مسقطی جز دسرهای اصیل ایرانیه و در طعم های مختلفی درست میشه. من در این مطلب طرز تهیه مسقطی با شیر رو براتون گذاشتم که خودم خیلی طرفدارشم و به نظرم یه سرو گردن بالاتر از بقیه مسقطی هاست چه مزه اش و چه بافتش، درست کردنشم اصلا سخت نیست و فقط باید کمی حوصله هم زدنشو داشته باشین … امیدوارم این مسقطی رو درست کنین و از طعمش هم لذت ببرین….

مسقطی شیر

مسقطی شیر

مواد لازم برای تهیه مسقطی شیر

  • 3 پیمانه شیر
  • 1 پیمانه آب
  • 1/2 پیمانه گلاب
  • 100 گرم نشاسته
  • 1 پیمانه شکر
  • 50 گرم کره
  • مغز هل (مغز هل تقریبا 10 عدد هل کافیه)
مواد لازم برای تهیه مسقطی شیر

مواد لازم برای تهیه مسقطی شیر

مراحل تهیه مسقطی شیر

ابتدا داخل یک کاسه آب و نشاسته رو خوب با هم مخلوط میکنیم.

مخلوط کردن آب و نشاسته

مخلوط کردن آب و نشاسته

حالا 2 پیمونه از کل شیر و شکر رو داخل یه قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار میدیم و مخلوط رو هم میزنیم تا شکر کاملا حل بشه بعد آب و نشاسته رو از یه صافی رد میکنیم و کم کم داخل شیر میریزیم و مواد رو سریع هم میزنیم.

رد کردن نشاسته از صافی

رد کردن نشاسته از صافی

چون شیر داغه و نشاسته فوری خودشو میگیره بنابراین باید مخلوط رو سریع و به صورت یکنواخت هم بزنیم و بهتره این کارو با یه همزن دستی انجام بدیم چون بهتر از قاشق مخلوط رو یکنواخت میکنه.

غلیظ شدن مواد

غلیظ شدن مواد

حالا مغز حدود 10 عدد هل که از قبل از غلافش دراورده بودیم رو داخل مسقطی ریخته و کره هم اضافه میکنیم و باز خوب با یه همزن دستی مواد رو هم میزنیم تا گوله نشه. میتونین از هل ساییده شده یا پودر هل هم استفاده کنین ولی به نظر من استفاده از مغز هل خیلی مسقطی رو خوشمزه تر میکنه.

اضافه کردن کره و هل

اضافه کردن کره و هل

در این مرحله 1 پیمونه باقی مانده شیر و گلاب رو اضافه میکنیم چون درسته که مسقطی فرم گرفته ولی نشاسته هنوز خامه و باید از خامی دربیاد.

اضافه کردن شیر

اضافه کردن شیر

حالا مدام مسقطی رو هم میزنیم تا نشاسته بپزه و مسقطی هم فرم بگیره این کار رو تا جایی ادامه میدیم که وقتی با یه چنگال روی مخلوط بکشیم جای پره هاش بمونه در اینصورت مسقطی ما حاضره.

ماندن رد چنگال

ماندن رد چنگال

داخل ظرفی که ترجیحا بهتره مستطیل باشه رو چرب میکنیم. در صورتی که ظرف مستطیل باشه برش مسقطی ها به شکل لوزی راحت تره. حالا مسقطی رو داخلش میریزیم. حجم ظرف باید مقداری باشه که عمق موادی که داخلش میریزیم تقریبا 2 سانت بشه.

ریختن مواد در ظرف

ریختن مواد در ظرف

ظرف رو داخل یخچال میذاریم تا مسقطی خودش رو بگیره و سفت بشه بعد از 2 ساعت ظرف رو درش میاریم و مانند تصویر برش میدیم.

برش دادن مسقطی

برش دادن مسقطی

حالا لوز های مسقطی رو داخل ظرف میچینیم و به دلخواه تزیین میکنیم … نوش جان

مسقطی شیر

مسقطی شیر

 

3.9/5 - (194 امتیاز)