی انواع خاکهایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید)

جنس خاک مورد نیاز پامچال

جنس خاک مورد نیاز پامچال

روش های تکثیر گیاه پامچال

با توجه به زیبایی گل پامچال ممکنه علاقه به تکثیر این گیاه داشته باشید. پامچال رو به دو روش میتونید تکثیر کنید. اولین روش کاشت بذر هست، شما میتونید بذر پامچال رو در اوایل فصل پاییز درعمق 15 سانتی متری خاک و در جعبه های مخصوص کشت بذر گلخانه ها بکارید و تحت شرایط گلخانه ای از اون مراقب کنید و در اوایل فصل بهار بوته های بوجود اومده رو به گلدانهای مجزا انتقال بدید و در فضای باز و خارج از گلخانه از اون مراقبت کنید.

روش دوم تکثیر گیاه پامچال از طریق بوته این گیاهه. شما میتونید بوته گیاه رو بعد از یک آب دهی مفصل از گلدانش بیرون بیارید و ریشه ها رو از هم جدا کنید و در گلدانهای مجزا بکارید. دلیل آبدهی به گیاه قبل از تکثیر اینه که ریشه ها رطوبت داشته باشن و به راحتی از هم باز بشن و آسیبی به ریشه گیاه وارد نشه.

روش تعویض گلدان و کاشت پامچال

خاک مورد نیاز گیاه و گلدان با زهکش و سایز مناسب برای گیاه رو آماده کنید. کف گلدان رو از خاکی که قبلا گفتم مقداری بریزید. گلدان گل رو برگردونید و چند ضربه کف گلدان بزنید تا گیاه بیرون بیاد. گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو از خاک مورد نیاز پر کنید. و بعد از کاشت به گیاه آب بدید.

خاک و گلدان مناسب پامچال

خاک و گلدان مناسب پامچال

خاک رو کاملا مخلوط کنید

خاک رو کاملا مخلوط کنید

مقداری از خاک رو کف گلدان بریزید

مقداری از خاک رو کف گلدان بریزید

گلدان رو برگردونید و چند ضربه بزنید

گلدان رو برگردونید و چند ضربه بزنید

خاک و ریشه گیاه قبل از کاشت

خاک و ریشه گیاه قبل از کاشت

گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید

گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید

اطراف گیاه رو با خاک مخصوص پر کنید

اطراف گیاه رو با خاک مخصوص پر کنید

گلهای کاشته شده پامچال

گلهای کاشته شده پامچال

4.6/5 - (70 امتیاز)