سلام، حالتون چطوره؟ ایام شهادت اباعبدالله رو بهتون تسلیت میگم.

من تا به حال قیمه نذری نپخته بودم. راستش رو بخواید فکر میکردم خیلی سخت باشه و به همین دلیل سراغش نمی رفتم. این بار با همسر نیت کردیم با تعداد کم پلو و قیمه نذری بدیم. البته ما همیشه نذری هامون تعدادش کم هست. دعا کنید خدا توان نذری دادن های بزرگ رو بهمون بده. قیمه نذری هم اصلا سخت نبود. یعنی سختیش استرسی بود که برای مراحل کار میکشیدم که پخته، نپخته، جا افتاده، نیفتاده و این صحبتا.. وگرنه این روشی که من پختم، خورشت سخت و پر دردسری نبود.

طرز تهیه قیمه نذری

طرز تهیه قیمه نذری

خب برای این قیمه من در نظرم بود چیری جدود 20-30 تا نیم پرس تهیه کنم. اما بعد از اینکه این مقادیر رو پختم و توی ظرف ها ریختیم، متوجه شدم این مقادیر برای حدود 40 پرس کامل غذا کافیه.

مواد لازم برای قیمه نذری

  • گوشت بدون استخوان (من از گوشت گوسفندی استفاده کردم) 1/5 کیلو
  • لپه 600 گرم
  • پیاز 3 عدد
  • سیب زمینی 3 عدد
  • رب گوجه نیم کیلو
  • لیمو عمانی 10 عدد
  • پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری
  • نمک حدود 3 قاشق غذاخوری (حتما کم کم اضافه کنید و بچشید)
  • فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری سرخالی
  • زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
  • دارچین نصف قاشق غذاخوری
  • محلول زعفران دم کرده 3 قاشق غذا خوری

مراحل تهیه قیمه نذری

خب با بسم الله شروع میکنیم. لپه رو از شب قبل خیس میکنیم و تا فردا صبحش دو بار آبش رو عوض میکنیم.

فرداش صبح زود پیاز ها رو ریز خرد میکنیم و میریزیم توی قابلمه ای که قطرش 30 سانت هست (با این مقادیر، این قابلمه کاملا پر میشه ولی اندازه ش کافیه). مقداری روغن میریزیم روی پیاز ها و زردچوبه رو اضافه میکنیم و پیاز رو تفت میدیم.

کمی که رنگ پیاز شیشه ای شد گوشت هایی که به اندازه های 2 سانتی خرد کردیم رو اضافه میکنیم و بهش فلفل سیاه رو اضافه میکنیم. گوشت ها رو در روغن و پیاز تفت میدیم. اونقدری که رنگ گوشت تغییر کنه و کمی هم جمع بشه و خودش رو بگیره.

لپه های خیس خورده رو آبکش میکنیم تا آب اضافیش خارج بشه و به گوشت در حال تفت خوردن اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم.

3/4 قابلمه رو پر از آب میکنیم و در قابلمه رو میذاریم تا گوشت و لپه باهم بپزه.

بعد از حدود 2 ساعت میریم سراغش و تست میکنیم که گوشت و لپه 90 درصد پخته باشه، اگه نپخته بودن باز هم زمان میدیم تا روی حرارت ملایم آروم قل بزنه و بپزه.

من سیب زمینی ها رو هم در همین مرحله قبل از اینکه رب رو اضافه کنم در حد کم سرخ کردم و به خورشت اضافه کردم. در ادامه مطلب نکات رو در مورد سیب زمینی بخونید.

بعد از اینکه گوشت و لپه پخته بودن حدودا، رب رو در مقداری روغن تفت میدیم و بهش دارچین میزنیم و به خورشت اضافه میکنیم. نمک و پیاز داغ(نکات رو بخونید) رو هم در همین مرحله اضافه میکنیم.

مراحل تهیه قیمه نذری

مراحل تهیه قیمه نذری

حدود 10 عدد لیمو عمانی رو با چنگال سوراخ سوراخ میکنیم و به خورشت اضافه میکنیم. میتونید به جای لیموی کامل از پرک لیمو استفاده کنید که طعم و ترشی بیشتری داره. البته لیمو عمانی با پوست یه عطر خاصی به خورشت میده و یه تلخی خاصی که خیلی ها عاشقشن و خیلی ها هم دوستش ندارن. دقیقا مثل من و مرتضی که من دوست ندارم و مرتضی عاشقشه ?

اضافه کردن زعفران سلیقه ای هست اما اگه اضافه کنید عطر خوبی به خورشتتون میده.

حالا دوباره در قابلمه رو میذاریم و اجازه میدیم باز هم یک ساعتی آروم قل بزنه. شاید به زمان کمی بیشتری برای جا افتادن احتیاج داشته باشه.

نهایتا هم لیمو عمانی ها رو کمی فشار دادم تا ترشی شون وارد خورشت بشه. بعد هم روی برنج هایی که ریخته بودم توی ظروف یکبار مصرف خورشت رو ریختیم و روشون هم یه دونه قاشق گذاشتیم و در ظرف ها رو بستیم.

قیمه نذری

قیمه نذری

نکات مهم پخت قیمه نذری

سعی کنید آب زیادی توی خورشتتون نریزید به جاش با حرارت ملایم کار کنید که خوب جا بی افته. هر جا هم که حس کردی آب خورشتتون خیلی کمه حتما از آب جوش استفاده کنید. آب سرد از کیفیت خورشتتون کم میکنه.

در مورد سیب زمینی ها میدونید که سیب زمینی سرخ شده رو روی خورشت قیمه میریزن موقع سرو کردن. اما از اونجا که سیب زمینی سرخ کرده بعد از زمان کوتاهی بیات میشه، من سیب زمینی رو توی خورشت ریختم و از نتیجه ش هم راضی بودم. هم به لعاب دار بودن خورشت کمک کرد و هم اینکه مشکل بیات شدگی براش پیش نمیاد. شما میتونید به صلاح دید خودتون این مرحله رو تغییر بدید.

در مورد پیاز و پیاز داغ، هر دوی این موارد خوبه که توی قیمه استفاده بشن. پیاز تازه برای تفت دادن و پخته شدن با گوشت. پیاز داغ به معنی پیازی که کاملا سرخ شده و قهوه ای رنگ هست، طعم ویژه ای به خورشت قیمه میده که بهتره اضافه بشه. البته اگه حذف بشه هم مشکلی برای خورشتتون پیش نمیاد.

 

 

 

3.9/5 - (19 امتیاز)