یک کیک خوشمزه و خوش عطر می تونه یک هدیه خیلی جذاب باشه که از طرف ما به اعضای خوانوادمون تقدیم میشه و لذت ما رو از دور هم بودن دوچندان میکنه. یکی از بهترین کیک های طعم داری که من به شدت بهش علاقه مندم و میتونه انتخاب اول من باشه به عنوان یک کیک خوش بافت میوه ای همین کیک سیب و گردو با گلیز گردو هست. گلیز همون شهد غلیظی هست که میتونه  از شکر و آب یا بسیاری از ترکیب های دیگه ای که حالت سس مانند و روانی دارند درست شده باشه و ما میتونیم طعم دارش کنیم. حالا که فصل سیب های ترد و خوشمزه هست میتونیم دست به کار بشیم و از لذت پختن این کیک خوش طعم غافل نشیم. در ادامه با من همراه باشین.

کیک سیب و گردو با گلیز گردویی

کیک سیب و گردو با گلیز گردویی

مواد لازم برای تهیه کیک سیب و گردو

  • شکر دانه ریز 3/4 پیمانه
  • آرد 2 پیمانه
  • روغن مایع 3/4 پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • مغز گردوی ریز شده 1/3 پیمانه
  • بکینگ پودر 1 و نیم قاشق مربا خوری
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری
  • سیب رنده شده 2 پیمانه

برای گلیز گردویی:

  • شکر 100 گرم
  • آب 1/2 پیمانه
  • کره 50 گرم
  • گردوی نگینی خرد شده 1 پیمانه

مراحل تهیه کیک سیب و گردو با گلیز گردویی

طبق روال تهیه همه کیک هایی که درست میکنیم ابتدا مواد خشکمون یعنی آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط می کنیم و دو تا سه بار از الک رد می کنیم. سپس قالب رو کاغذ روغنی میندازیم و دیواره هاش رو با اندکی روغن چرب می کنیم. فر رو روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. حالا برای ابتدای کار تخم مرغ ها رو داخل یک طرف مناسب میشکنیم و شکر رو کم کم و به تدریج بهشون اضافه می کنیم.

اضافه کردن تدریجی شکر به تخمم مرغ ها

اضافه کردن تدریجی شکر به تخم مرغ ها

بعد از اینکه دونه های شکر در تخم مرغ ها حل شد و صدای زبریشون شنیده نمیشد وانیل رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن وانیل به مخلوط تخم مرغ و شکر

اضافه کردن وانیل به مخلوط تخم مرغ و شکر

همزدن شکر رو به اندازه ای ادامه میدیم که مخلطومون حجم محسوسی پیدا کنه و رنگش کرم رنگ بشه. حالا نوبت اضافه کردن روغن هست. روغن رو اضافه  میکنیم و در حد مخلوط شدن مواد رو با هم هم میزنیم.

افزودن روغن مایع به مخلوط تخم مرغ و شکر

افزودن روغن مایع به مخلوط تخم مرغ و شکر

سپس آرد رو در دو تا سه مرحله اضافه می کنیم و با دور کند همزن و در حد اینکه آرد کاملا به خورد مخلوطمون بره با هم مخلوطشون می کنیم.

الک کردن آرد روی مایه کیک

الک کردن آرد روی مایه کیک

و بعد سیب های رنده شده که حتماً با دنده درشت باید اون رو رنده کنین به مخلوط کیکمون اضافه می کنیم و با کمک لیسک مواد رو با هم فولد میکنیم. سیب های رنده شده بلافاصله در تماس با هوا تغییر رنگ میدن و تیره میشن. نگران نباشین و کار رو ادامه بدین.

اضافه کردن سیب های رنده شده

اضافه کردن سیب های رنده شده

مرحله بعدی اضافه کردن گردوی خرد شده هست. من اون ها رو خیلی ریز نکردم چون دلم میخواد موقع میل کردن زیر دندن حسشون کنم ولی شما اگر دوست داشتین میتونی اون رو حسابی ریز کنین و بعد به مخلوط اضافه کنین.

اضافه کردن گردو خرد شده به بقیه مواد

اضافه کردن گردو خرد شده به بقیه مواد

حالا مخلوط کیک آماده شده رو داخل قالب می ریزیم و داخل فر قرار میدیم تا با دمای 180 درجه سانتیگراد برای 45 دقیقه و تا زمانی که تیستر تمیز بیرون بیاد بپزه.

ریختن مایه کیک داخل قالب

ریختن مایه کیک داخل قالب

طرز تهیه گلیز گردو

بعد از پخت کیک رو خارج کرده و روی توری خنک کننده قرار میدیم تا سرد بشه. تو فاصله ای که کیک داره سرد میشه گلیز رو آماده میکنیم به این صورت که شکر و آب رو داخل یک شیر جوش میریزیم و اجازه میدیم تا به جوش بیاد. حدوداً 5 دقیقه که جوشید و کمی قوام گرفت، کره رو اضافه میکنیم و بعد آب شدن کره گردو رو اضافه می کنیم. اجازه میدیم چند جوش بزنه و بعد حرارت رو خاموش می کنیم.

آماده کردن گلیز گردویی

آماده کردن گلیز گردویی

کیک رو مجدداً داخل قالب قرار میدیم و روی سطحش رو با کمک یک سیخ چوبی سوراخ های عمیق ایجاد می کنیم.

سوراخ کردن سطح کیک با سیخ چوبی

سوراخ کردن سطح کیک با سیخ چوبی

گلیز داغ رو بلافاصله روی کیک خنک شده که روی اون رو با یک سیخ چوبی سوراخ سوراخ کردیم می ریزیم.

ریختن گلیز گردویی داغ روی کیک خنک شده

ریختن گلیز گردویی داغ روی کیک خنک شده

حالا دوباره کیک رو داخل فر قرار میدیم و اینبار گریل رو روشن می کنیم و برای 5 دقیقه اجازه میدیم تا روی اون کاراملی رنگ بشه و رنگ زیباتری بگیره.

یکنواخت کردن گلیز روی کیک و گریل کردن کیک

یکنواخت کردن گلیز روی کیک و گریل کردن کیک

بعد از این مرحله کیک رو خارج می کنیم و مجدداً اجازه میدیم تا حرارتش بیفته و سپس روی ظرف مورد نظرمون قرارش میدیم و سرو میکنیم.

کیک سب و گردو

کیک سب و گردو با گلیز گردویی

4.1/5 - (177 امتیاز)