بدون شک شیرینی ناپلئونی یکی از پرطرفدار ترین شیرینی های میون ما ایرونی هاست. اینکه اسم این شیرینی ناپلئونی هست بیشتر از اینکه بدونیم وافعاً اختراع ناپلئون بوده یا نه به ما یادآوری میکنه که درست کردن خمیر این شیرینی که به نام خمیر هزار لا یا میل فوی معروف هست وافعاً انگیزه ناپلئونی می خواد و بعد خوردنش البته :) امروز بدون اینکه توان و انگیزه ناپلئونی داشته باشیم قراره با هم این شیرینی خوشمزه رو درست کنیم به شرط اینکه حتماً قبلش یک بسته خمیر آماده هزارلا آماده کرده باشیم :) پس در ادامه با ما همراه باشین.

شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی

مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی خانگی

  • خمیر هزارلا یا میل فوی آماده 1 بسته
  • خامه فرم گرفته یک و نیم پیمانه
  • خلال یا پودر بسته برای تزئین به میزان لازم
  • پدر قند مقداری برای تزئین

مراحل تهیه شیرینی ناپلئونی خانگی

حتماً خیلی از شما عزیزان می دونین که خمیر هزار لا یا میل فوی به خمیر هایی اطلاق میشه که خمیر اون با استفاده از میزان قابل توجهی کره تهیه میشه و عمل آوری خاص خودش رو داره که عبارت از چندین استراحت و ورز دادن مخصوص هست، همین مراحل تهیه به خصوص باعث میشه تا این خمیر در زمان پخت چند برابر میزان اولیه اش بشه و بسیار ترد و پوک بشه. ان شاءالله در آینده نزدیک طرز تهیه این خمیر رو با هم تجربه خواهیم کرد و اما، قبلا از اینکه تهیه شیرینی رو شروع کنیم، فر رو روشن می کنیم و  روی درجه 180 سانتگیراد تنظیم میکنیم. خمیر هزار لا در اغلب سوپر ماکت های بزرگ و فروشگاه های صنایع غذایی با برند های مختلف قابل دسترسی هست. بعد از اینکه خمیر رو باز کردیم بدون اینکه لایه کاغذی زیر خمیر رو جدا کنیم به همون صورت روی سینی فر بازش می کنیم. بعد به وسیله چاقو اون رو به تکه هایی با ابعاد مساوی تقسیم می کنیم. من ابعاد رو 4×5 سانتی متر در نظر گرفتم.

بریدن خمیر میل فوی یا هزار لا

بریدن خمیر میل فوی یا هزارلا

حالا سینی رو داخل فر قرار میدیم و 15-20 دقیقه که بستگی به نوع فر شما داره، زمان میدیم تا خمیر ها بپزن و حجمشون دو تا سه برابر بشه.

ورقه های پخته شده خمیر میل فوی

ورقه های پخته شده خمیر میل فوی

بعد از اینکه خمیر حسابی حجم گرفت، سینی رو از فر خارج می کنیم و اجازه میدیم تا کاملاً خنک  بشن. همونطوری که همگی امتحان کردیم، نان های مابین این شیرینی بسیار ترد و شکننده هستن و همین عامل هم باعث میشه میل کردن این شیرینی کمی سخت بشه. ما برای لایه های میانی این شیرینی به مقداری پودر نان همین نان هزارلا نیاز داریم پس، از قسمت هایی که کوچکتر و یا نامتقارن هستن استفاده می کنیم و با کمک دست اون ها رو کاملاً پودر می کنیم.

خرد کردن خمیر پخته شده

خرد کردن خمیر پخته شده

سپس خامه ای رو از قبل آمده کردیم و قبلاً در مورد فرم دادنش حسابی توضیح داده بودم رو داخل قیف می ریزیم. اگر قیف هم در دسترس نداشتین هیچ موردی نداره و به راحتی می تونیم کار رو ادمه بدیم.

خامه فرم گرفته

خامه فرم گرفته آماده

حالا یک تکه از نان ها رو روی تخته کار قرار میدیم و با کمک قیفی که بدون ماسوره هست و فقط نوک قیف رو با قیچی بریدیم و یا حتی با کمک یک چاقو مقداری از خامه رو بر میداریم و یک لایه و کاملاً به خامه آغشته میکنیم. سپس کمی از پودر نان هزارلا رو روی لایه خامه ای می پاشیم.

آغشته کردن خمیر با خامه فرم گرفته و ریختن خرده های خمیر روی خامه

آغشته کردن خمیر با خامه فرم گرفته و ریختن خرده های خمیر روی خامه

و بعد یک لایه دیگه از نان رو روی لایه زیرین قرار میدیم و با فشار کم دست، اون رو روی جای جودش ثابت نگه میداریم و مجدداً مرحله قبل رو تکرار میکنیم.

قرار دادن لایه دوم خمیر و تکرار مرحله قبل

قرار دادن لایه دوم خمیر و تکرار مرحله قبل

میتونیم دوباره برای لایه سوم هم همین مراحل رو انجام بدیم ولی من اینکار رونکردم به دلیل اینکه میل کردن شیرینی سخت نشه و بدون متلاشی شدن اون بشه ازش لذت برد. نهایتاً روی شیرینی رو با مقداری پودر بسته یا خلال پسته و پودر قند تزئین و سرو می کنیم.

شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی

3.7/5 - (53 امتیاز)