گراتن ها یکی از پرطرفدارترین غذاهای فرنگی محسوب میشن. غذایی که اصالت فرانسوی داره ولی تقریباً همه جای دنیا برای خودشون نوع خاصی از اون رو متعلق به خودشون کردن! موساکا هم ظاهراً یک نوع گراتن یونانیه که عنصر اصلیش بادمجان همراه با یک لایه گوشتی و سس بشامل هست. پیشنهاد میکم طرزتهیه این غذای خوشمزه و لذیذ رو از دست ندین.

img_7279-01

موساکا یا گراتن بادمجان

مواد لازم برای موساکا

  • بادمجان 8 عدد یا حدود 700 گرم
  • گوشت چرخکرده 300 گرم
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • سیب زمینی 1 عدد درشت (اختیاری)
  • گوجه فرنگی 2 عدد متوسط (اختیاری)
  • سس بشامل 1/5 پیمانه
  • پنیر موتزارلا یا چدار 1/5 پیمانه

طرز تهیه موساکا یا گراتن بادمجان

برای شروع اول بادمجان ها رو پوست میگیریم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم و برای اینکه تلخی بادمجان ها رو بگیریم، روی یک سینی میچینیم و روشون نمک می پاشیم و کنار میذاریم. تو این مدت می تونیم سس گوشتمون رو آماده کنیم. پیاز رو با مقداری روغن کمی تفت میدیم، کمی که سبک شد گوشت رو اضافه می کنیم، وقتی رنگ گوشت شروع به تیره شدن کرد، کمی زردچوبه، نمک، فلفل، پودر سیر و پودر پاپریکا بهش اضافه میکنیم و بعد ار اینکه خوب با هم مخلوط شدن یک قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی رو اضافه می کنیم. خوب مخلوط می کنیم و 1/4 پیمانه آب رو به سس گوشتیمون اضافه می کنیم. زیر شعله رو کم میکنیم تا گوشت بپزه و در اواخر پخت دو قاشق جعفری تازه بهش اضافه می کنیم و زیر شعله رو خاموش میکنیم.

سس گوشت

سس گوشت

بعد از گذشتن حدوداً بیست دقیقه تا نیم ساعت اون ها رو آبکش و سپس خشک میکنیم.سپس بادمجان ها رو همراه روغن سرخ می کنیم. در صورت تمایل می تونین اون ها داخل فر برشته کنین به این صورت که حلقه های بادمجان رو با برس به روغن آغشته کنین و داخل سینی فر بچینین و داخل فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتیگراد برای 15 دقیقه بپزین. سپس اون ها رو برگردونین و برای 10 دقیقه دیگه بهشون اجازه پخت بدین.

سرخ کردن حلقه های بادمجان

سرخ کردن حلقه های بادمجان

حالا نوبت به چیدن لایه های موساکا میرسه.ظرفی رو برای سرو انتخاب کنید که قابلیت استفاده در فر رو داشته باشه. کفش رو با برس به کمی روغن آغشته می کنیم و پودر سوخاری رو کفش می پاشیم.

ریختن پودر سوخاری کف ظرف

ریختن پودر سوخاری کف ظرف

سپس برای لایه اول سیب زمینی ها رو حلقه حلقه می کنیم و روی پودر سوخاری می چینیم. من معمولاً سیب زمینی رو برای 4-5 دقیقه نیم پز میکنم و بعد برش میدم و استفاده می کنم. (استفاده از سیب زمینی اختیاری و بنا بر ذائقه شماست.)

چیدن سیب زمینی های حلقه ای برای لایه اول

چیدن سیب زمینی های حلقه ای برای لایه اول

لایه بعدی لایه بادمجانی هست. درست مثل سیب زمینی ها بادمجان های حلقه شده و سرخ کردمون رو روی سیب زمینی هامون می چینیم.

چیدن بادمجان ها روی سیب زمینی ها

چیدن بادمجان ها روی سیب زمینی ها

حالا نوبت ریختن سس گوشتی هست. سس رو روی بادمجان ها میریزیم و کاملاً همه جای ظرق رو باهاش می پوشونیم.

ریختن سس گوشتی روی بادمجان ها

ریختن سس گوشتی روی بادمجان ها

حالا یکبار دیگه یک لایه از بامجان رو روی سس گوشتی می چینیم و روی لایه دوم بادمجان ها رو یک لایه گوجه فرنگی ورقه شده می چینیم.(استفاده از گوجه فرنگی هم کاملاً ذائقه ای هست. شما اگر طرفدار گوجه نیستین می تونین حذفش کنین.)

چیدن لایه دوم بادمجان و گوجه فرنگی

چیدن لایه دوم بادمجان و گوجه فرنگی

روی لایه آخر رو سس بشامل می ریزیم و کاملاً همه جا پخشش میکنیم. طرز تهیه سس بشامل رو میتونین اینجا ببینین.

ریختن سس بشامل روی گوجه فرنگی ها

ریختن سس بشامل روی گوجه فرنگی ها

و نهایتاً پنیر رو برای لایه آخر روی مواد می ریزیم و به صورت یکنواخت روی سس رو می پوشونیم.

ریختن پنیر برای لایه آخر

ریختن پنیر برای لایه آخر

بعد از این مرحله ظرف رو برای مدت 30-40 دقیقه داخل فری که از قبل روشنش کردین می فرستین با درجه 190 درجه سانتیگراد و در پایان و وقتی پنیر ها کاملاً ذوب شدن، 5 دقیقه گریل رو روشن می کنیم تا روی پنیرها برشته و طلایی بشه.

موساکا یا گراتن بادمجان

موساکا یا گراتن بادمجان

نکات تهیه موساکا

  • موساکا هم مانند گراتن ها از دسته های غذایی هست که باید اجازه بدیم تا کمی خنک بشه تا لایه ای و شکیل برش بخوره. پس برای سرو کردن اجازه بدین تا کمی سرد بشه.
  • موساکا در ورژن اصلی بدون سیب زمینی و گوجه فرنگی درست میشه، من به خاطر همخونی سیب زمینی و گوجه فرنگی با بادمجان، اون ها رو در رسپی به کار بردم.
  • این غذا به تنهایی و یا همراه با نان سرو میشه.

 

4/5 - (82 امتیاز)