گراتن یه غذای خوشمزه است که از کشور فرانسه منشا گرفته و معمولا در ظروفی با دهنه کوتاه داخل فر تهیه میشه و یکی از رکن های اصلیش هم پنیر رنده شده است. این غذا انواع مختلفی داره و میتونه با هر ماده غذایی درست بشه در این مطلب براتون طرز تهیه یه گراتن خوش طعم با مرغ و کذو رو میذارم که با توجه به ذائقه ما ایرانیا داخلش از پیاز داغ هم استفاده کردم که طعمش رو محشر میکنه.

گراتن مرغ و کدو

گراتن مرغ و کدو

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و کدو

  • 1 عدد سینه مرغ
  • 3 عدد کذو
  • 4 قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • 1 قاشق مربا خوری سیر رنده شده
  • 2 عدد سیب زمینی
  • 1 عدد فلفل دلمه ای
  • 1 لیوان شیر
  • 1 قاشق غذاخوری آرد گندم
  • 30 گرم کره
  • پنیر پارمزان 2 الی 3 قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • 1 قاشق چایخوری پودر آویشن
  • 1 قاشق چایخوری پودر پاپریکا
  • نمک فلفل و زرچوبه به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و کدو

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و کدو

مراحل تهیه گراتن مرغ و کدو

برای تهیه این گراتن خوشمزه ابتدا باید بذاریم تا سیب زمینی ها داخل یه قابلمه با آب بپزن و  بعد باید مرغمون رو بپزیم پس به تکه های ریز خوردش کرده و همراه فلفل دلمه ای خورد کرده، نصفی از کل مقدار سیر، نمک، فلفل، زرچوبه، آویشن، پاپریکا و کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و موادو رو با هم تفت میدیم تا رنگ مرغ برگرده و بعد در ماهیتابه رو میذاریم و احازه میدیم تا مرغ با حرارت ملایم بپزه. احتیاجی به اضافه کردن آب نیست چون مرغ ریز خورد شده و زود میپزه.

تفت دادن مواد

تفت دادن مواد

تا مرغ در حال پختنه پوست کدوهارو هم میکنیم و مثل تصویر میبریمشون و بعد به دو طرفشون کمی نمک زده و داخل یه ماهیتابه که روغن توش ریختیم و روغن هم داغ شده هر دوطرفشون رو سرخ میکنیم تا علاوه بر طلایی شدن بپزن و نرم بشن.

سرخ کردن کدو

سرخ کردن کدو

بعد از مدت کمی مرغ آب میندازه و میپزه پس در ماهیتابه رو برمیداریم تا آب مرغ هم تبخیر بشه، حالا مرغمون حاضره.

پختن مرغ

پختن مرغ

بعد از پختن مرغ و سرخ شدن کدو سس گراتن رو تهیه میکنیم، به این صورت که کره رو به همراه نصف باقیمانده سیر داخل یه قابلمه کوچک ریخته و اجازه میدیم تا کره با حرارت ملایم آب شده و کمی مزه سیر رو بگیره، احتیاجی به سرخ شدن سیر نیست. حالا آردی که داشتیم رو هم اضافه کره و خوب با کره مخلوطش میکینم.

اضافه کردن آرد

اضافه کردن آرد

وقتی آرد کاملا با کره مخلوط شد حدود نصفی از کل مقدار شیر رو کم کم اضافه کرده و با یک همزن دستی مدام و سریع هم میزنیم تا آرد به خوبی با شیر مخلوط شده و یکنواخت بشه.

اضافه کردن مرحله ای شیر

اضافه کردن مرحله ای شیر

حالا مابقی شیر رو هم اضافه میکنیم و سس رو به صورت مداوم هم میزنیم و اجازه میدیم تا شیر داغ شده و سس قوام بیاد بعد نوبت به اضافه کردن پنیر پارمزان رنده شده میرسه. چون پنیر شوره احتیاجی به اضافه کردن نمک نیست.

اضافه کزدن پنیر پارمزان

اضافه کزدن پنیر پارمزان

باز سس رو هم میزنیم تا پنیر آب شده و سس هم مثل تصویر غلیظ بشه و قوام بیاد، حالا سسمون هم حاضره.

قوام آمدن سس

قوام آمدن سس

حالا همه مواد گراتن حاضرن و سیب زمینی ها هم که پختن فقط مونده چیدن مواد داخل ظرف مخصوص، پس ابتدا کف ظرف نشکن رو با روغن خوب چرب میکنیم و بعد سیب زمینی های پخته ای که پوست کندیم و حلقه ای بریدیم رو هم مثل تصویر داخل ظرف میچینیم به طوری که فضای خالی نمونه. در صورت تمایل کمی نمک روی سیب زمینی ها بپاشین تا گراتن خیلی کم نمک نشه.

چیدن سیب زمینی پخته

چیدن سیب زمینی پخته

حالا مراحل رو بر طبق شماره گذاری تصویر زیر ادامه میدیم به این ترتیب که ابتدا پیاز داغ رو روی سیب زمینی ها پخش میکنیم، بعد نوبت اضافه کردن ذو سوم از کل سس سفیده که باید به صورت یکنواخت روی مواد پخش بشه، حالا کدوهای سرخ شده رو میچنیم، بعد مخلوط مرغ و فلفل دلمه ای پخته و بعد مابقی سس سفید و در آخرین مرحله هم سطح مواد رو کاملا با پنیر پیتزا میپوشونیم. حالا ظرف گراتن رو برای مدت نیم ساعت الی سه ربع داخل فری که از 10 دقیقه قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم شده میذاریم تا مزه مواد به خورد هم بره و پنیر هم آب بشه. بعد از گذشت این مدت گریل رو برای مدت 5 الی 10 دقیقه روشن میکنیم تا پنیر آب شده ی روی گراتن هم طلایی بشه.

چیدن مرحله ای مواد

چیدن مرحله ای مواد

حالا گراتن خوشمزه ما حاضره … نوش جان

گراتن مرغ و کدو

گراتن مرغ و کدو

4.2/5 - (11 امتیاز)