پیتزا از اون دسته غذاهایی هست که با وارد شدنش به سفره ما ایرونی ها خیلی زود خودش رو توی دل خیلی هامون باز کرد و برای یکبار هم شده وسوسه چشیدن و امتحان کردن این فست فود پنیری رو به ما داده! برای درست کردن این غذای ایتالیایی الاصل  که ما نیاز به فر و در موارد حرفه ای و سنتی به تنور داریم. اما ممکنه گاهی دسترسی به فر نداشته باشیم و اتفاقاً دلمون هوس پیتزا کرده باشه، فقط کافیه یک شعله ملایم گاز داشته باشیم چون خیلی راحت می تونیم توی خونه یک پیتزای بدون فر رو به کمک یک ماهیتابه درست کنیم. در ادامه با طرز تهیه پیتزا خانگی بدون فر در خدمتت شما خوهیم بود.

پیتزا بدون فر

پیتزا بدون فر

مواد لازم برای تهیه پیتزای بدون فر

  • سوسیس، کالباس، پپرونی، مرغ یا گوشت پخته شده 300 گرم
  • قارج 1 پیمانه
  • فلفل دلمه ای یک چهارم 1 عدد
  • پنیر موزارلا یا پیتزا 1/5 پیمانه
  • آبلیمو ترش تازه 2 قاشق چایخوری
  • خمیر پیتزا آماده 1 عدد
  • سس گوجه فرنگی 3 قاشق سوپخوری
  • ذرت پخته شده، زیتون یا گوجه فرنگی گیلاسی به میزان لازم

مراحل تهیه پیتزای بدون فر

برای شروع ابتدا، مواد اولیه رو باید برش بزنیم. همونطور که در مواد اولیه ذکر کردم، برای پیتزای مورد علاقمون با توجه به خواسته و سلیقه خودمون میتونیم از سوسیس، کالباس یا حتی مرغ یا گوشت استفاده کنیم. برای تهیه این پیتزا من از پپرونی استفاده کردم که کمی تند مزه است. اون ها رو به صورت ورقه ای خرد کردم و بعد قارچ رو هم با برش هایی یک اندازه که نه خیلی ضخیم و نه خیلی باریک باشن، برش می زنیم. فلفل دلمه ای رو هم به صورت نگینی خرد می کنیم.

اسلایس کردن مواد روی پیتزا

اسلایس کردن مواد روی پیتزا

حالا مقداری روغن رو داخل ماهیتابه ریخته و پپرونی رو بعد از اینکه روغن کمی داغ شد داخلش می ریزیم و کمی تفت میدیم تا خوش رنگ و سرخ بشن. اگر شما از مواد دیگه ای استفاده کردین هم بهتر هست اون رو یک تفت کوچیک بدین چون قرار هست پیتزا رو روی حرارت خیلی ملایم گاز و دورن ماهیتابه درست کنیم پس بهتر هست مواد اولیمون کاملاً پخته شده باشن.

تفت دادن پپرونی

تفت دادن پپرونی

بعد از تفت دادن پپرونی یا سوسیس یا … اون رو از تابه خارج کرده و حالا قارچ رو اضافه می کنیم. شعله کمی بیشتر می کنیم و سپس آبلیمو ترش رو اضافه می کنیم. اینکار باعث میشه تا قارچ هامون سیاه نشه. اگر دوست داشتین کمی نمک و فلفل اضافه کنین ولی من این کار رو نکردم چون پپرونی ها به اندازه کافی مزه دار بودن.

اضافه کردن کمی آب لیمو ترش به قارچ های در حال تفت خوردن

اضافه کردن کمی آب لیمو ترش به قارچ های در حال تفت خوردن

بعد از اینکه قارچ ها کمی آب میان بافتیشون رو از دست دادن، فلفل دلمه ای رو اضافه می کنیم و با همون حرارت بالا تفتشون میدیم تا کمی طلایی بشن. حرارت بالا باعث میشه سبزیجات سریع بپزن در حالیکه خواص خودشون رو از دست ندن.

اضافه کردن فلفل دلمه ای

اضافه کردن فلفل دلمه ای

مرحله بعدی آماده کردن خمیر یا نان پیتزا هست. همون طور که اشاره کردم چون برای پخت پیتزا خبری از فر نیست، بهتره برای تهیه پیتزاهای بدون فر از خمیر های آماده استفاده کنیم چون یک مرحله از پیش پخت رو در کارخونه انجام دادن. من برای ترد شدن خمیر اون رو با کمی روغن تفت دادم و بعد ماهیتابه رو از روی شعله برداشتم.

تفت دادن روی خمیر آماده پیتزا

تفت دادن روی خمیر آماده پیتزا

حالا سس گوجه فرنگی یا همون سس کچاپ رو روی خمیر ریختم و با برس مخصوص آشپزی به خمیر آغشته کردم کاملاً.

آغشته کردن خمیر طلایی شده با سس گوجه فرنگی

آغشته کردن خمیر طلایی شده با سس گوجه فرنگی

و بعد مقدار کمی از پینر موارلا با پیتزا رو روی سس پاشیدم.

پاشیدن کمی پنیر پیتزا روی خمیر

پاشیدن کمی پنیر پیتزا روی خمیر

حالا به ترتیب فیلینگ یا مواد میانی پیتزا رو روی پیتزا قرار میدیم پس ابتدا با پپرونی شروع کردم و اون ها روی لایه نازکی از پنیر پیتزا چیدم.

قرار دادن پپرونی های سرخ شده روی لایه از پنیر پیتزا

قرار دادن پپرونی های سرخ شده روی لایه از پنیر پیتزا

و بعد مخلوط قارچ و فلفل دلمه ای رو اضافه کردم و به صورت یکنواخت روی ورقه های پپرونی پخش کردم.

ریختن قارچ و فلفل دلمه ای

ریختن قارچ و فلفل دلمه ای

حالا بقیه پنیر موازرلا رو روی پیتزا ریختم و کاملاً روی پیتزا رو باهاش پوشوندم.

پوشاندن روی پیتزا با پنیر پیتزا

پوشاندن روی پیتزا با پنیر پیتزا

نهایتاً برای اینکه پیتزا جذاب تر بشه، با چند ورق پپرونی اضافه و کمی فلفل دلمه ای و چند زیتون اسلایس شده به همراه پاشیدن پودر آویشن اون رو تزئین کردم.

تزئین روی پیتزا با باقیمانده مواد و پاشیدن کمی پودر آویشن روی پنیر

تزئین روی پیتزا با باقیمانده مواد و پاشیدن کمی پودر آویشن روی پنیر

حالا نوبت پخت پیتزا میرسه، تابه رو روی حرارت بسیار بسیار ملایم گاز قرار میدیم، مقدار کمی روغن رو داخل تابه میریزیم و  برای یکنواخت پخش شدن حرارت می تونیم از یک شعله پخش کن کمک بگیریم. درب ماهیتابه رو قرار میدیم و اجازه میدیم با همون حرارت ملایم، پنیرهای روی پیتزا به آرومی آب بشه.

قرار دادن درب ماهیتابه در زمان پخت

قرار دادن درب ماهیتابه در زمان پخت

وقتی همه پنیر ها به طور کامل ذوب شد پیتزای ما آماده هست.

آب شدن کامل پنیرها و اشیدن مقداری پودر آویشن

آب شدن کامل پنیرها و آماده شدن پیتزا

پیتزا رو از ماهیتابه خارج کرده و روی ظرف یا تخته سرو قرار میدیم و بعد با یک کاتر پیتزا اون رو برش می زنیم و سرو می کنیم. برای زیباتر شدن پیتزا من از برگ های خیلی کوچیک ریحان استفاده کردم. امیدوارم این نوع پیتزا رو هم توی خونه درست کنین و از تهیه اش لذت ببرین.

پیتزا بدون فر

پیتزا بدون فر

4.1/5 - (3045 امتیاز)