لازانیا یکی از پر طرفدار تربن غذاها بین ما ایرانیاس که ریشه ایرانی نداره. هر طوری که این غذای لذیذ رو درست کنیم و هر ماده غذایی که توش بکار ببریم خیالمون جمعه که آخرش یه وعده محشر میخوریم فقط کافیه فوت و فن هاشو رعایت کنیم. در این مطلب طرز تهیه یه لازانیا با گوشت تکه ای رو براتون میذارم و نکات مربوط به خوش طعم تر شدن لازانیا رو هم براتون میگم.

لازانیا با گوشت تکه ای

لازانیا با گوشت تکه ای

مواد لازم برای تهیه لازانیا با گوشت تکه ای

  • ورق لازانیا به مقدار لازم
  • ۲۵۰ گرم گوشت تکه ای
  • ۲ قاشق غذاخوری پیازداغ
  • ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۱ عدد فلفل دلمه ای
  • ۳۰۰ گرم قارچ
  • ۱ قاشق مربا خوری سیر رنده شده
  • کره به مقدار لازم
  • ۱ لیوان شیر
  • پنیر ورقه ای گودا به مقدار لازم
  • پنیر پیتزا به مقدار لازم
  • ادویه دلخواه به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم
مواد لازم برای تهیه لازانیا با گوشت تکه ای

مواد لازم برای تهیه لازانیا با گوشت تکه ای

مراحل تهیه لازانیا با گوشت تکه ای

اول از همه باید گوشتمون رو بپزیم پس پیاز داغ، کمی روغن، زرچوبه به مقدار لازم و گوشت هایی رو که تقریبا کوچک خورد کردیم تا راحت تر بپزن رو داخل قابلمه میریزیم و کمی تفتشون میدیم تا رنگ گوشت برگرده.

تفت دادن گوشت

تفت دادن گوشت

حالا داخلش حدود دو لیوان آب میریزم و در قابلمه رو میذاریم تا گوشت بپزه. وقتی گوشت نرم شد و پخت بهش نمک و فلفل هم اضافه میکنیم.

اضافه کردن آب

اضافه کردن آب

بعد از اینکه گوشت تنگ آب شد تکه هاش رو از داخل قابلمه در میاریم و با کمک دستمون ریش ریشش میکنیم و دوباره داخل آبش بر میگردونیم.

ریش ریش کردن گوشت

ریش ریش کردن گوشت

گوشت رو با آبش کمی تفت میدیم تا یکم آب رو به خودش بکشه طعم دار تر بشه و بعد رب و روغن بهش اضافه میکنیم و با هم تفت میدیم تا رب هم از خامی دربیاد و گوشت مزه بگیره.

اضافه کردن رب

اضافه کردن رب

حالا فلفل دلمه ای رو که خورد کردیم اضافه میکنیم و با گوشت تفت میدیم تا فلفل ها نرم بشن و به گوشت هم مزه بدن. من از فلفل دلمه ای های رنگی استفاده کردم ولی شما میتونین از هر مدلش که علاقه دارین استفاده کنین.

اضافه کردن فلفل دلمه ای

اضافه کردن فلفل دلمه ای

تا فلفل ها نرم بشن قارچ رو که خورد کردیم با کمی کره و نمک تفت میدیم تا بپزه و بعد خوب آبش رو بکشه.

تفت دادن قارچ

تفت دادن قارچ

حالا قارچ رو به گوشت اضافه کرده باز کمی تفت میدیم.

اضافه کردن قارچ به گوشت

اضافه کردن قارچ به گوشت

در نهایت هر ادویه ای که دوست داریم رو به مایه گوشتیمون اضافه میکنیم من از آویشن استفاده کردم. بعد از کمی تفت دادن مایه گوشتی لازانیا حاضره در صورت نیاز کمی نمک و فلفل هم بهش اضافه میکنیم.

اضافه کردن ادویه

اضافه کردن ادویه

حالا سس لازانیا رو درست میکنیم ابتدا سیر رو تقریبا با سی گرم کره تفت میدیم تا کره مزه سیر رو بگیره لازم نیست تا سیر سرخ بشه.

تفت دادن سیر و کره

تفت دادن سیر و کره

حالا شیر و کمی نمک هم اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا شیر فقط گرم بشه و مزه سیر رو بگیره ولی جوش نیاد.

برای تهیه سس میتونین از آرد هم استفاده کنین تا سس غلیظ بشه اما ضروری نیست چون این سس موقع پخت لازانیا داخل فر کاملا جذب ورقه های لازانیا میشه و خوش طعم و لذیذ میکندشون.

اضافه کردن شیر

اضافه کردن شیر

حالا داخل یک قابلمه بزرگ آب رو جوش میاریم و به آب کمی روغن هم اضافه میکنیم تا از چسبیدن ورقه های لازانیا به هم جلوگیری کنه و بعد ورقه هارو داخلش میریزیم و میذاریم تا خوب نرم بشن ولی باید دقت کنیم تا وا نرن و شکلشون رو خوب حفظ کنن و بعد آبکششون میکنیم.

ریختن لازانیا در آبجوش

ریختن لازانیا در آبجوش

حالا همه مواد لازانیا حاضره و باید داخل ظرف بچینمشون.

کف ظرف رو چرب میکنیم و یک لایه از ورق های لازانیا رو کفش میچینیم من با توجه به اندازه ظرفم به ۱۲ ورق لازانیا احتیاج داشتم و کلا ۴ لایه چیدم  و برای هر لایه از ۳ ورق لازانیا استفاده کردم.

چیدن لازانیا

چیدن لازانیا

بعد از چیدن هر لایه از ورق های لازانیا با توجه به تعداد لایه هایی که میخواستم بچینم ۱/۴ از کل سس و ۱/۴ از مایه لازانیا رو روی ورقه های لازانیا ریختم.

اضافه کردن گوشت و سس

اضافه کردن گوشت و سس

همینطور لایه به لایه مواد رو میچینیم. من معمولا بعد از گذاشتن مواد گوشتی لایه دوم و ریختن سسش، پنیر های ورقه ای گودا رو روشون میچینم و کاملا سطح مواد رو با پنیر پر میکنم.

اضافه کردن پنیر

اضافه کردن پنیر

حالا مابقی لایه هارو  به ترتیب میچینیم وقتی چهارمین و آخرین لایه ورق لازانیا رو چیدیم  مواد گوشتی رو میریزیم و سس هم اضافه میکنیم و بعد کاملا روی سطح مواد رو با پنیر پیتزا میپوشونیم.

بهتره روی ظرف رو با سلفون بپوشونیم و برای یک شب تا صبح ظرف رو داخل یخچال بذاریم این کار طعم لازانیا و بافتش رو عالی تر میکنه. روز بعد لازانیارو از یخچال درمیاریم و برای یک ساعت اجازه میدیم تا هم دمای محیط بشه و بعد سلفونش رو برمیداریم و ظرف رو داخل فری که از قبل روی دمای ۱۷۰ الی ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کردیم میذاریم تا برای مدت ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت لازانیامون بپزه و سس کاملا جذب مواد بشه. در انتهای پخت گریل رو روشن میکنیم تا پنیر روش هم طلایی بشه.

پوشاندن سطح لازانیا با پنیر

پوشاندن سطح لازانیا با پنیر

نکاتی برای طعم و بافت بهتر لازانیا:

  • استفاده از پینر گودا ورقه ای زرد در لطیف تر شدن لازانیا و طعم بهترش خیلی موثره.
  • وقتی لازانیا رو برای یک شب تا صبح داخل یخچال بذارین بعد از پخت طعم دار تر و منسجم تر میشه.
  • پوشوندن لایه رویی با پنیر پیتزا باعث میشه تا ورقه های رویی اصلا به هیچ وجه خشک نشه فقط یادتون باشه تا هیچ قسمت از سطح لازانیا بدون پنیر نمونه.
  • هر چقدر مایه گوشتی بی آب تر و جاافتاده تر باشه لازانیا خوش طعم تر میشه.
  • بعد از اینکه لازانیا رو از فر در اوردین حدود ۵ دقیقه صبر کرده و بعد سروش کنین در اینصورت لازانیا کاملا منسجم میمونه و وا نمیره.
  • همین طوری که در تصویر زیر میبینین سس با اینکه آرد نداشته کاملا جذب مواد شده و لازانیا شل و آبدار نیست.
  • برای پخت لازانیا داخل فر عجله نکنین و حتما زمان لازم رو بهش بدین.

…. نوش جان

 

لازانیا با گوشت تکه ای

لازانیا با گوشت تکه ای

4.3/5 - (11 امتیاز)