آگلونما گیاهی آپارتمانی و بسیار متنوعه که برگ هاش طرح هایی به رنگ خاکستری، نقره ای، سبز روشن و حتی قرمز داره. علاوه بر زیبایی برگ ها، گیاه مقاومیه و برای افرادی که تجربه ی زیادی در نگهداری گل و گیاه ندارن مناسبه. در این مطلب شرایط نگهداری و پرورش این گیاه زیبا رو براتون توضیح میدم.

نکته: برگ های این گیاه خوراکی نیست و ممکنه در صورت خورده شدن مسمویت ایجاد کنه پس از دسترس کودکان دور نگهدارید.

آگلونما

آگلونما

نور مورد نیاز آگلونما

یکی از علت های محبوبیت این گیاه تحمل طیف گسترده ای از نوره و نیاز به نور زیاد و مستقیم نداره در نتیجه افراد با شرایط نوری مختلف می تونن این گیاهو تهیه کنن و از زیباییش لذت ببرن.

آگلونما از گزینه های پیشنهادی برای محیط های کم نوره. خودشو با نور کم وفق میده، البته آگلونمای قرمز به نور بیشتری نسبت به انواع دیگه احتیاج داره.

هرچقدر نور دریافتی گیاه بیشتر باشه قطعا رشد بهتری هم داره در نتیجه نزدیک پنجره شمالی مکان مناسبی برای نگهداریشه چون هم از روشنایی کافی برخورداره هم نور شدید و مستقیم نیست، چون نور مستقیم باعث ایجاد نقاط قهوه ای و سوختگی روی برگ ها میشه پس هیچ وقت گیاهتونو در فضای آزاد یا در معرض مستقیم نور آفتاب قرار ندید.

آبیاری آگلونما به چه صورت هست؟

این عمل مهم ترین اصل در نگهداریشه و اگه به درستی انجام نشه ممکنه گیاهتون ضعیف یا بیمار بشه. آگلونما خاک همیشه خیس و غرقابی رو نمیپسنده و اگه مدت زیادی در این شرایط باشه میبینید که برگ ها از پایین زرد میشن و گیاه حالت افتاده پیدا میکنن و کم کم رنگ پریده میشن و درنهایت دچار پوسیدگی میشه و از بین میره.

بهترین زمان برای آبیاری وقتیه که سطح خاک رطوبتشو از دست داد، پس حتما دقت کنید تا زمانی که خاک مرطوبه گیاه به آب احتیاج نداره.  خشکی کشیدن بیش از حد هم باعث شل شدن گیاه و سوختگی برگ ها میشه. گیاه رطوبت دوستیه اما در غبارپاشی بسیار محتاطانه عمل کنید چون باقی موندن آب روی برگ ها باعث ایجاد لک های قهوه ای و بیماری های قارچی میشه، موقع آبیاری رو برگ ها آب نپاشید و اسپری آب رو با فاصله دور انجام بدید.

آبیاری آگلونما

آبیاری آگلونما

 

دمای مورد نیاز آگلونما

درجه حرارت 30-18درجه براش مناسبه اما اگه دما از 15درجه کاهش پیدا کنه به گیاه صدمه وارد میشه. در هوای بسیار گرم هم قرارش ندید که شل و وارفته نشه.

خاک مناسب آگلونما

به خاکی سبک با زهکشی بالا احتیاج داره تا آب اطراف ریشه باقی نمونه چون همونطور که گفتیم به رطوبت خاک بسیار حساسه.

از تزکیبات سبک کننده ی خاک مثل پرلیت، پیت ماس، خاک برگ یا شن استفاده کنید.

این ترکیبات به تنهایی مواد غذایی کافی ندارن و باید با خاک باغچه ترکیب بشن.

آگلونما

خاک مناسب رشد آگلونما

خاک بعد از چندین بار آبیاری، مقداری از عناصر مفیدشو از دست میده و گیاه نمیتونه انرژی کافی دریافت کنه در نتیجه یا برگ ها ریز باقی میمونن یا رشد کافی نداره و نمیتونه برگ تولید کنه، برای رفع این مشکل هر سه یا چهار هفته یک بار با کودهای مخصوص گیاهان زینتی تغذیه ش کنید.

تکثیر آگلونما به چه صورت هست؟

این گیاه از اطراف پاجوش هایی تولید میکنه که باعث پر شدن گلدون میشه و میتونید موقع تعویض گلدون که بهتره در اوایل بهار صورت بگیره با تقسیم بوته و قرار دادن در گلدون جداگانه تکثیرش کنید.

یک روش دیگه هم استفاده از قلمه ی ساقه س که برای این کار کافیه قلمه ای که 5-3برگ داشته باشه رو تهیه کنید و مستقیم در بستری از پرلیت و پیت ماس قرار بدید و کمی مرطوب نگه دارید تا ریشه زنی اتفاق بیافته.

قلمه آگلونما

قلمه آگلونما

البته تو آب هم ریشه دار میشه اما ممکنه بعد از انتقال به خاک بهش شوک وارد بشه و قلمه مون از بین بره.

4/5 - (48 امتیاز)