حلوا، یکی از پرطرفدارترین دسر های ایرانی هست که اون رو در طعم مزه های مختلف تهیه می کنن. در تهیه حلوا از کلیدی ترین نکات تهیه برای داشتن یک حلوای با کیفیت  و خوش طعم، زمان و دقت لازم در زمان تفت دادن آرد هست که هر چه قدر زمان بیشتر همراه با حرارت ملایم تر صرف بشه، حلوای بهتری خواهیم داشت. همچنین الک کردن ارد قبل و بعد از تفت دادن آرد هم خیلی مهم هست و بافت حلوا رو بسیار مطلوب میکنه. امروز قراره یک حلوای کاکائویی خوشمزه  رو با هم تجربه کنیم.

حلوای کاکائویی

حلوای کاکائویی

مواد لازم برای تهیه حلوای کاکائویی

  • آرد گندم  3 و 3/4 پیمانه
  • روغن جامد  2/3 پیمانه
  • کره  1 پیمانه
  • پودر قند یا پودر شکر 2 و 1/4 پیمانه
  • پودر کاکائو 1/2 پیمانه
  • هل سائیده شده 1/2 قاشق سوپخوری

مراحل تهیه حلوای کاکائویی

همونطور که در ابتدا توضیح دادم برای شروع آرد رو از الک رد می کنبم و سپس داخل یک تابه بزرگ که بهتره نسچب باشه می ریزیم و روی حرارت بسیار ملایم قرار میدیم تا به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کنه و بوی خامیش گرفته بشه.

تفت دادن آرد

تفت دادن آرد

بعد از گذشتن زمان و تیره تر شده رنگ آرد، اون رو از روی حرارت بر میدیاریم و مجدداً الک میکنیم و دوباره به تابه بر می گردونیم. روغن و کره رو داخل یک ظرف با هم مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار میدیم تا با هم داغ شوند. سپس مخلوط کره و روغن رو به آرد اضافه می کنیم.

اضافه کردن مخلوط روغن و کره به ارد بو داده شده

اضافه کردن مخلوط روغن و کره به آرد بو داده شده

آرد و مخلوط روغن و کره رو با هم مخلوط می کنیم و مرتب به هم میزنیم تا به رنگ خرمایی روشن دربیاید. حالا از روی حرارت بر می داریم. بعد از یکی دو دقیقه پودر قند یا شکر رو کمک کم اضافه می کنیم و با پشت قاشق ورز میدیم تا حلوا کاملاً یکدست بشه و حالت چسبندگی پیدا کنه سپس و پودر هل رو به حلوا اضافه میکنیم و به خوبی به خورد حلوا می دیم.

اضافه کردن پودر شکر به حلوا

اضافه کردن پودر شکر به حلوا

حالا نوبت اضافه کردن پودر کاکائو هست، پودر کاکائو رو با کمک الک روی حلوا می پاچیم و بعد دوباره با کمک پشت قاشق به خورد حلوا میدیم تا کاملاً یکدست بشه.

اضافه کردن پودر کاکائو

اضافه کردن پودر کاکائو

ورز دادن خوب با کمک قاشق چوبی باعث بهبود کیفیت روغن میشه و موجب میشه تا حلوا به روغن بیفته. حالا حلوا رو داخل ظرف سرو می کشیم و با سلیقه خودمون تزئین و سپس سرو می کنیم.

حلوای کاکائویی

حلوای کاکائویی

 نکتات تهیه حلوا

  • توجه داشته باشید در تمام مدت تفت دادن آرد، روی حرارت ملایم قرار گرفته باشن تا آرد نسوزد ولی در عین حال بوی خامی آرد گرفته بشه.
  • دقت کنید تا بعد از اینکه آرد و روغن تفت داده را از روی حرارت برداشتین تا زمانی که حرارت داشته باشه قادر هستین تا پودر قند یا شکر را با حلوا ورز بدهیم و در غیر اینصورت و اگر حلوا سرد شده باشد، پودر قند یا شکر با مواد مخلوط و یکدست نمیشود. در غیر این صورت و اگر آرد و روغن بیش از حد سرد شده بود، مخلوط را مجدداً روی حرارت قرار بدهید تا گرم شود.
  • در تهیه این حلوا به دلیل استفاده از پودر کاکائو نیازی به استفاده از گلاب نیست.
  • اگر حلوای شما در مرحله آخر بیش از حد خشک بود، یک قاشق یک قاشق آب جوش اضافه کنین تا از حالت خشکی در بیاید.
4/5 - (5 امتیاز)