کیک های پنیری یا چیز کیک های یکی از معروفترین دسر های دنیا هستند که طرفدار های خیلی زیادی دارند. تهیه چیز کیک ها به دو روش هست به این معنی که یکی باید در فر تهیه بشه و روش دیگه در یخچال که به چیز کیک های یخچالی معروف هستند. در روش اول، بعد از درست کردن کراست باید مخلوط فیلینگ روی کراست بریزیم و برای مدت زمان مشخصی داخل فر قرار بدیم تا پخته بشه ولی در روش دوم، فیلینگ های مختلف رو با اضافه کردن ژلاتین منسجم میکنیم و بعد از قرار دادن در یخچال، آماده سرو میکنیم. برای علاقه مندان به کیک های پنیری هر دو دسته محبوب هستند ولی ممکنه بعضی این نوع رو به نوع دیگه ترجیح بدن. مثلا من چیز کیک های گرم برای رو در ارجحیت قرار میدم با اینکه به ظاهر کمی سخت تر به نظر میرسه ولی ارزش تهیه اش رو داره. در ادامه این مطلب طرز تهیه چیزکیک کلاسیک رو با هم تجربه می کنیم.

چیز کیک کلاسیک

چیز کیک کلاسیک

 

مواد لازم برای تهیه چیز کیک کلاسیک:

  • بیسکوئیت دایجستو 250 گرم
  • کره 120 گرم
  • پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
  • پنیر خامه ای 440 گرم
  • شکر 1 و 1/4 پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • ماست خامه ای 1 پیمانه
  • نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
  • رنده پوست لیمو یا پرتقال 1 قاشق مرباخوری
  • وانیل 1 قاشق چایخوری

مراحل تهیه چیز کیک کلاسیک

برای شروع ابتدا فر رو روشن می کنیم و روی 170 درجه سانتگراد تنظیم می کنیم. مثل روال همیشگی تهیه چیزکیک ها بیسکوئیت رو با غذاساز کاملاً پودر می کنیم یا بیسکوئیت ها رو داخل یک زیپ کیپ می ریزیم و با وردنه اونقدر اون رو می کوبیم تا کاملاً به صورت پودر یکدست در بیاد. حالا کره رو که روی حرارت ملایم گاز و یا با کمک مایکروفر ذوبش کردیم رو به بیسکوئیت های پودر شده اضافه می کنیم و خیلی خوب با هم مخلوطشون می کنیم تا به صورت خمیری در بیاد.

افزودن کره ذوب شده به مخلوط بسکوئیت و پ.در دارچین

افزودن کره ذوب شده به مخلوط بسکوئیت و پودر دارچین

یک قاشق مرباخوری پودر دارچین رو به مخلوط اضافه می کنیم.

اضافه کردن پودر دارچین به پودر بیسکوئیت

اضافه کردن پودر دارچین به پودر بیسکوئیت

حالا مخلوط کره و بیسکوئیت رو داخل قالب می ریزیم.

ریختن مخلوط پودر بیسکوئیت و کره داخل قالب مورد نظر

ریختن مخلوط پودر بیسکوئیت و کره داخل قالب مورد نظر

 

و بعد با کمک انتهای یک لیوان یا با پشت قاشق خمیر بیسکوئیتی رو کاملاً به کف قالب پرس می کنیم. برای تهیه چیز کیک سعی کنین حتماً از قالب کمربندی استفاده کنید. قالب رو برای 5 دقیقه داخل فریزر و یا 20 دقیه داخل یخچال قرار میدیم.

فیکس کردن کراست کف قالب

فیکس کردن کراست کف قالب

مرحله بعدی آماده کردن فیلینگ یا مخلوط میانی چیزکیک هست به این صورت که پنیر خامه ای که بهتره از پنیر ماسکاپونه یا لبنه که نمک خیلی کمی دارن استفاده بشه. پنیر خامه ای رو با همزن می زنیم تا کاملاً یکدست بشه.

هم زدن پنیر خامه ای با کمک مزن

هم زدن پنیر خامه ای با کمک همزن

توی مرحله بعد باید تخم مرغ ها رو یکی یکی به پنیر خامه ای اضافه کنیم و هر بار به مدت حدوداً 1 دقیقه به هم بزنیم تا مخلوطمون کاملاً یکدست بشه و یک مقدار حجم بگیره.

اضافه کردن تخم مرغ ها

اضافه کردن تخم مرغ ها

سپس وانیل رو به مخلوط پنیر و تخم مرغ ها ضافه می کنیم.

اضافه کردن وانیل

اضافه کردن وانیل

و بعد شکر رو در دو تا سه مرحله اضافه می کنیم و با مخلوط کردنمون رو همراه با همزن برقی ادامه میدیم.

اضافه کردن تدریجی شکر

اضافه کردن تدریجی شکر

حالا نوبت اضافه کردن ماست میرسه. همونطور که در مواد لازم اشاره کردم ماست باید کاملاً غلیظ و خامه ای و شیرین باشه. ماست رو اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن با مواد هم میزنیم.

اضافه کردن ماست چکیده

حالا نوبت اضافه کردن رنده پوست پرتقال یا لیمو میرسه. گرچه با اضافه کردن وانیل نگرانی بابت بوی تخم مرغ مرغ وجود نخواهد داشت ولی عطر رنده پوست پرتقال یا لیمو چیزکیک رو فوق العاده میکنه و حتماً بهتون پیشنهاد میکنم!

افزودن رنده پوست پرتقال

افزودن رنده پوست پرتقال

و در پایان دو قاشق نشاسته ذرت رو روی مخلوط الک میکنیم و همه مواد رو به خوبی با هم فولد می کنیم.

اضافه کردن نشاسته ذرت

اضافه کردن نشاسته ذرت

قالب رو به همراه کراست از یخچال خارج کرده و دور تا دورش رو با فویل آلمینیومی می پوشونیم و سپس داخل یک سینی لبه دار و یا قالب بزرگتر از خودش قرار می دیم و مقداری آب رو به صورتی که تا نیمه خارجی قالب محتوی چیزکیک رو بپوشونه.آب رو داخل قالب یا سینی بیرونی می ریزیم تا موقع پخت چیز کیک محیط فر مرطوب باشه و سطح چیز کیک خشک نشه و ترک نخوره.

فویل پیچ کردن قالب و قرار دادن در سینی محتوی آب

فویل پیچ کردن قالب و قرار دادن در سینی محتوی آب

حالا فیلینگ رو روی کراست می ریزیم و بعد قالب رو داخل فر قرار می دیم. اگر فویل آلومینیوم رو خیلی خوب دور قالب پیچیده باشین نگرانی بابت خیس شدن کراستتون در زمان پخت نخواهید داشت.

ریختن فیلینک روی کراست

ریختن فیلینک روی کراست

پخت چیز کیک در فر

مدت پخت چیزی حدود 1 ساعت و نیم تا 2 ساعت هست که بنا به نوع فر فرق می کنه، پخت چیز کیک زمانی تکمیل میشه که سطح چیز کیک کاملاً زرد رنگ بشه. من در پایان پخت برای چند ثانیه گریل رو هم روشن می کنم تا روی پنیر کمی برشته بشه اما فقط و فقط برای چند ثانیه چون خیلی سریع میسوزه. بعد از پایان پخت و خاموش کردن فر، چیز کیک رو از سینی محتوی آب خارج کنین و بعد در فر رو باز بذارین و اجازه بدین تا چیز کیک در همون دما باقی بمونه تا یکساعت و زمانی که با همون دما خنک بشه.

آاماده شدن چیز کیک و طلایی شدن سطح فیلینگ

آماده شدن چیز کیک و طلایی شدن سطح فیلینگ

بعد از خنک شدن چیز کیک، کمربند قالب رو به آرومی باز می کنیم و بعد چیز کیک رو برای یک شب تا صبح داخل یخچال قرار میدیم و بعد می تونیم سرو کنیم. این چیز کیک خوش طعم رو میتونیم با انواع سس های میوه ای و یا شکلاتی سرو کنیم گرچه خودش به تنهایی هم بسی خوش طعمه. برای برش های تمیز و شیک این دسر بهتر از چاقوی تیز که کمی گرم باشه استفاده کنیم. ان شاءالله از تهیه این دسر لذت کافی رو ببرین.

چیز کیک کلاسیک 1

چیز کیک کلاسیک

4.2/5 - (46 امتیاز)