قراره امروز با هم یک کیک پاییزی و خوشمزه رو امتحان کنیم که مبداً اون کشور روسیه هست. نکته جالبی که در تهیه این کیک قابل توجه هست اینه که در تهیه اون از روغن یا کره استفاده نمیشه و این برای دوستانی که شیرینی دوست دارند اما به خاطر کالری و یا منع مصرف چربی خیلی نمیتونن سراغ مصرف شیرینی جات برن گزینه مناسبی هست، این کیک حتی با با اینکه برای پف دهی از بکینگ پودر هم در اون استفاده نمیشه بافت مناسب و خوش طعمی پیدا میکنه. به شرط اینکه مراحل رو به دقت انجام بدیم. در اینصورت یک کیک سیب خوش بافت و لایه ای خواهیم داشت که میتونه بعد از ظهرهای پائیزیمون رو همراه با یک فنجان چای، دل چسب کنه. در ادامه با طرز تهیه کیک سیب شارلوتکا در خدمت شما هستم.

کیک شارلوتکا

کیک شارلوتکا سیب

مواد لازم برای تهیه کیک سیب شارلوتکا

  • سیب سبز 3-4 عدد
  • آب لیمو ترش تازه 1 قاشق سوپخوری
  • شکر نرم و دانه ریز 3/4 پیمانه
  • آرد نول یا همه کاره 3/4 پیمانه
  • پودر دارچین 1/4 قاشق چایخوری
  • پودر جوز هندی 1/4 قاشق چایخوری
  • نمک 1 پینچ
  • تخم مرغ درشت 3 عدد
  • پودر قند مقداری برای تزئین
  • روغن کمی برای چرب کردن قالب

مراحل تهیه کیک سیب شارلوتکا

برای تهیه این کیک به یک قالب با سایزی بین 20 تا حداکثر 22 سانتی متری نیاز داریم که باید اون رو کاغذ روغنی بندازیم و با یک برس آشپزی که به مقدار کمی روغن آغشته اش کردیم، قالب رو کاملاً چرب می کنیم. نمک و آرد رو با هم مخلوط می کنیم و 2 تا 3 بار از الک رد می کنیم و فر رو روشن و روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم. سپس کار رو شروع می کنیم و سیب های رو پوست میگیریم و هر کدوم رو از عرض برش میدیم، به صورتی که هر کدام از برش های سیب به ضخمامت 2 تا 3 میلی متر باشه. مرکز سیب ها رو با کمک یک کاتر کوچکتر دایره شکل و یا یک ماسوره خارج می کنیم.

برش دادن سیب ار عرض و خارج کردن مرکز

برش دادن سیب ار عرض و خارج کردن مرکز

سیب های حلقه شده رو داخل یک کاسه می ریزیم و 2 قاشق از شکر رو روی سیب ها می پاشیم.

اضافه کردن شکر به سیب های اسلایس شده

اضافه کردن شکر به سیب های اسلایس شده

سپس آبلیموی تازه که 2 قاشق سوپخوری بود رو روی سیب ها و شکر می ریزیم و سیب ها رو زیر رو رو می کنیم تا به خوبی با آبلیمو و شکر مخلوط بشن. اجازه میدیم سیب ها همراه با شکر و آبلیمو 15 دقیقه مزه دار بشن.

اضافه کردن آبلیمو ترش تازه به سیب های اسلایس شده

اضافه کردن آبلیمو ترش تازه به سیب های اسلایس شده

تو این فاصله 1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین و 1/4 پودر چایخوری پودر جوز هندی رو به مخلوط آردیمون اضافه می کنیم و خیلی خوب باهمدیگه فولد می کنیم. میتونیم برای یکدست شدنش و اطمینان بیشتر اون ها رو مجدداً از الک رد کنیم.

اضافه کردن پودر جوز هندی به آرد

اضافه کردن پودر جوز هندی و پودر دارچین به آرد

مرحله بعدی شکستن تخم مرغ ها در یک ظرف مناسب هست! تخم مرغ ها رو با همزن برقی برای حدوداً 2 دقیقه می زنیم تا از حالت لختی در بیاد و کمی حجم بگیره. حالا شکر نرم و دانه ریز رو به صورت تدریجی و وقتی همزنمون روشن هست به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. همونطور که در مقدمه توضیح دادم توی این کیک از بکینگ پودر استفاده نمیشه و پف کیک ما به حجیم شدن تخم مرغ ها بر میگرده پس دقت کنین و با صبر و حوصله این مرحله رو انجام بدین.

افزودن شکر نرم و دانه ریز به تخم مرغ های هم زده

افزودن شکر نرم و دانه ریز به تخم مرغ های هم زده

همزدنمون رو اونقدر ادامه میدیم تا مخلوط شکر و تخم مرغ دو برابر بشه و رنگ مخلمون کاملاً روشن بشه. همزدن رو 5-7 دقیقه بسته به نوع سرعت همزنتون ادامه بدین. مرحله بعدی اضافه کردن مخلوط آردیمون هست که این کار رو طی دو تا سه مرحله انجام میدیم و هر بار با کمک لیسک ارد رو به خورد مخلوط تخم مرغی میدیم و به آرومی آرد رو فولد می کنیم تا خمیر یکدستی به دست بیاد.

فولد کردن آرد با مخلوط تخم مرغ و شکر حجم گرفته

فولد کردن آرد با مخلوط تخم مرغ و شکر حجم گرفته

حالا سیب های مزه دار شده رو یک لایه کف قالب می چنیم.

چیدن یک لایه از سیب های مزه دار شده کف قالب

چیدن یک لایه از سیب های مزه دار شده کف قالب

و بعد 1/3 از خمیر رو روی سیب ها بریزین و با پالت پخشش کنین و مجدداً یک لایه سیب و بعد خمیر و همین طور مراحل رو ادامه بدین تا مواد تموم بشن.

ریختن یک لایه خمیر روی سیب ها و تکرار مراحل

ریختن یک لایه خمیر روی سیب ها و تکرار مراحل

حالا قالبمون رو داخل فری که از قبل گرمش کردیم قرار میدیم و و حدوداً 1 ساعت زمان میدیم تا کیک بپزه و روی کیک حالت کرانچی و به رنگ طلایی در بیاد. البته مثل همیشه شما بسته به فر خودتون کیک رو بعد از 40 دقیقه تست کنین و در صورت تمیز دراومدن خلال چوبی به پخت کیک خاتمه بدین.

بعد از پخت 10 دقیقه صبر کنین تا کیک خنک بشه و بعد از قالب خارجش کنین و روی توری خنک کننده کیک قرارش بدین تا سرد بشه و بعد روی اون رو پودر قند بپاشین.

پاشیدن پودر قند روی کیک خنک شده

پاشیدن پودر قند روی کیک خنک شده

کیکمون آماده سرو کردن هست. اون رو به اندازه دلخواه برش بزنین ( این کیک به اندازه هر نفر سرو بین 8 تا 10 برش است) و سرو کنین. این کیک به دلیل بافت نرم و وجود سیب های نرم و مزه دار شده داخلش می تونه به عنوان دسر هم استفاده بشه و همونقدر دلچسب و جذاب باشه. نوش جان :)

کیک شارلوتکت سیب

کیک سیب شارلوتکا

4.3/5 - (9 امتیاز)