یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی که خیلی هم خوشمزه و خوش قیافه اس ته چین هست. غذایی باب دندان افراد خوش اشتها که هر کسی با توجه به طبع و سلیقه خودش می تونه ساختار جدیدی ازش بسازه و ازش لذت ببره. خیلی از ما حتماً ته چین گوشت رو امتحان کردیم و حتی طرز تهیه چندین نوع ته چین دیگه رو هم قبلاً با هم تجربه کردیم. امروز هم قراره با هم طرز تهیه یک نوع ته چین رو با هم ببینیم و یاد بگیریم به نام ته چین گوشت که خیلی راحت و بی دردسر هست و در عین حال خوش طعم و خوش مزه. در ادامه با طرز تهیه ته چین گوشت با ما همراه باشید.

تهچین گوشت

تهچین گوشت

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت

  • پیاز 1 عدد
  • مغز ران گوسفند 400 گرم
  • برنج 3 پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • ماست چکیده و ترش 300 گرم
  • زعفران دم کرده 1 قاشق سوپخوری
  • کره 50 گرم
  • زرشک مقداری برای تزئین
  • خلال پسته مقداری برای تزئین
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

مراحل تهیه ته چین گوشت

ما برای ته چین گوشت بهتر هست ابتدا مایه میانی ته چین رو آماده کنیم به همین منظور مقداری روغن رو داخل یک قابلمه مناسب ریخته و وقتی کمی داغ شد، پیاز رو که خرد کردیم بهش اضافه می کنیم و همراه با روغن تفت میدیم تا نرم و شفاف بشه.

تفت دادن پیاز در روغن

تفت دادن پیاز در روغن

سپس گوشت گوسفند رو که تقریباً در اندازه های گوشت قیمه ای خرد کردیم به پیاز در حال تفت خوردن اضافه می کنیم و و همراه با هم به تفت دادن ادامه میدیم تا آب گوشت کشیده بشه بعد کمی زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.

اضافه کردن گوشت های قیمه ای شده به پیاز در حال تفت

اضافه کردن گوشت های قیمه ای شده به پیاز در حال تفت

حالا 500 میلی لیتر آب به گوشت اضافه می کنیم و حرارت رو بالا می بریم تا آب به جوش بیاد، بعد از به جوش آمدن آب حرارت رو ملایم می کنیم و اجازه میدیم تا گوشت کاملاً بپزه.

اضافه کردن گوشت های قیمه ای شده به پیاز در حال تفت

اضافه کردن گوشت های قیمه ای شده به پیاز در حال تفت

بعد از پخت گوشت، مایه اصلی ته چین رو آماده می کنیم به این صورت که مثل همیشه و برای پخت معمولی برنج، از قبل برنج رو با مقداری نمک و آب خیس می دیم و سپس برنج رو همراه با مقدار آب برای 10 تا 15 دقیقه که بستگی به نوع برنج استفاده شده داره، نیم پز کرده و سپس آبکش می کنیم. تخم مرغ ها رو داخل یک کاسه میشکنیم و با همزن دستی با چنگال برای حدوداً 1دقیقه می زنیم تا از حالت لختگی در بیاد.

هم زدن تخم مرغ ها

هم زدن تخم مرغ ها

ماست چکیده و ترش رو تخم مرغ های همزده شده اضافه می کنیم و با تخم مزغ ها مخلوط می کنیم.

اضافه کردن ماست به تخم مرغ های هم زده

اضافه کردن ماست به تخم مرغ های هم زده

سپس زعفرانی که از قبل سائیدیم و با آب جوش دم کردیم رو به به مخلوط ماست و تخم مرغ ها اضافه می کنیم. اگر احساس می کنین که مایه نیاز به نمک داره، کمی نمک هم بهش اضافه می کنیم.

اضافه کردن زعفران

اضافه کردن زعفران

حالا نوبت اضافه کردن مایه تهچین به برنج هست. برنج و مخلوط ماست و تخم مرغ رو با برنج مخلوط می کنیم تا مایه اصلی ته چین آماده بشه.

اضافه کردن مایه تهچین به برنج آپخته و آبکش شده

اضافه کردن مایه ته چین به برنج آپخته و آبکش شده

در مرحله بعد، مقداری روغن رو داخل قابلمه می ریزیم به صورتی که همه جای قابلمه و حتی دیواره های اون با روغن آغشته بشه و زمانی که داغ شد، مایه اصلی ته چین رو کف قابلمه میریزیم و با پشت قاشق همه جای کف قابلمه پخش و با فشار پشت قاشق مواد رو فشرده می کنیم. سپس مقداری از گوشت رو روی مایه ته چین میریزیم و همین مراحله رو تکرار می کنیم تا قابلمه پر بشه.

ریختن یک لایه مخلوط برنج کف قابلمه و یک لایه گوشت روی مایع تهچین

ریختن یک لایه مخلوط برنج کف قابلمه و یک لایه گوشت روی مایع ته چین

وقتی به لایه آخر رسیدیم مجدداً با فشار پشت قاشق لایه های ته چین رو فشرده می کنیم و درب قابلمه رو قرار می دیم و زیر حرارت رو زیاد می کنیم و صبر می کنیم تا بخار برنج بلند بشه.

تکرار مراحل و اتمام مواد

تکرار مراحل و اتمام مواد

حالا کره رو همراه با 3 قاشق غذاخوری روغن مایع روی حرارت داغ می کنیم و روی ته چین می ریزیم، درب قابلمه رو میگذاریم و حرارت رو خیلی ملایم می کنیم و اجازه میدیم تا برای حدوداً 1 ساعت بپزه. در اواخر زمان پخت، داخل ماهیتابه، زرشک و خلال پسته رو تفت میدیم. بعد از پخت، ته چین رو در ظرف مورد نظرمون برمی گردونیم و روی اون رو با مقداری زرشک و خلال پسته و همراه با ماست چکیده که داخل قیف ریختیم تزئین کرده و سپس سرو می کنیم.

تهچین گوشت 1

تهچین گوشت

4/5 - (362 امتیاز)