چند ماه پیش که یک آکواریوم جدیدی ستاپ کردم اصلا فکرش رو نمیکردم با مرگ همه ماهی هام روبرو بشم! چون قبلا هیچ وقت این مشکل برام پیش نیومده بود البته باید بگم قبلا با تعداد ماهی کمتری شروع میکردم ولی اینبار با حدود ۱۰ تا ماهی استارت زدم. همین اتفاق دردناک معمولا باعث میشه خیلی ها از این سرگرمی دست بکشن و آکواریومشون رو جمع کنن :( همون موقع من تصمیم گرفتم از تجربه موجود استفاده کنم تا دلیل این موضوع رو متوجه بشم تا دیگه تکرار نشه.

چشمتون روز بد نبینه وقتی یکی از ماهی ها از دست میره دستپاچه میشی و هر کاری میتونی میکنی تا باقی اونها از دست نرن و این تازه شروع ماجراست! تا میتونی داخل آب مکمل، ویتامین و تثبیت کننده میریزی. مقدار غذا رو هم بیشتر میکنی نکنه ضعیف بشن و همه اینها باعث میشه سرعت از بین رفتن تعادل اکوسیستم زیر آبی شما چند برابر بشه!

خوب پس اول از همه باید یاد بگیریم صبور باشیم، من خودم انقدر با این آکواریوم ور رفتم که طی سه چهار روز نه تنها همه ماهی ها از بین رفتن، تمام آکواریوم هم به شدت لجن بست :( خیلی زود دیر شد و بعدش با کلی جستجو فهمیدم که ابتدا باید سیکل آکواریوم کامل بشه!

سیکل آکواریم باید کامل بشه یعنی چی؟

خیلی خلاصه وقتی به ماهی غذا میدیم و ماهی ها هم فضولات خودشون رو داخل آب آکواریوم رها میکنن سطح آمونیاک شروع به زیاد شدن میکنه که هر کدوم از این مواد برای ماهی های عزیزمون خیلی خطرناکه.

از طرف دیگه یکسری باکتری عزیز هستند که غذاشون همین مواد سمی ایجاد شده است و این مواد سمی رو به موادی با خطر کمتر مثل نیتریت و نیترات تبدیل میکنن. و در نهایت شما با تعویض هفتگی آب آکواریوم و یا با نگهداری گیاه داخل آب میتونید ترکیبات نیتروژن دار موجود در آب رو به حداقل برسونید.

حالا نکته طلایی ماجرا اینجاست که این باکتری های مفید برای استقرار در بستر، شیشه و فیلتر آکواریم و پایدار کردن آب به حداقل یک ماه زمان نیاز دارن. پس تا قبل از این زمان شما باید موارد زیر رو انجام بدین تا یک آکواریومیست خفن بشین و از این سرگرمی لذت ببرین :)

آب را خنثی کن

یادمون باشه که همیشه قبل از اضافه کردن آب شیر به آکواریوم حتما دو روز آب را در یک ظرف کاملا تمیز قرار بدیم در هوای آزاد برای خودش بمونه تا کلر و کرامین موجود که در آب شیر وجود داره به حداقل برسه چون کلر موجود در آب خوراکی برای موجودات آبی خیلی مضر هست و سلامتی آنها رو میتونه تا حد مرگ تحدید کنه.

یکی از روش های دیگه وقتی فلزات سنگین داخل آب هست استفاده از محلول های تثبیت کننده آب هست که مخصوص آکواریم ساخته شدن و با اضافه کردن چند قطره به آب و چند ساعت صبر کردن میتونید اطمینان داشته باشین که آب برای ماهی امن شده.

نکته: من خودم راه حل اول یعنی آب دو روز مانده رو خیلی بیشتر میپسندم فقط جایی آب رو قرار بدین که اطمینان داشته باشین چیزی داخلش نریزه!

با دو تا ماهی مقاوم شروع کن

یکی از بزرگترین اشتباهات اینه که با تعداد ماهی بالا و با ماهی های حساس شروع کنین. این کار باعث سرعت گرفتن تولید آمونیاک در آب میشه در حالی که راه کاملی برای حذف این مقدار ماده سمی از آب وجود نداره. پیشنهاد من استفاده از دو تا ماهی زبرا هست چون این ماهی واقعا مقاومه و میتونه استارت زننده خیلی خوبی برای ایجاد آمونیاک اولیه مورد نیاز فعالیت و استقرار باکتری های مفید هست.

تا جای ممکن به ماهی کم غذا بده

من هم مثل شما از تماشای غذا خوردن ماهی ها به شدت لذت میبرم ولی خیلی توجه کنید که در این دوره که داریم سیکل رو کامل میکنیم حداقل مقدار ممکن به ماهی ها غذا بدیم تا هم آب کمتر کثیف بشه هم اینکه ماهی ها فضولات کمتری تولید کنن. یادت نره از غذای با کیفیت استفاده کنی!

آب را هر روز سیفون کن

هر روز تا کامل شدن سیکل برای کاهش آمونیاک تولید شده به اندازه ۱۰ درصد یا مثلا یک پارچ آب از آکواریم را باید خارج کنیم و یک پارچ آب تثبیت شده به آن اضافه کنیم اینطوری اجازه نمیدیم سطح مواد سمی در آب به حد خطرناک برسه و باعث مرگ ماهی ها نشه.

از فیلتر و مدیا مناسب استفاده کن

فیلتر خیلی خیلی مهمه تا جریان مناسب آب داخل آکواریوم ایجاد کنه و اگر فضایی برای قرار دادن مدیا (محل زندگی باکتری ها) داره میتونه به رشد خیلی سریع باکتری ها کمک فراوانی بکنه. سعی کنید با توجه به کاتالوگ فیلترها انتخاب دقیق و درستی داشته باشین که وابسته به ظرفیت ایجاد گردش آب و نگهداری مدیا و محل قرارگیری بستگی داره. در مورد فیلترها حتما یک مطلب مفصل مینویسم براتون خیلی زود.

آکواریوم رو از آفتاب دوری کن

یکی از نکات مهم دیگه که میتونه روزهای اول کیفیت آب شما رو به شدت کاهش بده قرار دادن آکواریوم در نزدیکی نور آفتاب هست که به سرعت به رشد لجن ها در آکواریوم منجر میشه هم ماهی ها رو اذیت میکنه هم فرآیند نگهداری رو به شدت تحت تاثیر قرار میده. پس حتما از پنجره ها دوری کنید و یک گوشه بدون نور برای شروع در نظر بگیرید و از نور مخصوص آکواریم برای رشد گیاه استفاده کنید.

نکته: بعد زا کامل شدن سیکل آکواریوم و شروع رشد گیاه های داخل آکواریوم حتی میتونید آکواریم را در مقابل نور خورشید هم قرار بدین!

تا میتونی گیاه اضافه کن

بهترین و زیبا ترین روش کاهش مواد سمی مخصوصا نیترات دار در آب گیاه های داخل آب هستن که با استفاده از این مواد رشد میکنن و آب آکواریم ما رو پاک و تصفیه میکنن. در واقع این مواد سمی غذای بسیار خوبی برای گیاه ها هستن.

نکته: به یاد داشته باشین که گیاه ها برای رشد سه فاکتور اصلی نیاز دارن نور، دی اکسید کربن و مواد غذایی (شبیه همین فضولات ماهی ها)! پس فقط نگه داشتن گیاه در آب کافی نیست و گیاه ما باید شرایط خوبی برای رشد داشته باشه تا بتونه از مواد داخل آب استفاده کنه.

این یک مجموعه خلاصه از تجربه من بود برای اینکه یک ماه اول آکواریوم داری رو به سلامت پشت سر بگذاری و با کامل کردن سیکل آکواریم با خیالی راحت هر موجود زیرآبی رو نگهداری کنی و ازشون لدت ببری :) خوشحال میشم تجربه تورو هم بدونم ✌️

3.8/5 - (5 امتیاز)