اگر علاقه مند به پسته و مشتقات خوشمزه اش هستین در این مطلب یک شیرینی خوشمزه با پسته رو خواهید دید که طعم فوق العاده ای داره و برای پذیرایی عید هم میتونه یک گزینه عالی باشه. فاج پسته از ترکیب مغز پسته و شکلات و شیر عسلی تهیه میشه. اگه تا به حال امتحانش نکردید پیشنهاد میکنم حتما در اسرع وقت تهیه اش کنید و لذت ببرید.

فاج پسته

فاج پسته

مواد لازم برای تهیه فاج پسته ای

  • شکلات دارک (تلخ) 350 گرم
  • مغز پسته خام 150 گرم
  • کره نرم و به دمای محیط رسیده 30 گرم
  • شیر عسلی 400 گرم ( 1قوطی)
  • نمک 1 پینچ

مراحل تهیه فاج پسته ای

همونطور که احتمالاً خیلی از شما عزیزان می دونین فاج در واقع نوعی شیرنی هست که بافت نرم  و اسفنجی تری نسبت به شکلات های معمولی داره و اون هم به دلیل استفاده از کره در ساختار اون هست. برای تهیه این فاج خوشمزه ابتدا باید یک قالب انتخاب کنیم که ابعادی به اندازه حدودی 22 سانتی متر داشته باشه. برای اینکار می تونیم از یک سینی لبه دار و کمی عمیق هم استفاده کنیم با همین ابعاد. کف قالب یا سینی رو با فویل آلومینیومی و یا کاغذ روغنی با کیفیت و ضخیم می پوشونیم. پسته های خام رو مغز می کنیم و اون ها رو با کمک چاقو و یا هر وسیله ای که باهاش راحتیم خرد می کنیم.

خرد کردن مفز پسته

خرد کردن مفز پسته

مرحله بعدی بن ماری کردن شکلات هست که قبلاً در مورد تمپرینگ شکلات و مراحل ذوب اون روی بخار آب مفصلاً توضیح دادم. برای انتخاب درصد شیرینی این شیرینی هم همونطور که واضحه به انتخاب خودمون و درصد شکلاتمون بر میگرده، بنابراین اگر شیرینی ها به صورت خیلی شیرین می پسندین از درصد های پایین تری در تهیه شکلات استفاده کنین و اگر چندان شیرین رو دوست ندارین از درصد های بالای شکلات استفاده کنین. البته میزان شیرینی زیاد شیر عسلی رو هم در این دستور در نظر بگیرید. من از شکلاتی با درصد 70 استفاده کردم. کار رو با ذوب کردن شکلات ادامه میدیم.

تمپر کردن شکلات

ذوب کردن شکلات

سپس در مرحله بعدی کره ای رو که از قبل بیرون از یخچال قرار دادیم و کاملاً نرم شده رو به شیر عسلی اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن کره نرم و به دمای محیط رسیده به شیر عسلی

اضافه کردن کره نرم و به دمای محیط رسیده به شیر عسلی

سپس سر قاشق یا همون 1 پینچ نمک رو اضافه میکنیم و با مخلوط شیرعسلی و کره هم میزنیم.

اضافه کردن نمک

اضافه کردن نمک

حالا نوبت اضافه کردن شکلات ذوب شدمون میرسه. شکلات رو اضافه میکنیم و با همزن دستی خیلی خوب همه مخلوط رو هم میزنیم تا یک ترکیب یکدست و یکنواخت به دست بیاد.

اضافه شدن شکلات تمپر شده به مخلوط شیر عسلی و کره

اضافه شدن شکلات تمپر شده به مخلوط شیر عسلی و کره

و نهایتاً نوبت اضافه شدن مغز پسته های خرد شده میرسه. پسته رو هم اضافه کرده و با مخلوط شکلاتی به خوبی فولد می کنیم.

اضافه کردن مغز پسته های خرد شده

اضافه کردن مغز پسته های خرد شده

حالا مخلوط فاج رو داخل قالبی که آماده کرده بودیم می ریزیم و با کمک پالت یا پشت قاشق همه جای قالب یا سینی به صورت یکنواخت پخشش میکنیم.

ریختن مخلوط فاج داخل قالب

ریختن مخلوط فاج داخل قالب

قالب یا سینی رو داخل یخچال قرار می دیم و حداقل 2 ساعت زمان می دیم تا فاح منسجم بشه و خودش رو بگیره. بعد از زمان داده شده اون رو از یخچال خارج می کنیم و به اندازه تقریباً 2 و نیم سانتی برش می زنیم.

برش دادن فاج بعد از منسجم شدن

برش دادن فاج بعد از منسجم شدن

برای اینکه برش های فاج شیک و تمیز دربیاد حتماً از چاقوی تیز استفاده کنین و همچنین می تونیم چاقو رو در ظرفی حاوی آب داغ فرو ببریم و بعد با دستمال خشک کنیم و سپس برش بزنیم. برای نگهداری هم حتماً داخل ظرف درب دار داخل یخچال قرار بدین چون هم شکلات و هم کره بوی محیط یخچال رو خیلی سریع به خودشون جذب می کنن. فاج پسته رو داخل ظرف مورد نظرتون بچینین و سرو کنین. به شدت پیشنهاد می کنم اون رو همراه با چای میل کنین و ازش لذت ببرین :)

فاج پسته ای

فاج پسته ای

4/5 - (6 امتیاز)