گل آلاله، گیاهی بسیار زیبا با گونه های مختلفه که در این نمونه دارای گلبرگ های بسیار زیاده که زیبایی این گیاه رو دوچندان کرده. این گیاه زیبا از واریته آلالگان شناخته میشه و زیبایی منحصر به فردش باعث شده از اون برای دیزاین دسته گل عروس و یا تاج گلهای زیبا برای اعیاد و جشن ها بکار گرفته بشه. به این گیاه به اصطلاح گل بریده میگن. این گیاه زیبا رو هم در فضای آزاد مثل باغچه ی حیاط، بالکن یا تراس و هم در فضای بسته مثل خانه های ویلایی و آپارتمانی میشه نگهداری کرد.

گل آلاله سرخابی

گل آلاله سرخابی

گل آلاله رو معمولا در اواخر زمستان و همچنین اوایل بهار در گلخانه ها میبینیم و در حقیقت یکی از گلهای نمادین بهاری محسوب میشه. اما به طور کلی در فضای آزاد از اوایل بهار به گل میشینه و میشه از اون در شرایط مطلوب گلخانه ای نگهداری کنید تا در فصول پاییز و زمستان و مخصوصا بهار از گلهای زیبای اون بهره ببرید. در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا در فضای آزاد برگهای گیاه زرد خواهد شد.

تنوع رنگی بالای آلاله

تنوع رنگی بالای آلاله

خاک مورد نیاز آلاله چیست؟

اگه قصد دارید آلاله رو در حیاط منزل بکارید برای خاک مورد نیازش ترکیب خاک باغچه و خاک برگ رو استفاده کنید . یادتون باشه خاک باغچه ای که از اون استفاده میکنید، باید خاکی قوی و سالم باشه تا پاسخ خوبی رو بگیرید و نتیجه مطلوبتری رو داشته باشید. اما اگه مثل من علاقه داریدآلاله رو در گلدان نگهداری کنید بهترین و مطلوبترین خاک برای آلاله مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس هست. (برای آگاهی بیشتر در مورد خاک ها به این لینک مراجعه کنید.)

خاک مطلوب برای آلاله

خاک مطلوب برای آلاله

میزان نور مورد نیاز برای آلاله

این گیاه محیط روشن رو دوست داره. بهترین نور برای نگهداری آلاله در محیط داخلی منزل، گلخانه، پاسیو و یا پشت پنجره جنوبی و شرقی هست که نور فیلتر شده رو به گیاه میرسونه، اما باید اینو هم بگم که گیاه آفتاب دوستی هم هست و در شرایط سایه آفتاب بهترین و مطلوبترین رشد خودشو داره. شما میتونید این گیاه رو در باغچه و مکان سایه آفتاب نگهداری کنید اما اینو بدونید هرچه تابش نور بیشتر باشه میزان آبدهی به آلاله هم بیشتر میشه.

خاک مورد نیاز و همینطور گلدان مناسب برای تعویض گلدان گیاه

خاک مورد نیاز و همینطور گلدان مناسب برای تعویض گلدان گیاه

میزان آبیاری مورد نیاز آلاله پرپر

آلاله گیاهیست که نیاز آبی متفاوتی داره به این شکل که در فصل بهار نیاز آبی بالایی داره اما با وارد شدن به فصل تابستان و با زرد شدن رنگ برگهای گیاه، باید آبیاری رو کاهش بدید تا زمانی که آلاله به خواب بره . کم کم آبدهی رو به صفر برسونید. این نمونه از آبدهی برای آلاله هایی هست که در حیاط از اونها مراقبت و نگهداری میکنید. در صورتی که آلاله رو در محیط داخلی منزل نگهداری میکنید آبدهی گیاه رو 3 الی 4 بار در هفته انجام بدید. یادتون نره که آلاله به سرمای زمستان حساسیت داره پس در زمستان آلاله های حیاط رو با پلاستک بپوشونید.

گل رو از گلدان بیرون بیارید تا هم بتونید اونو تکثیر ریشه ای کنید و هم گلدان رو تعویض کنید

گل رو از گلدان بیرون بیارید تا هم بتونید اونو تکثیر ریشه ای کنید و هم گلدان رو تعویض کنید

نحوه تکثیر آلاله

برای تکثیر آلاله شما میتونید از طریق بوته، بذر یا ریشه در ماههای اسفند و فروردین دست به کار بشید. شما برای دستیابی به نتیجه بهتر برای هر کدوم از روشهای گفته شده گیاه تکثیری و یا بذر رو در مکان پرنور قرار بدید. اگه هم قصد دارید به گیاهتون استراحت بدید تا بعد از خوابش رشد بهتری داشته باشه میتونید در فصل تابستان آبدهی رو کم کم به صفر برسونید و شاخ و برگ خشک شده رو قطع کنید و اجازه بدید به خواب بره تا با رسیدن فصل پاییز و شروع آبدهی به گیاه، گیاه از خواب بیدار بشه و باز هم به گل بشینه.

گیاه رو به گلدان جدیدش انتقال بدید

گیاه رو به گلدان جدیدش انتقال بدید

اطراف گیاه رو با خاک پر کنید

اطراف گیاه رو با خاک پر کنید

3.4/5 - (8 امتیاز)