رفته بودم بازار نوشهر در شمال. سر حرف با يكي از خانمهاي شمالي كه لاهيجاني بود اما ساكن نوشهر بودند باز شد. سر صبحت به كتلت وشامي و فلافل باز شد. كه اين شامي لوبيا چشم بلبلي را براي من با زبان شيرين لاهيجاني توضيح داد . من هم كتلت سيب زميني ترد خودم را براش گفتم. خلاصه خيلي باهم صحبت كرديم و بنا شد هر وقت خواستم برم بازار نوشهر با ايشون تماس بگيرم تا همديگرو ببينيم و تجربه هامونو با هم برای هم بگیم. ايشون میگفت از نت و موبايل سر در نميارم. بخاطر همين انشاالله دفعه بعد اگر همديگر را ديديم غذا هاي شمالي را يكي پس از ديگري بهم آموزش میده. اميدوارم كه منم بتونم درست و صحيح براتون  آموزش بدم.

برای دیدن طرز تهیه فلافل لبنانی به این لینک مراجعه بفرمایید.

شامی لوبیا چشم بلبلی

شامی لوبیا چشم بلبلی

مواد لازم برای تهیه فلافل لوبیا چشم بلبلی

  • لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه پلوپز
  • سیب زمینی درشت 1 عدد
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • آرد نخودچی 50 گرم حدودا 3 تا چهار ق غ خوری
  • جعفری خرد شده 4 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و نمک و فلفل به مقدار لازم
  • پودر زیره و تخم گشنیز هر کدام یک قاشق چایخوری
طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

لوبیا ها رو از قبل اگر خواستید خیس بدید. بعد هم با مقداری آب بپزید. مقدار آبش بهتره طوری باشه که بعد از پخت لوبیا تنگ آب شده باشه و احتیاجی به دور ریختن آب اضافیش نداشته باشید. اینطوری خواصش هم حفظ میشه. بعد از اینکه پخت داغ در غذاساز یا چرخ گوشت ریخته تا لوبیاچشم بلبی نرم ولطیف باشه .

سیب زمینی رو با رنده ریز و پیاز رو با رنده درشت رنده میکنیم. چون در موادمون آرد نخودچی داریم احتیاجی نیست که آب پیاز رو بگیریم.

حالا جعفری خرد شده، پیاز و سیب زمینی رنده شده و لوبیای پخته شده و چرخ شده و آرد نخودچی و ادویه ها رو باهم خوب مخلوط میکنیم و ورز میدیم.

طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه شامی لوبیا چشم بلبلی

اونقدری باید ورز بدید که به شکل خمیر مثل عکس زیر در بیاد.

مواد شامی آماده برای سرخ کردن

مواد شامی آماده برای سرخ کردن

من در یک ظرف شیر جوش که کوچیک بود کمی روغن ریختم تا ارتفاع روغن زیاد باشه و شامی ها در اون غوطه ور باشن. و دو تا دوتا سرخ کردم. از موادمون به اندازه نارنگی کوچیک برمیداریم و کف دست پهن میکنیم. وسطش هم با انگشت یک سوراخ میکنیم و در ظرف روغن سرخ میکنیم. وچهارتای آخری را مانند فلافل درست کردم که هر دوی آنها خوشمزه وترد شده بودند .

حرارت باید ملایم باشه تا شامی خوب بپزه و سرخ بشه.

سرخ کردن شامی

سرخ کردن شامی

این شامی بافت بسیار نرم و پوکی داره و واقعا خوشمزه اس. پیشنهاد میکنم امتحان کنید.

فلافل لوبیا چشم بلبلی

فلافل لوبیا چشم بلبلی

برای سسش هم من دوتا ليمو ترش و مقداري نمك و فلفل قرمز قرمز بميزان لازم و سه قاشق رب و يك قاشق روغن كنجد رو در ماكروفر (یا روی گاز) حرارت دادم تا جوش اومد برش داشتم و با شامي لوبياي چشم بلبلی سرو کردم. طعم خیلی خوبی داره . نوش جونتون

طرز تهیه فلافل لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه فلافل لوبیا چشم بلبلی

پی نوشت:

شامی با کمی تفاوت

شامی با کمی تفاوت

در این تصویر دیشب برای روز جمعه دوباره درست کردم. دیدم هم راحته هم یک غذای پیک نیکی عالیه که احتیاج به گرم کردن هم نداره. فقط این شامی ها لوبیاهاش خیلی پخت و بسختی آب آن کشیده شد. موادم خیلی شل تر شد و بسیار هم سخت بود و داخل مواد هم 4 ق غ خوری کنجد ریختم که به نظرم تردتر شد. اما مسئله ایی که هست فقط هر 4 تا شامی که درست میکردم باید روغنش را صاف میکردم .اما واقعا خوشمزه تر شده بود حالا شما هر طور دوست دارید امتحانش کنید.

3.4/5 - (20 امتیاز)