شاید شما هم مثل من از معدود افرادی باشین که رشته پلو رو خیلی کم امتحان کردین یا هنوز خودتون درست نکرده باشین! ولی چه طرفدار این غذا باشین و چه هنوز نچشیده باشین میدونین این غذای سنتی ایرونی که ظاهراً اصالتش بیشتر به شمال غرب و غرب کشور بر میگرده، به امتحان کردنش می ارزه. جایی خونده بوندم که این غذا رو بیشتر در ایام قبل از نوروز و در عید درست می کنن و به دلیل وجود رشته پلویی که در این غذا هست، معتقد هستن که رشته امور و کارها در سال به دستشون میاد. به هر حال امروز قصد دارم تا با طرز تهیه این غذای خوشمزه که میتونیم با توجه به ذائقمون تغییرش بدیم رو با هم تجربه کنبم.

برای دیدن طرز تهیه رشته پلو با مرغ به این لینک مراجعه کنید.

رشته پلو

رشته پلو

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با عدس

  • رشته پلویی 150 گرم
  • برنج 2 پیمانه
  • عدس 1/2 پیمانه
  • گوشت چرخکرده 300 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق سوپ خوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق سوپخوری
  • کره 25 گرم
  • کشمش یا خرما به میزان لازم
  • پیاز داغ مقداری برای تزئین
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم

رشته پلویی

همونطور که از اسم این غذا مشخصه، طبخ این غذا همراه با رشته های ظریف و بلندی شبیه به رشته های اسپاگتی اما با رنگی کمی تیره تر و مواد اولیه متفاوت تری ساخته میشه. تهیه این رشته ها به راحتی از فروشگاه های مواد غذایی امکان پذیر هست و شما با چندین مارک و برند متفاوت می تونین تهیه بفرمایید.

رشته پلویی

رشته پلویی

مراحل تهیه رشته پلو

برای شروع ابتدا مابع گوشتی این غذا رو درست می کنیم. لازمه خدمتتون عرض کنم این غذا رو با گوشت مرغ و گوشت قیمه ای هم می تونیم درست کنیم ولی من با گوشت چرخکرده درست کردم. پس در انتخاب نوع گوشت آزاد هستیم و مطابق ذائقمون عمل می کنیم. برای این نوع، من پیاز رو همراه با مقداری روغن تفت دادم و وقتی کمی سبک شد فوراً گوشت رو اضافه کردم و با هم شروع بخ تفت دادن کردم.

اضافه کردن گوشت چرخکرده به پیاز

اضافه کردن گوشت چرخکرده به پیاز سبک شده

وقتی گوشت کمی تغییر رنگ داد و سبک تر شد، با پشت قاشق بهش فشار آوردم تا از هم باز بشه و به صورت یکنواخت پخته بشه، بعد کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و پودر سیر رو اضافه و با هم مخلوط کردم. حالا برای اینکه خوشرنگ تر بشه، 1 قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی رو هم اضافه کردم و با سس گوشتی مخلوط کردم و در پایان هم یک قاشق زعفران دم کرده رو اضافه و مخلوط کردم و زیر شعله رو خاموش کردم.

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به کوشت و پیاز تفت داده شده

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به کوشت و پیاز تفت داده شده

مرحله بعدی پخت برنج و رشته هست. برنجی رو که از قبل با آب و کمی نمک خیس کردم بودم رو داخل قابلمه آب جوش ریختم و بعد 7 تا 8 دقیقه عدس رو هم نیم پز و آبکش کرده بودم تا آب عدس وارد برنج نشه و تغییر رنگ نده رو بهش اضافه کردم تا با هم چندتا جوش بخوره. اضافه کردن عدس کاملاً سلیقه ای هست و می تونیم بدون اضافه کردن عدس غذا رو طبخ کنیم و این مرحله رو کاملاً حذف کنیم.

اضافه کردن عدس به برنج در حال پخت

اضافه کردن عدس به برنج در حال پخت

تو این مدت رشته ها رو با دست به 3 یا 4 قسمت تقسیم می کنیم و داخل یک تابه که کمی با روغن چربش کردم تفت دادم تا خوش رنگ تر بشه.

سرخ کردن رشته پلویی

سرخ کردن رشته پلویی

سپس رشته های تفت خورده رو در 3-4 دقیقه پایانی پخت برنج به قابلمه اضافه کردم و با برنج و عدس مخلوط کردم.

پخت رشته همراه با برنج و عدس

پخت رشته همراه با برنج و عدس

سپس مخلوط رشته و برنج رو آبکش کردم و اجازه دادم تا آب اضافیش گرفته بشه.

آبکش کردن رشته و پلو عدس

آبکش کردن رشته و پلو عدس

سپس کمی روغن کف قابمه ریختم با حرارت متوسط اجازه دادم تا کمی داغ بشه و بعد یک لایه از مخلوط رشته پلو رو کف قابلمه ریختم و به صورت یکنواخت پخشش کردم.

ریختن یک لایه از رشته پلو کف قابلمه

ریختن یک لایه از رشته پلو کف قابلمه

حالا یک لایه از سس گوشتی که آماده کرده بودم رو روی لایه برنج ریختم و روی رشته پلو پخش کردم. به همین صورت همه مواد رو به صورت لایه ای روی هم می ریزیم تا موادمون تموم بشن. سپس درب قابلمه رو قرار میدیم و اجازه میدیم تا بخار غذا بلند بشه سپس زیر شعله رو ملایم می کنیم و اجازه میدیم تا غذا اصطلاحاً دم بکشه.

ریختن یک لایه از سس گوشتی روی رشته پلو

ریختن یک لایه از سس گوشتی روی رشته پلو

در این فاصله، کره رو داخل تابه میریزیم و وقتی که ذوب شد کشمشی رو که از قبل با کمی آب گرم، خیس کرده بودیم و بعد آبکش به کره اضاف می کنیم و با هم تفت می دیم تا کشمش ها براق و شیشه ای بشن.

تفت دادن کشمش در کره

تفت دادن کشمش در کره

حالا به میزانی که دوست داریم پیاز ذاغ رو اضافه میکنیم. میزان اضافه کردن پیاز به خودمون بستگی داره ولی تجربه ثابت کرده که هرچی بیشتر باشه خوشمزه تر میشه!

افزودن پیاز داغ به کشمش تفت داده شده

افزودن پیاز داغ به کشمش تفت داده شده

بعد از طبخ، رشته پلو رو داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و بعد با مخلوط کشمش و پیاز داغ تزئین می کنیم و یا کشمش و پیاز داغ رو لابه لای رشته پلو میدیم و سرو می کنیم.

رشته پلو

رشته پلو

3.9/5 - (80 امتیاز)