موضوع اینه که اگه ریحان مهد نره(که جدیدا نمیره! دلایل زیادی داره که خب ما هم پذیرفتیم فعلا چند روزی خونه بمونه) و توی خونه باشه حتما باید یه سناریو داشته باشم که مشغول باشه وگرنه هم خودش حوصله ش سر میره و هم ممکنه من نتونم وضعیت بی حوصلگی ش رو مدیریت کنم و به مشکل بخوریم. چندتا کار هست که میتونه ساعت ها این کوچولوی 4 ساله ی ما رو مشغول کنه. یکی از اونها کاشت گیاهان هست. بهتر اینکه بعد از یه پروژه کاشت، تا مدتها هیجان مراحل مختلف کار مثل آب دادن، دیدن جوانه، مشاهده ی رشد گیاه و کلی تجربه ی جذاب رو داره.

چطور شروع کنیم؟

خیلی ساده اس. با یه سفره بزرگ، یه کیسه کوچیک خاک (حدود یک کیلو)، بذر گیاه مورد نظر و یه ظرف خیلی کوچیک آب و یه گلدون… لوازم مورد نیاز رو یه گوشه خونه پهن میکنیم. اگه امکانش رو داشتید میتونید کودک رو بفرستید روی تراس، اگه نداشتید هم دل رو بزنید به دریا و مثل من یه گوشه از خونه زیر انداز و بعد سفره(منظورم پلاستیکی هست که اگه آب ریخت روش، ازش رد نشه) رو پهن کنید. بعدم خاک و گلدون و بذر رو در اختیارش میذارم. یعنی در واقع الان که 4 سال و نیمش هست با این لوازم تنهاش میذارم و مدتی با اون خاک بازی میکنه و بعد میریزه توی گلدون و بذر رو مبذاره توش و آب میریزه. نه اینکه فکر کنید خیلی شسته و رفته اس، نه.. منم که زیادی آدم شادی هستم در این زمینه، ینی کاری به کارش ندارم. راستش همینکه ساعتی رو خودش مشغول بشه و من آروم بگیرم برام کافیه. من هم گوشه ی دیگه ای میشینم و مشغول کاری میشم. گهگاه با ذوق برام توضیح میده و گاهی هم در سکوت محض به خرابکاری میپردازه(با لبخند بخونید)

این کار رو برای کودکان زیر سه سال باید کنترل شده تر یا در فضای باز انجام بدید(از این جهت که ممکنه خاک رو بخورن) چون احتمالا ریخت و پاشش خیلی زیاد تر خواهد بود. برای زیر 4 سال هم لازمه نظارت داشته باشید احتمالا.

چه بذری انتخاب کنیم؟

دم دستی ترین بذر ها همین حبوبات هستن. لوبیا، عدس، ماش.. بهتره از قبل خیس کنید و بعد از یک روز در دستمال مرطوب نگه دارید تا یکم جوانه بزنه و بعد بکارید. اما ما لوبیای خشک رو هم بارها کاشتیم و بعد از حدود یک هفته از خاک در اومد.

این گلدون که میبینید از بذر کدو حلوایی سبز شده. یعنی تخم های کدو رو که در  آوردم تا کدو رو بپزم، سه چهارتاش رو کاشت توی گلدون.

تخم کدو حلوایی

تخم کدو حلوایی

تمرین صبر در کودکان برای رشد گیاه

یادمه که اولین بار هایی که این کار رو انجام دادیم خیلی نمیتونست صبر کنه و به یک ساعت نرسیده انتظار داشت گیاهش سبز شه. ولی کم کم یاد گرفت چند روزی وقت لازمه برای اینکه بذر جوانه بزنه و بعد هم بزرگ شه.

تمرین نظم با کشاورزی

چون لازمه هر روز به گلدونش آب بده و باید یادش بمونه تمرین نظم هم هست(البته بهش زیاد سخت نمیگیرم و کوچیکتر که بود خودم یادش مینداختم) و میدونه که اگه یادش بره و این کار رو انجام نده گلدونش خشک میشه و ممکنه گیاهش سبز نشه. این رو بعد از چند بار که گیاه از بی آبی خشک شده، فهمید. البته حالا هم باید گلدون در جایی جلوی چشمش باشه تا یادش بی افته.

 

4.2/5 - (5 امتیاز)