یکی از اون شیرینی هایی که همه ما دوستش داریم پیراشکی هست. شیرینی که برای خیلی از ما یادآور خاطرات خوبمونه. تازگی ها هم همین پیاشکی ها با اسم جدیدشون یعنی دونات معروف شدن. گرچه دونات ها تو خالی هستن و بیشتر شبیه صفر انگلیسی هستن. امروز با هم دیگه قراره یک پیراشکی با کرم پاتیسیر رو تو خونه درست کنیم.

پیراشکی کرم دار

پیراشکی کرم دار

مواد لازم برای تهیه پیراشکی کرم دار

  • آرد نول (همه کاره)  حدوداً 500 گرم یا تقریباً 5 پیمانه
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق سوپ خوری یا 7 گرم
  • شکر 40 گرم یا یک سوم پیمانه
  • آب ولرم یک چهارم پیمانه
  • شیر یک پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • روغن مایع یا کره یک چهرم پیمانه
  • نمک 1 پنس
  • وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
  • کرم پاتیسر یک و نیم پیمانه

مراحل تهیه پیراشکی خونگی

قبل از شروع اگر از کره استفاده می خواهیم استفاده کنیم، اون رو در محیط آشپزخونه قرار می دیم تا نرم بشه. سپس مثل همیشه و برای عمل آوردن خمیر مایه، یک قاشق غذاخوری از شکر رو توی آب ولرم حل می کنیم و بعد خمیر مایه رو روی آب می پاشیم و فقط یک دور هم می زنیم. سپس اون ظرف حاوی خمیر مایه و آب رو در یک جای گرم و تاریک آشپزخونه قرار می دیم تا عمل بیاد.

عمل آوردن خمیر مایه

عمل آوردن خمیر مایه

همونطور که مشاهده می فرمایید، حجم خمیر مایه تقریباً دو برابر شده و حالت پفکی پیدا می کنه. اگر خمیر مایه به این حالت نرسیده باشه به این معنی که یا خمیر مایه تازه نبوده یا دمای آب خیلی سرد یا گرم بوده. اگر خمیر مایه بیش تر از 10 دقیقه بمونه بوی ناخوشایندی می گیره و خمیرمون مزه ترشیدگی خواهد داد. در زمان آماده شدن خمیر مایه، کارمون رو شروع می کنیم پس برای شروع تخم مرغ ها رو داخل یک کاسه عمیق میشکنیم و کره با روغن مایع رو بهش اضافه می کنیم.

اضافه کردن روغن مایع ی کره به تخم مرغ ها

اضافه کردن روغن مایع یا کره به تخم مرغ ها

سپس شکر رو همراه با وانیل، اضافه می کنیم.

اضافه کردن شکر به تخم مرغ و روغن

اضافه کردن شکر به تخم مرغ و روغن

و بالاخره شیر ولرم رو اضافه می کنیم و همه مواد با همزن دستی خوب با هم مخلوط می کنیم تا با هم یکدست بشن.

اضافه کردن شیر به بقیه مواد

اضافه کردن شیر به بقیه مواد

حالا نوبت اضافه کردن خمیر مایه به مخلوط شیر و تخم مرغ و شکر و روغن و وانیل هست.

اضافه کردن خمیر مایه عمل اماده به بقیه مواد

اضافه کردن خمیر مایه عمل اماده به بقیه مواد

حدوداً نصف پیمانه از آرد رو که با نمک مخلوط و قبلاً از الک رد کردیم، جدا می کنیم و آرد رو در دو مرحله به مواد اضافه می کنیم .

اضافه کردن آرد در مرحله اول به مواد

اضافه کردن آرد در مرحله اول به مواد

با یک قاشق چوبی (ترجیحاً) مواد رو با هم مخلوط می کنیم و بقیه آرد رو به مواد اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم و تا جاییکه امکان داشته باشه آرد رو به خورد مواد می دیم.

اضافه کردن بقیه ارد به مواد

اضافه کردن بقیه آرد به مواد

وقتی که خمیر کم کم منسجم شد و خودش رو گرفت، قاشق رو کنار می ذاریم و با دست شروع به ورز دادن می کنیم. اگر خمیر خیلی چسبنده بود و ورز دادن خمیر امکان نداشت، یک قاشق یک قاشق از آردی که کنار گذاشته بودیم به خمیر اضافه می کنیم. مثل همیشه یادمون هست که آرد اضافی به خورد خمیر دادن از کیفیت نهایی کار کم می کنه و ما نهایتاً پیراشکی لطیفی نخواهیم داشت. خمیر رو ورز می دیم برای 10 تا 15 دقیقه. هرچه خمیرمون بهتر وزر داده بشه لطیف تر خواهد شد. حالا خمیر رو داخل یک کاسه که کمی اون رو به روغن آغشته کردیم قرار می دیم و روی اون رو با محافظ غذا می پوشونیم و روش رو یک پارچه می کشیم و در یک جای گرم تر آشپزخونه قرار می دیم تا حجمش دو برابر بشه.

خمیر ورز داده شده رو داخل کاسه عمیق و چرب شده قرار می دیم.

خمیر ورز داده شده رو داخل کاسه عمیق و چرب شده قرار می دیم.

بعد از این مدت، خمیر باید حجم قابل توجهی پیدا کرده باشه و برای چانه گیری آماده شده باشه.

خمیر حجم گرفته بعد از استراحت اول

خمیر حجم گرفته بعد از استراحت اول

خمیر در صورتی که استراحت مناسب و کافی داشته باشه در این مرحله باید بسیار لطیف و منعطف باشه. پف خمیر رو می گیریم و بعد از اون چانه هایی به وزن تقریبی 60 گرم جدا می کنیم (چانه هایی به اندازه یک نارنگی کوچک).

جدا گردن چانه هاز خمیر

جدا گردن چانه ها از خمیر

بعد از اینکه همه چانه ها رو  جدا کردیم، مجدداً روی اون ها رو می پوشونیم و برای نیم ساعت بهشون استراحت می دیم. بعد از این مدت یکی یکی اون ها روی تخته باز می کنیم.

باز کردن چانه ها بعد از استراحت دوم

باز کردن چانه ها بعد از استراحت دوم

حالا برای سرخ کردن پیراشکی ها یک تابه کوچک یا شیر جوش رو انتخاب می کنیم و مقدار کافی روغن درونش می ریزیم و صبر می کنیم تا حسابی داغ بشه بعد خمیر ها رو یکی یکی داخل روغن سرخ می کنیم.

سرخ کردن پیراشکی ها درون روغن داغ

سرخ کردن پیراشکی ها درون روغن داغ

موقع سرخ کردن پیراشکی ها شعله رو ملایم می کنیم تاپیراشکی ها کاملاً سرخ بشن و در عین حال مغزشون هم  به صورت کامل پخته بشه. اگر شعله زیاد باشه روی پیراشکی ها سرخ میشه در حالیکه مرکز یراشکی ها خمیر باقی می مونه.

سرخ شدن پیراشکی

سرخ شدن پیراشکی

وقتی یک طرف پیراشکی ها رو سرخ کردیم، اون ها رو برمیگردونیم و طرف دیگه رو سرخ می کنیم. سپس پیراشکی های سرخ شده روی یک دستمال حوله ای آشپزخونه قرار می دیم تا روغن اضافیش گرفته بشه. سپس روشون رو پودر قند می پاشیم یا درون مقداری شکر می غلتونیم.

پیراشکی های سرخ شده و کاور شده با شکر یا پودر قند

پیراشکی های سرخ شده و کاور شده با شکر یا پودر قند

حالا پیراشکی ها رو از یک نقطه در کنارشون با یک سیخ چوبی سوراخ می کنیم و بعد داخلشون رو با کرم پاتیسر رو که توی قیف ریختیم پر می کنیم. پیراشکی ها آماده سرو کردن هستن. در صورتی که نخواسته باشیم پیارشکی هامون کرم دار باشن اون ها رو با سس شکلاتی یا یا گنش کاور می کنیم یا به همون صورت شکری سرو می کنیم.

پیراشکی کرم دار

پیراشکی کرم دار

4.5/5 - (368 امتیاز)