گینورا(شب تاب یا ژینورا) گیاهی زیبا و آپارتمانیه که سرعت رشد زیادی داره و ساقه هاش آویزون میشه، به خاطر رنگ برگ هاش طرفداران زیادی داره چون رو برگ ها کرک هایی داره که بنفش رنگ هستن و با تغییر زاویه نور قسمت های مختلف گیاه بنفش به نظر میرسه به همین دلیل به انگلیسی بهش گیاه برگ مخملی بنفش رنگ هم گفته میشه. در ادامه مطلب میتونید هر چیزی که برای نگه داری از این گیاه در منزل نیاز دارید بخونید.

قلمه شب تاب

قلمه شب تاب

نور مورد نیاز گیاه شب تاب

به محیط روشن برای نگهداری احتیاج داره یعنی محیطی که حدود 6 ساعت روشنایی داشته باشه مثل پنجره ی جنوبی یا غربی تا بتونه خوش رنگ باقی بمونه اما نباید نور مستقیم بهش بتابه چون باعث سوختگی برگ ها میشه البته تابش نور ملایم صبح یا غروب به حفظ رنگ گیاه کمک میکنه. کمبود نور باعث میشه رنگ بنفشش رو از دست بده و گیاه رشد علفی پیدا کنه یعنی فاصله ی برگ ها از هم زیاد بشه.

شب تاب

شب تاب

آبیاری گیاه شب تاب

این عمل مهم ترین اصل در نگهداریشه و اگه به درستی انجام نشه ممکنه گیاهتون ضعیف یا بیمار بشه. شب تاب خاک همیشه خیس و غرقابی رو نمیپسنده و اگه مدت زیادی در این شرایط باشه میبینید که برگ ها از پایین حالت افتاده پیدا میکنن و کم کم دچار پوسیدگی میشه و از بین میره. بهترین زمان برای آبیاری وقتیه که سطح خاک رطوبتشو از دست داد، پس حتما دقت کنید تا زمانی که خاک مرطوبه گیاه به آب احتیاج نداره. خشکی کشیدن بیش از حد هم باعث شل شدن گیاه و سوختگی برگ ها میشه. گیاه رطوبت دوستیه اما در غبارپاشی بسیار محتاطانه عمل کنید چون باقی موندن آب روی برگ ها باعث ایجاد لک های قهوه ای و بیماری های قارچی میشه، موقع آبیاری رو برگ ها آب نپاشید و اسپری آب رو با فاصله دور و خیلی کم انجام بدید. استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدان روش بهتریه. یعنی شما یه ظرف رو پر از آب و سنگ میکنید و گلدونو روی سنگ قرار میدید. دقت کنید کف گلدون به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبته نه جذب آب! اگه گیاه از کف آب بکشه دچار پوسیدگی میشه اما اگه روی سنگ قرار داشته باشه اون آب تبخیر میشه و رطوبت رو در اختیارش میذاره.

دمای مورد نیاز گیاه شب تاب

دمای حدود 25-18 درجه بهترین دما برای نگهداریشه البته اگه هوا گرمتر هم بشه ایرادی نداره اما به آبیاریش باید دقت بیشتری داشته باشید تا دچار خشکی نشه. دمای کمتر از 15 درجه کم کم باعث میشه گیاه دچار پوسیدگی بشه و نباید دما از 10درجه کاهش پیدا کنه.

دمای مورد نیاز شب تاب

دمای مورد نیاز شب تاب

خاک مناسب گیاه شب تاب

هرچقدر خاکش سبکتر باشه و زهکش بهتری داشته باشه در نتیجه آب در اطراف ریشه باقی نمی مونه و گیاهمون از زرد شدن و پوسیدگی در امان می مونه همچنین میتونه رشد بهتری هم داشته باشه. استفاده از خاک برگ،شن،پیت ماس و پرلیت به سبک شدن خاک کمک میکنن و میتونید این ترکیبات رو با مقداری از خاک باغچه ترکیب کنید تا بستر مناسبی براش فراهم بشه.

کوددهی گیاه شب تاب

اگه مواد غذایی کافی دریافت نکنه برگ ها ریز باقی میمونن و نمیتونه رشد خوبی داشته باشه. از بهار تا پاییز ماهی یک بار با کود کامل مخصوص گیاهان زینتی تغذیه ش کنید.

کوددهی شب تاب

کوددهی شب تاب

تکثیر گیاه شب تاب

از طریق قلمه ی ساقه به راحتی تکثیر میشه. برای این کار کافیه قلمه ای به طول حدود 10سانتی متر تهیه کنید و در بستر سبک مثل پرلیت و پیت ماس قرار بدید و در دمای حدود 25 درجه نگهداری کنید. برای حفظ رطوبت و کمک به ریشه زنی روی گلدون رو با پلاستیک بپوشونید و خاک رو کمی مرطوب نگه دارید تا ریشه زنی اتفاق بیافته. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و از بین رفتن قلمه میشه.

نکته: قلمه رو از زیر یک گره(محل اتصال برگ به ساقه) تهیه کنید.

3/5 - (12 امتیاز)