یک دستور ساده، سریع و عالی برای تهیه مربای آلبالو خوشرنگ بهتون میدم که به اندازه دلخواه مربا را غلیظ کنین ولی بافت و رنگ عالی داشته باشین.

در بخش اول یه دستور سریع براتون نوشتم و در ادامه هم نکات تهیه این مربا رو با جزئیاتش به طور مفصل براتون توضیح دادم تا با رعایت نکات و تجربه ها یک مربای عالی داشته باشین.

طرز تهیه مربای آلبالو
طرز تهیه مربای آلبالو

تجربه روزهای اول من

درست کردن مربای این میوه ی خوشمزه کار خیلی آسونیه ولی یادمه که برای بار اول چه بلاها که سر آلبالو ها نیاوردم. از له کردن آلبالو ها موقع هسته گیری شون گرفته تا صد بار بالا و پایین کردن شعله و شک کردن در مقدار غلظتش.

آخرش هم نتیجه ش بد نشده بود ولی خیلی خوشرنگ در نیومد. منظورم اینه که این مربا رو هر طوری که درست کنید خوشمزه میشه.

اما خوبه که یه سری نکات اصلی و کلیش رو بدونیم چون باعث میشه عمر مربامون بیشتر باشه و طعم و رنگ خوشایند تری داشته باشه.

مواد لازم برای مربای آلبالو

ماده اولیهمقدار لازم
آلبالو1 کیلو
شکر1 کیلو
مقدار مواد اولیه برای این مربا به صورت یک به یک برابر هست.

دستور سریع

  1. آلبالو ها رو بعد از شستشو هسته میگیریم.
  2. شکر رو لابلای آلبالو ها در قابلمه ی بزرگی بریزید و درش بذارید و بذاریدش توی یخچال تا حدود 10-12 ساعت بمونه و آب بندازه.
  3. قابلمه رو از یخچال خارج کنید و بذارید روی حرارت زیاد تا به جوش بیاد و بعدش حرارت رو متوسط رو به کم کنید.
  4. حدود نیم ساعت طول میکشه تا مربای آلبالو کاملا جا بیافته.
  5. اواخر پخت حرارت رو کمی ملایم کنید و کف روی مربا رو جدا کنید.

چرا شکر و آلبالو رو در یخچال بذاریم؟

برای تهیه بیشتر مربا ها معمولا به این شیوه عمل میشه که شکر و میوه رو با هم مخلوط میکنن و چند ساعتی استراحت میدن تا میوه آب بندازه و شکر هم کمی آّب شه.

این کار دو مزیت داره: اول اینکه از سیاه شدن مرباتون جلوگیری میکنه و کمک میکنه رنگش روشن باشه و هم اینکه میوه آب میندازه و مربا با آب میوه میپزه و احتیاجی به اضافه کردن آب اضافی نیست.

آلبالو ها یک شب تا صبح در یخچال استراحت کردن و من یکی دو بار هم همشون زدم. و این شد نتیجه آب انداختنشون.👇

مربای آلبالو
مربای آلبالو

برای تهیه شربت آلبالو از همین مربا چه کنیم؟

توصیه م اینه که شربت آلبالو رو جدا گونه تهیه کنید ولی اگر میخواید از همین مربا شربت آلبالو هم داشته باشید و به آب بیشتری احتیاج دارید، در این مرحله به ازای هر 1 کیلو آلبالو، 1 و نیم کیلو شکر و 1 لیوان آب داشته باشید.

نکته! توصیه م اینه که شربت آلبالو رو جدا گونه تهیه کنید تا هم مربا هم شربت با کیفیت بهتری داشته باشید.

نهایتا هم بعد از پختن مربا، شربت رو ازش جدا کنید. میتونید باز هم نسبت آب و شکر رو بیشتر کنید و به ازای هر نیم کیلو که شکر رو اضافه میکنید، 1 لیوان آب هم اضافه کنید به مربا.

اما این کار باعث میشه کیفیت مرباتون کم بشه و از رنگ و طعم آلبالو ها کم بشه. به همین دلیل هم هست که اولش گفتم بهتره شربت رو جدا گونه تهیه کنید.

طرز تهیه مربای آلبالو
طرز تهیه مربای آلبالو

چیکار کنیم مربا سر نره؟

حرارت تهیه این مربا باید متوسط رو به کم باشه ولی نه اونقدر کم. دائم هم حواستون بهش باشه و گه گاهی همش بزنید، چرا که از اون دسته مرباهاست که سر میره.

یکی از روش هایی که کمک میکنه مرباتون هی تند تند سر نره و از سرعت سر رفتنش کم میکنه اینه که یه قاشق چوبی توی مربا بذارید ولی نتیجه ش صد درصدی نیست و باز هم باید بالا سرش باشید.

یه کار دیگه هم که میتونید بکنید اینه که از ابتدا قابلمه ی بزرگی انتخاب کنید که چند برابر حجم مربا گنجایش داشته باشه. اینطوری هرچقدر هم مرباتون بالا بیاد از قابلمه بیرون نمیریزه.

مربای آلبالو
مربای آلبالو

چطور بفهمیم مربا به غلظت مناسب رسیده؟

این مربا باید اونقدری روی حرارت باشه و بجوشه تا حجمش تقریبا دو سوم حجم اولیه اش بشه. مربا ها راه تشخیصی برای اینکه نشون بدن درست شدن ندارن و در واقع تا حدی این موضوع سلیقه ای هست.

فقط انقدری باید باشه که آبش کمی غلیظ شده باشه و به رنگ دلخواهتون رسیده باشه. اما اگه واقعا احتیاج به تست کردن پیدا کردید یه راهش اینه که یه لیوان آب یخ داشته باشید و کمی از شربت مربا رو داخل آب یخ بریزید.

روش تشخیص غلظت: وقتی مرباتون غلظتش مناسبه که توی آب یخ کمی غلیظ باشه و سریع در آب حل نشه.

یه راه دیگه هم اینه که بعد از حدود 40 دقیقه از زمان پخت، هر ده دقیقه یک قاشق ازش بردارید و خیلی سریع و به طرق مختلف خنکش کنید تا متوجه بشید غلظتش چطوره.

گول مربای گرم را نخورید: مربا تا زمانی که حتی ولرمه و کاملا سرد نشده رقیق تر از واقعیتش به نظر میرسه. پس مراقب باشین به اشتباه نندازدتون.

چیکار کنیم مربامون خوشرنگ بشه؟

رنگ مربای آلبالو به چند مورد بستگی داره. اول به رنگ و کیفیت خود آلبالوتون بستگی داره.

حتما از آلبالو های رسمی استفاده کنید. استفاده از آلبالو های پیوندی رنگ مناسبی به مرباتون نمیده ضمن اینکه اون طعم ترش آلبالوی رسمی رو هم نداره.

نکته ی دوم اینه که نباید در قابلمه رو بذارید. گذاشتن در مربای آلبالو، موقع پختش باعث میشه مرباتون سیاه بشه.

نکته سوم جنس ظرف هست که من  خودم رعایت نکردم ولی شنیدم بهترین ظرف برای پخت مربای آلبالو ظرف لعابی هست.

کم و زیاد کردن حرارت و بالا و پایین شدن دمای مربا میتونه باعث بد رنگ شدن و از دست دادن شفافیتش بشه.

مربای آلبالو
مربای آلبالو

چرا مربای آلبالو کپک یا شکرک میزنه؟

علت کپک زدن مربا بعد از یه مدت اینه که مرباتون به غلظت مناسب نرسیده بوده. اگه که مرباتون زیاد بجوشه و غلظتش زیادتر از حد استاندارد بشه هم شکرک میزنه.

برای اینکه مطمئن بشید مرباتون شکرک نمیزنه میتونید یه قاشق آبلیمو بهش اضافه کنید.

3.9/5 - (390 امتیاز)