جای جای ایران عزیزمون پر هست از فرهنگ های غذایی متنوع که هر کدوم به تنهایی عالی و منحصر به فرد هستن. یکی از این اقلیم های فوق العاده غرب کشور هست که می تونیم از خوراک ها و غذاهایی که در اون منطقه طبخ میشه کمال استفاده رو بکنیم و گهگاهی اون ها رو جایگزین غذاهای روتین و همیشگمون کنیم. مثل همین سیب پلوی کرمانشاهی که قراره امروز با هم با طرز تهیه اون رو که اتفاقاً خیلی هم راحت و آسون هست بیشتر آشنا بشیم. در ادامه با اجازه از محضر همه کدبانوهای کرمانشاهی عزیز، با ایرانگردی به مقصد کرمانشاه با ما همراه باشین.

1سیب پلو کرمانشاهی

سیب پلو کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه سیب پلو کرمانشاهی

  • مرغ تکه شده  800 تا 1 کیلو گرم
  • پیاز خلالی خرد شده 1 عدد
  • برنج 3 پیمانه
  • سیب زمینی مکعبی ریز خرد شده 2 عدد متوسط
  • شِوِد (شبت) تازه یا خشک شده 100 گرم
  • زعفران سائیده 1/4 قاشق چایخوری
  • کره 50 گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زیره به میزان لازم
  • کشمش پلویی 1/3 پیمانه
  • روغن مایع برای سرخ کردن کمی

مراحل تهیه سیب پلو کرمانشاه

قبل از اینکه فرایند طبخ کردن رو شروع کنیم برنج پاک کرده رو شسته و برای 1 تا دو ساعت خیس می کنیم. تکه های مرغ رو که برای لذیذتر شدنش میتونیم از ران مرغ استفاده کنیم. تکه های مرغ رو همراه با نمک و پودر فلفل سیاه مزه دار می کنیم.

مزه دار کردن مرغ

مزه دار کردن مرغ با نمک و فلفل سیاه

بهتره تکه های مرغ رو نیم ساعت داخل یخچال قرار بدیم تا کاملاً طعم دار بشن. حالا یک قابلمه مناسب رو داخلش 2 پیمانه آب ریختیم رو روی شعله قرار میدیم تا جوش بیاد و بعد پیازی رو که خلالی خرد کردیم رو اضافه می کنیم.

خلالی کردن پیاز ها و اضافه کردن به آب جوش

خلالی کردن پیاز ها و اضافه کردن به آب جوش

و بعد تکه های مرغ مزه دار شده رو اضافه می کنیم ، کمی زردچوبه به آب اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا 25 تا 30 دقیقه تکه های مرغ بپزه.

قرار دادن مرغ های مزه دار شده در آب و پیاز در حال جوشیدن

قرار دادن مرغ های مزه دار شده در آب و پیاز در حال جوشیدن

بعد از زمان داده شده مرغ ها رو از آب خارج می کنیم. می تونیم اون ها رو داخل آبکشی بریزیم تا کاملاً  آب اضافیش گرفته بشه. حالا مرغ های پخته شده رو در تابه ای که مقداری روغن داخلش ریختیم قرار میدیم و سرخشون می کنیم تا دو طرفش طلایی بشه.

سرخ کردن مرغ های پخته شده

سرخ کردن مرغ های پخته شده

مرغ های سرخ شده رو فعلاً کنار می ذاریم. حالا نوبت سرخ کردن سیب زمینی هایی هست که اون را به صورت مکعبی در ابعادی به اندازه تقریبی 1 سانتی متر برش زدیم.

تفت دادن سیب زمینی های مکعبی خرد شده

تفت دادن سیب زمینی های مکعبی خرد شده

4 تا 5 پیمانه آب رو داخل یک قابلمه مناسب میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدیم. کره رو به آب اضافه می کنیم.

انداختن کره در آب در حال جوش

انداختن کره در آب در حال جوش

وقتی آب به جوش اومد مقداری زردچوبه بهش اضافه می کنیم و تا برنج خوش رنگ تر بشه و سپس برنج رو اضافه می کنیم و زیر حرارت رو بالا می بریم تا آب برنج کاملاً بخار بشه. اگر به برنج موقع خیس دادن اون نمک اضافه نکرده بودیم، مقدار مناسبی نمک هم به آب برنج اضافه می کنیم.

اضافه کردن برنج در آب در حال جوش

اضافه کردن برنج در آب در حال جوش

زمانی که آب برنج تبخیر شده بود سیب زمینی های سرخ شده رو همراه با شوید خرد شده به برنج اضافه میکنیم.

ریختن یک لایه شوید خرد شده روی سیب زمینی ها

ریختن یک لایه شوید خرد شده روی سیب زمینی ها

برنج رو همراه با سیب زمینی و شوید مخلوط می کنیم و تکه های مرغ سرخ شده رو روی برنج می چینیم.

قرار دادن مرغ های تفت داده شده روی سیب پلو و دم کردن برنج

قرار دادن مرغ های تفت داده شده روی سیب پلو و دم کردن برنج

درب قابلمه رو قرار میدیم و صبر می کنیم تا بخار برنج بالا بیاد تو این فاصله زعفران رو با دو قاشق سوپخوری آب جوش دم میکنیم و بعد در گوشه ای از سیب پلو می ریزیم. حالا اجازه میدیم تا برنج کاملاً بپزه و دم بکشه. تو این فاصله کشمش ها رو که از قبل خیس کردیم رو همراه با مقدار کمی روغن روی شعله با حرارت ملایم حدوداً 1 دقیقه تفت می دیم.

تفت دادن کشمش در کره

تفت دادن کشمش در روغن

وقتی برنج دم کشید، قسمت زعفرانی پلو رو جدا کنین و سیب پلو رو در ظرف مورد نظرمون می کشیم و بعد پلوی زعفرانی رو همراه با کشمش های تفت داده شده روی غذا می ریزیم و مقداری زیره هم می پاشیم و برای تزئین هم از چند شاخه کوچک شود تازه استفاده می کنیم. سیب پلو ما آماده سرو کردن هست. ان شاءالله اون رو تهیه کنین و ازش لذت ببرین.

سیب پلو کرمانشاهی

سیب پلو کرمانشاهی

4.2/5 - (6 امتیاز)