خیلی از روزها هم هستند که دلمون یه غذای بی درسر و راحت تر از چلو خورش میخواد. غذاهایی که در عین خوشمزگی بتونن مقوی و پر خاصیت باشن. یکی از این غذاها که شاید اسمش رو کمتر شنیده باشین نخود پلو با گوشت هست. غذایی که از یکی از پر خاصیت ترین حبوبات که همون نخود هست در تهیه اون استفاده میشه. شاید خیلی هاتون مطلع باشین که نخود که دارای املاح، ویتامین و پروتئین های متعددی هست که با این خواص، این غذا بعلاوه پروتئین گوشت قرمز یک غذای کامل و مقوی به حساب میاد که می تونه در مواقعی که دچار سرماخورگی یا پرهیز غذایی میشیم به عنوان یک مکمل خوب و کمک کننده غذایی، به کمک ما بیاد. در ادامه با ما همراه باشین تا با هم طرز تهیه نخود پلو با گوشت رو تجربه کنیم.

نخود پلو 1

نخود پلو با گوشت

مواد لازم برای تهیه نخود پلو با گوشت

  • مغز ران گوسفند 350 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • نخود 1 پیمانه
  • برنج 3 پیمانه
  • آب 5 پیمانه
  • زعفران سائیده شده 1/2 قاشق چایخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم

مراحل تهیه نخود پلو با گوشت

همونطور که توی مواد اولیه مشاهده کردین توی دستور نخود داریم که مثل همه حبوبات برای طبخشون از شب قبل اون ها رو با آب خیس می کنیم و چند بار آبش رو عوض می کنیم تا آنزیم هایی که باعث نفخ میشن ازش خارج بشن. همچنین برنج داریم پس بهتره دو تا سه ساعت قبل از شروع کار برنج رو با آب و مقداری نمک خیس کنیم.

برای شروع پیاز ها رو که به صورت نگینی خرد کردیم با مقداری روغن تفت میدیم تا سبک و شفاف بشن.

تفت دادن پیاز در روغن

تفت دادن پیاز در روغن

گوشت رو به قطعاتی تقریباض 3 در 3 سانتی متر برش می دیم و پیاز اضافه می کنیم و همراه با هم 5 تا 6 دقیقه با هم به تفت دادنشون ادامه می دیم.

اضافه کردن گوشت و تفت دادن با پیاز

اضافه کردن گوشت و تفت دادن با پیاز

سپس کمی زردچوبه، پودر سیر و پودر فلفل سیاه رو اضافه می کنیم و با گوشت مخلوط میکنیم.

افزودن فلفل و زردچوبه

افزودن فلفل و زردچوبه

حالا نوبت اضافه کردن نخود های آبکش شده میرسه. نخود ها رو توی این مرحله اضافه می کنیم و یکی دو دقیقه تفت می دیم.

اضافه کردن نخود های خیس داده شده

اضافه کردن نخود های خیس داده شده

آب رو توی این مرحله اضافه می کنیم و بعد زیر حرارت رو بالا می بریم تا آب به جوش بیاد. سپس زیر شعله رو ملایم می کنیم و اجازه میدیم تا گوشت و نخود همراه با هم بپزن.

اضافه کردن آب به گوشت و نخود

اضافه کردن آب به گوشت و نخود

در 30 دقیقه پایانی پخت گوشت و نخود زعفران رو اضافه میکنیم.

اضافه کردن زعفران ساییده شده

اضافه کردن زعفران ساییده شده

موقعی که آب گوشت تقریباً به اندازه 1/3 مقدار اولیه باقی موند، برنج رو اضافه میکنیم و بعد نمک غذا رو اندازه میکنیم. کم کم آب گوشت تموم میشه و برنج هم باید به حالت چلوکش دربیاد. توی این مرحله دیگه نباید آب اضافی داشته باشیم. درب قابلمه رو قرار میدیم و اجازه میدیم تا بخار برنج بلند بشه.

پخت نخود پلو

پخت برنج همراه با نخود و گوشت

بعد از بالا اومدن بخار برنج شعله رو ملایم می کنیم و مقداری روغن رو روی برنج در حال دم کشیدن می ریزیم اجازه میدیم تا غذا بپزه. یعد از پخت کامل برنج، نخود پلو رو داخل ظرف سرو می کشیم و همراه با کمی زیره که روی اون پاشیدیم سرو می کنیم.

نخود پلو با گوشت

نخود پلو با گوشت

4/5 - (72 امتیاز)