به دلیل تنوع غذایی و مواد اولیه ای که در استان های مختلف کشورمون وجود داره ممکنه یه غذای معروف در شهرهای مختلف روش های پخت متفاوتی داشته باشه و طعم و شکل ظاهری اون غذا به دلیل متفاوت بودن مواد به کار رفته در تهیه و طبخ اون غذا با هم فرق داشته باشه. برای مثال بیشتر ما خورشت قرمه سبزی رو با همان روش و مواد اولیه معمول میشناسیم ولی در شهرهای مختلف کشور با طرز تهیه های متفاوتی رو به رو میشیم. خورشت قرمه سبزی دامغانی قراره مطلب امروز آشپزی باشه تا با هم تجربه ی تهیه ی یک قرمه سبزی به سبک دامغانی های عزیز رو یاد گرفته باشیم.

خورشت قرمه دامغانی

خورشت قرمه دامغانی

مواد لازم برای تهیه خورشت قرمه سبزی دامغانی

  • مغز ران گوسفندی خرد شده 400 گرم
  • لیمو عمانی 5 عدد
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • لپه 1 پیمانه
  • سبزی شامل (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله) مجموعاً 450 گرم
  • آبغوره 2 قاشق سوپخوری
  • زعفران 1 قاشق سوپخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه قرمه سبزی دامغانی مرحله به مرحله

بهتره برای اینکه تلخی لیمو عمانی رو بگیریم، روی لیمو عمانی رو با کمک چنگال چند سوراخ ایجاد کرده و اون ها رو داخل یک کاسه آب گرم قرار بدیم تا موقع مصرف داخل آب بمونن و تلخلی اونها گرفته بشه.

گرفتن تلخی لیمو عمانی

گرفتن تلخی لیمو عمانی

حالا برای شروع کار پیاز رو که به صورت نگینی خرد کردیم رو داخل قابلمه ای که مقداری روغن ریختیم و داغ شده میریزیم و تفت میدیم تا پیازها نرم و شفاف بشن.

تفت دادن پیاز در روغن

تفت دادن پیاز در روغن

سپس گوشت رو به صورت مکعبی برش زده و به پیاز های سبک شده اضافه می کنیم و همراه با پیاز تفت میدیم تا رنگ گوشت تغییر پیدا کنه و کمی از آب میان بافتی گوشت کشیده بشه. زردچوبه، زعفران و پودر فلفل سیاه رو به گوشت اضافه کرده و با هم تفت میدیم و به اندازه ی حدوداً 5 لیوان آب رو به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا به جوش بیاد. اگر استاک آماده گوشت داشته باشیم می تونیم جایگزین آب کنیم که به مراتب در طعم خورشت تاثیر عالی خواهد داشت.

اضافه کردن گوشت به پیاز سرخ شده و تفت دادن گوشت همراه با پیاز

اضافه کردن گوشت به پیاز سرخ شده و تفت دادن گوشت همراه با پیاز

سبزی خرد شده رو داخل یک تابه حاوی روغن برای 4-5 دقیقه تفت می دیم در حد اینکه کمی از آب سبزی گرفته بشه ولی اصلاً قرار نیست رنگ سبزی تیره بشه.

تفت دادن سبزی

تفت دادن سبزی

سپس لپه رو که از قبل خیس کرده بودیم رو آبکش کرده و همراه با کمی روغن در یک تابه ی مجزا تفت می دیم تا لپه هنگام پخت وا نره.

تفت دادن لپه

تفت دادن لپه

در این مرحله لپه تفت داده شده رو همراه با سبزی اضافه می کنیم و سپس زیر حرارت رو ملایم کرده، درب قابلمه رو قرار میدیم و اجازه میدیم تا برای حدوداً 2 ساعت خورشت بپزه.

اضافه کردن سبزی و لپه تفت داده شده به خورشت

اضافه کردن سبزی و لپه تفت داده شده به خورشت

در نیم ساعت پایانی پخت، لیمو عمانی ها رو از آب خارج کرده و به همراه مقدار مناسبی نمک به خورشت اضافه می کنیم.

اضافه کردن لیمو عمانی

اضافه کردن لیمو عمانی

سپس آبغوره رو هم اضافه کرده و طعم و مزه خورشت رو تست کرده و بعد اجازه میدیم تا با همون حرارت ملایم به پخت ادامه بده تا جا بیفته.

اضافه کردن آبغوره

اضافه کردن آبغوره

در زمان آماده شدن خورشت، چلو رو هم آماده می کنیم و وقتی خورشت آماده شد، داخل ظرف های مورد نظرمون کشیده و همراه با هم سرو می کنیم.

خورش قرمه دامغانی

خورش قرمه دامغانی

4/5 - (7 امتیاز)