یادمه از بچگی ده ها جوجه رو داخل پیراهنم گرم کردم و بزرگ کردم، حالا که به ریحان نگاه میکنم مشحصه ریحان هم مثل خودم عاشق جانوران عزیزه :) برای همین تصمیم گرفتم یک پرنده براش بخرم که بتونه توی خونه نگه داره. ولی چندتا فاکتور سخت گیرانه هم داشتم که برای شما هم میگم شاید بهت کمک کنه که تو هم انتخاب بهتری داشته باشی.

ریحان به پر پرنده ها حساسیت داره باید فکری کرد!

اولین فاکتور مهم این بود که ما قبلا لاو.برد یا همون طوطی برزیلی های زرد و لپ گلی داشتیم که خیلی هم دوست داشتنی بودن ولی ریحان بهشون حساسیت داشت و نفس کشیدن مخصوصا موقع خواب رو براش سخت میکرد. پس برای این مشکل باید پرنده ای انتخاب میکردم که زیاد پر و بال نزنه و توی خونه پخش نشه برای همین به فکر پرنده های روی زمینی گشتم.

یه پرنده کوچیک با کثیف کاری کم باشه

یکی دیگه از فاکتورها کوچیک بودن پرنده بود تا در کمترین فضا قابلیت نگهداری داشته باشه. یه قاعده کلی هم اینه که هرچی پرنده کوچیکتر باشه فضولات و کثیف کاری کمتری داره. البته بعضی پرنده های کوچیک هم هستن که به دلیل عادت هایی مثل جویدن و پر زدن و بهم زدن بستری که زندگی میکنن کثیف کاری شون خیلی زیاده :) پس من به دنبال پرنده های خیلی کوچیک گشتم!

راحت تخم بذاره و بتونه جوجه ها رو بزرگ کنه

یکی از مهمترین فاکتورها به خاطر ریحان این بود که فرآیند کرچ شدن و روی تخم نشتن یک پرنده رو بتونه از نردیک ببینه چون هر روز از من میخواد که توی اینترنت فیلم بیرون اومدن جوجه ها از تخم رو بش نشون بدم، ساعت ها با اشتیاق نگاه میکنه و خسته نمیشه. خیلی از پرنده ها برای اینکه تخم بذارن شرایط خاصی لازم دارن که شاید ایجادش برای ما سخت باشه.

سروصدای کمی داشته باشه

ما در محیط آپارتمانی زندگی میکنیم پس نیاز داریم این پرنده کمترین سر و صدای ممکن رو داشته باشه، شب و نصف شب یا حتی سر ظهر جیغ و داد و فریاد راه نندازه این فاکتور رو خیلی جدی بگیرین و در نظر داشته باشین در کل دوره عمر پرنده مورد نظرتون کم سروصدا باشه. برای مثال همون طوطی برزیلی های قبلی ما سر ظهر اجازه یه استراحت کوتاه نمیدادن به ما :)

خوشگل باشن و قابلیت اهلی شدن بالایی داشته باشن

از هرچی بگذریم دوست داشتم این پرنده ها زینتی هم باشن و با نگاه کردن بهشون حس خوبی دریافت کنم. بچه ها هم حتما دوست دارن گاهی اونها رو ناز کنن و پرنده از دستشون غذا بخوره. اهلی و دستی شدن برای هر پرنده ای امکانش هست مخصوصا اگر از بچگی آن را بزرگ کنی و بهشون غذا بدی.

بلدرچین مینیاتوری با رنگ های اصلی
بلدرچین مینیاتوری با رنگ های اصلی

بالاخره با کلی جستجو بلدرچین مینیاتوری رو انتخاب کردم

بعد از چندین روز بالا و پایین زدن بالاخره بلدرچین مینیاتوری رو انتخاب کردم و دلیل اون هم همه موارد بالا بود. براتون بگم که:

  • این پرنده ها خیلی کوچیک هستن و در بزرگترین حالت دو یا سه تاشون توی دستتون جا میشه.
  • بسیار مظلوم و بی سروصدا هستن و به ندرت از خودشون صدا درمیارن که اون هم خیلی ملایم و دلپذیره.
  • در شرایط مناسب کثیف کاری خیلی کمی دارن.
  • تهیه غذای مناسب برای آنها خیلی ساده است.
  • زیبا هستن و با دیدنشون عاشقشون میشی.
  • قابلیت اهلی شدن رو هم دارن مخصوصا اگر از جوجگی بزرگشون کنی.
  • قیمت منطقی و شاید ارزونی هم دارن.
  • طول عمرشون هم طولانیه.
  • به خوبی تخم میذارن و برعکس بلدرچین معمولی روی تخم میشینه.

این روزها من، ریحان، حسنا و حتی خانومم از داشتن این پرنده های زیبا و کم دردسر خیلی خوشحالیم. البته برای فضای نگهداریشون هم یه خلاقیت های خوبی زدم که واقعا نگهداریشون رو مثل آب خوردن کرده، منتظر ادامه این سری باشین.

راستی شما چه پرنده ای رو با چه شرایطی توصیه میکنین؟

4.1/5 - (9 امتیاز)