ماش یکی از حبوبات بسیار غنی و پر خاصیت هست که زادگاه اولیه اش هم ایرانه. ماش پلو یکی از غذاهای بسیار مقوی و مفید و در عین حال خوش طعم هست که فکر میکنم حضورش در سفره های ما کمی کم رنگ شده و محجور واقع شده. در صورتیکه که میتونه یکی از گزینه های همیشگی ما برای انتخاب یک غذای ساده و راحت باشه و در عین حال حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدنه و ولی کالری کمی داره. در این مطلب طرز تهیه ماش پلو رو با مراحلش توضیح میدم.

ماش پلو 1

ماش پلو

مواد لازم برای تهیه ماش پلو با گوشت چرخگرده

  • برنج 2 پیمانه
  • ماش 1 پیمانه
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • گوشت چرخکرده 250 گرم
  • خرما به تعداد لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر به مقدار لازم

مراحل تهیه ماش پلو با گوشت چرخکرده

مثل همه حبوبات ماش رو هم بهتر هست از یک شب قبل از پخت همراه با آب خیس کنیم و چند بار آبش رو عوض کنیم تا آنزیم هاش عوض بشه و نفخش گرفته بشه. حالا برای شروع کار پیاز رو خلالی خرد می کنیم و بعد مقدار کمی روغن رو داخل تابه ریخته و پیاز رو بهش اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا پیاز سبک بشه.

تفت دادن پیاز در روغن

تفت دادن پیاز در روغن

سپس گوشت چرخکرده رو به پیاز اضافه می کنیم و همراه با هم به تفت دادن ادامه میدیم تا گوشت کم کم نرم بشه. با پشت قاشق به گوشت فشار میاریم تا از هم باز بشه و به صورت یکنواخت تفت داده بشه.

افزودن گوشت چرخکرده به پیاز تفت داده شده

افزودن گوشت چرخکرده به پیاز تفت داده شده

وقتی گوشت از هم باز شد و تغییر رنگ پیدا کرد، نمک و زردچوبه رو به همراه سایر ادویه ها به گوشت اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا به خوبی مزه دار بشه. سپس زیر حرارت رو خاموش می کنیم و فعلاً کنار میذاریم.

افزودن نمک، زردچوبه و ادویه ها به گوشت تفت داده شده

افزودن نمک، زردچوبه و ادویه ها به گوشت تفت داده شده

ماش رو که آبکش کردیم داخل یک قابلمه مناسب که از قبل کمی گرمش کردیم می ریزیم و با مقدار خیلی کمی روغن کمی تفت می دیم در حدی که شفاف بشه. این کار باعث میشه تا ماش بعد از پخت مزه بهتری پیدا کنه و همچنین موقعی که داخل آب در حال پخت هست پوسته اش جدا نشه و ظاهرش رو حفظ کنه.

تقت دادن ماش

تقت دادن اولیه ماش

حالا مقدار مناسبی آب به ماش های تفت داده شده اضافه می کنیم و اجازه مدیم برای 10-12 دقیقه که بستگی به نوع ماشی که استفاده کردیم داره، نیم پز بشه، یعنی وقتی با قاشق ماش رو از قابلمه خارج می کنیم و ما بین دو انگشتمون فشارش میدیم، از هم باز بشه ولی متلاشی نشه.

اضافه کردن آب به ماش های تفت داده شده

اضافه کردن آب به ماش های تفت داده شده

من بعد از نیمه آماده شدن ماش، اون رو آبکش می کنم چون آب به جا مونده از پخت ماش رنگ برنج رو هم تغییر میده. اما اگر شما دوشت داشتین در همین حالت برنج رو بهش اضافه کنین. در غیر این صورت مجدداً حدوداً 1/5 لیتر آب رو به جوش میاریم و  کمی نمک اضافه می کنیم، بعد برنج رو اضافه می کنیم و مجدداً برای 8 تا 10 دقیقه اجازه می دیم تا برنج هم نیم پز بشه. در زمان پخت برنج با کمک یک قاشق کف های حاصل از نشاسته برنج که روی آب باقی میمونه رو می گیریم تا مزه برنج هنگام پخت تحت تاثیر قرار نگیره. من برای رنگ دادن به برنج از نوک قاشق چایخوری زردچوبه هم استفاده می کنیم و اون رو هنگام جوشیدن برنج بهش اضافه می کنم. شما اگر دوشت نداشتین اضافه نکنین. اگر مثل من ماش رو جدا پخته بودین در اواخر نیم پز شدن برنج ماش رو هم اضافه کنین و بعد همراه با هم ابکش کنین.

گرفتن کف روی برنج

گرفتن کف روی برنج

بعد از آبکش کردن برنج و ماش، مقداری روغن کف قابلمه ای روی حرارت متوسط قرار دادیم میریزیم و بعد از اینکه داغ شد برنج رو یک لایه کف قابلمه میریزیم.

ریختن یک لایه از ملوط برنج و ماش کف قابلمه

ریختن یک لایه از مخلوط برنج و ماش کف قابلمه

سپس نیمی از مایه گوشتی که آماده کردیم رو لابه لای برنج می ریزیم و مجدداً یک لایه برنج و ماش و همینطور ادامه میدیم تا همه موادمون به پایان برسه.

ریختن یک لایه از مخلوط گوشت چرخکرده روی پلو ماش

ریختن یک لایه از مخلوط گوشت چرخکرده روی پلو ماش

پس از پایان مراحل، درب قابلمه رو قرار میدیم و صبر می کنیم تا بخار برنج بلند بشه، حالا زیر شعله رو کم می کنیم و اجازه میدیم تا پخت کامل بشه و پلو ماش ما دم بکشه. بعد ماش پلو رو داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و با مقداری از مایع گوشتی که نگه داشتیم و کمی پیاز داغ تزیین و سرو میکنیم. در صورت تمایل، چند عدد خرما رو هم همراه با کمی کره تفت میدیم و کنار غذا سرو می کنیم.

ماش پلو

ماش پلو

4.8/5 - (648 امتیاز)